چه می شد اگر هزینه های نظامی صرف بهداشت و درمان می شد؟

به گزارش گروه سرگرمی، بر اساس گزارش موسسه بین الملی پژوهش های صلح استکهلم (SIPRI)، در سال 2019، حدود 1.9 تریلیون دلار صرف تجهیزات نظامی شده است.

چه می شد اگر هزینه های نظامی صرف بهداشت و درمان می شد؟

به گزارش خبرنگاران، هرچند دولت ها استدلا ل هایی برای چنین هزینه نمودهایی دارند، اما شیوع ویروس کرونا نشان داد که حتی در کشورهای پیشرفته هم نظام های بهداشت و درمان با ضعف هایی روبرو هستند.

بیماری کووید -19 تا به امروز جان بیش از 200 هزار نفر را در سراسر دنیا گرفته و این در حالی است که بعضی کشورها هزینه های قابل توجهی صرف تسلیحات نظامی می نمایند.

به عنوان مثال، عربستان سعودی هشت درصد، ایالات متحده آمریکا 3.4 درصد و هند 2.4 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را به تجهیزات نظامی اختصاص می دهند. در فرانسه این رقم 1.9 درصد و در آلمان 1.3 درصد است. اما چه می شد اگر این هزینه ها صرف نظام بهداشت و درمان می شد؟

موسسه گرین پیس (Greenpeace)، در جدیدترین تجزیه و تحلیلش، برآورد نموده است که به ازای هر یک از ادوات نظامی چه تجهیزاتی را می توان برای بخش بهداشت و درمان کشورها خریداری کرد.

به عنوان مثال، قیمت یک زیردریایی کلاس ویریجینیا (ساخت آمریکا) 2.8 میلیارد دلار است. این هزینه می تواند صرف خریداری بیش از 9 هزار دستگاه آمبولانس گردد.

به همین ترتیب، گرین پیس ادعا می نماید، قیمت ناو چندکاره کلاس FREMM، هزینه دستمزد 10 هزار و 600 پزشک در یک سال است.

جت جنگنده F35 که گران ترین اسلحه دنیااست، حدود 89 میلیون دلار ارزش دارد. در مقابل با چنین هزینه ای می توان سه هزار و 244 تختخواب ICU تهیه کرد.

نمودار زیر نشان می دهد که به جای هر یک از ادوات جنگی، می توان چه میزان تجهیزات پزشکی و اقلام بهداشتی تهیه کرد.

تجزیه و تحلیل موسسه گرین پیس بی شک بسیار جالب است؛ اما مطمئنا هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که کدام تجهیزات پزشکی برای مهار بیماری همه گیر بعدی مورد احتیاج است.

با این حال، با توجه به خسارات ناشی از شیوع کرونا، شاید بتوان امیدوار بود که دولت ها تغییراتی در بودجه های سال های آینده خود ایجاد نمایند و با کاهش بودجه های دفاعی، بودجه بیشتری را به نظام های بهداشت و درمان خود اختصاص دهند.

منبع: Statista

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 972

به "چه می شد اگر هزینه های نظامی صرف بهداشت و درمان می شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه می شد اگر هزینه های نظامی صرف بهداشت و درمان می شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید