راهنمای سفر به مسکو ؛ روسیه Moscow

به گزارش گروه سرگرمی، راهنمای سفر به مسکو ؛ روسیه Moscow

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری خبرنگاران درباره راهنمای سفر به مسکو ، سخن خواهیم گفت.

راهنمای سفر به مسکو ؛ روسیه Moscow

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

مسکو (به روسی: Москва تلفظ: مُسکْوا) پایتخت و پرجمعیت ترین شهر کشور روسیه است. این شهر با جمعیتی بیش از 13 میلیون نفر، عظیمترین شهر در قاره اروپا و یازدهمین شهر پرجمعیت در جهان است.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

چهار فرودگاه بین المللی، نه ایستگاه راه آهن و مترو مسکو که یکی از عمیق ترین تونل های جهانست، در این شهر قرار گرفته است. مترو مسکو با 185 ایستگاه پس از مترو توکیو، بیشترین مسافران را در بین سیستم های مترو جهان دارد.

کلان شهر مسکو از نظر دارا بودن مؤسسات علمی، ورزشی و آموزشی از رتبه خوبی در سطح جهان برخوردار است، به طوری که بیش ترین امکانات ورزشی را در کل جهان به خود اختصاص داده است.

شهری که آن را با کلیساهای زیبا و گنبدهای رنگارنگ، میدان سرخ ، کاخ عظیم کرملین و موزه های دیدنی و متعدد می شناسیم. گوشه و کنار این شهر تاریخی، میزبان جاذبه های گردشگری و آثار معماری باشکوه است؛ شهری که در آن، حتی ایستگاه های مترو هم به زیبایی قصرهای مجلل، تزیین شده اند.

این شهر، یکی از سرزنده ترین و پرهیجان ترین شهرهای روسیه و اروپا است که بیش از 10 میلیون نفر در آن زندگی می نمایند. جاذبه های زندگی شهری مثل مراکز خرید عظیم و باشکوه، در خیابان های جذاب و دیدنی آن به چشم می خورند. برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا و جاذبه های گردشگری آن با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید.

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران

مسکو در منطقه زمانی UTC/GMT +3 قرار گرفته است و یک ساعت و نیم از تهران عقب تر است.

زبان رسمی

روسی

واحد پول

روبل

کد کشور

+7

شماره های اضطراری

پلیس 102

آمبولانس 103

شماره اضطراری عمومی 112

جهت رانندگی

راست

فرودگاه های بین المللی

فرودگاه بین المللی دوموده دوو

فرودگاه بین المللی شرمتیوو

فرودگاه بین المللی ونوکووا

شرایط آب و هوا

مسکو طبق طبقه بندی آب و هوایی Köppen، دارای آب و هوای قاره ای مرطوب است. تابستان های گرم و گاهی بسیار گرم و مرطوب دارد و زمستان هایش طولانی و سرد است. در فصل زمستان، دمای هوا به طور معمول تا منفی 10 درجه سانتی گراد می رسد، البته دوره های هوای گرم هم در زمستان وجود دارد که دمای هوا تا صفر درجه بالا می آید.

بهترین زمان برای سفر

سردترین ماه سال در مسکو، ژانویه است و میانگین دمای هوا در این ماه منفی 8 درجه سانتی گراد است. بهترین زمان سفر به مسکو، با توجه به آب و هوا، اواخر بهار یعنی اوایل ماه ژوئن است. این مدت، بهترین آب و هوا را برای بازدید طولانی از جاذبه های گردشگری دارد.

از اوایل ماه مه تا اواسط ماه جولای، وقتی هوا هنوز خیلی گرم نشده است، می توانید برای سفری عالی به مسکو برنامه ریزی کنید. یکی دیگر از زمان های فوق العاده برای سفر به مسکو، روزهای منتهی به سال نو است اگر می خواهید چشم اندازهای دیدنی و فراموش نشدنی از زمستان های واقعی روسیه را تجربه کنید.

هزینه های سفر

هزینه روزانه برای سفر ارزان: تا 1500 روبل (83 هزار تومان)

اقامت در خوابگاه هاستل: 600 روبل (33 هزار تومان)

غذای ارزان در کافه تریا: کمتر از 400 روبل (22 هزار تومان)

بلیط تک سفره مترو: 55 روبل (3 هزار تومان)

تورهای پیاده روی، سر زدن به پارک ها و کلیساها: رایگان

هزینه روزانه برای سفر میان رده: بین 1500 تا 8 هزار روبل (80 هزار تا 440 هزار تومان)

اتاق دو تخته در هاستل یا هتل ارزان: از 2500 یا 3500 روبل (138 هزار تا 190 هزار تومان)

غذاهای منوی ناهار: 400 تا 600 روبل (22 هزار تا 33 هزار تومان)

شام کامل به همراه نوشیدنی: 800 تا هزار روبل (44 هزار تومان)

ورودی موزه: 300 تا 700 روبل (17 هزار تا 40 هزار تومان)

هزینه های روزانه سفر لوکس و گران: بیش از 8 هزار روبل (440 هزار تومان)

اتاق دو تخته در هتل: 8 هزار روبل (440 هزار تومان)

غذای کامل با نوشیدنی: هزار روبل (55 هزار روبل)

تورهای همراه با راهنما: از 1500 روبل (82 هزار تومان)

رفت و آمد با تاکسی: از 500 روبل (27 هزار تومان)

توصیه هایی برای صرفه جویی در هزینه ها

صرفه جویی در هزینه ها

مسکو به عنوان یکی از گران ترین شهرهای جهان مشهور است. با وجود این، با رعایت برخی نکات می توانید هزینه های سفر را کاهش دهید و از سفر به این شهر زیبا لذت ببرید.

ترانسفر فرودگاهی

مسکو سه فرودگاه بین المللی دارد که هر سه خارج از شهر و در سه مکان متفاوت قرار دارند. یکی از نقاط مشترک هر سه فرودگاه، در اختیار داشتن خدمات ریلی پرسرعت فرودگاهی است. با 420 روبل می توانید خود را از این طریق به مرکز شهر و مهم ترین ایستگاه های مترو برسانید. از این ایستگاه ها، دسترسی راحت و ارزانی به وسیله وسایل حمل و نقل عمومی به بسیاری از نقاط شهر دارید.

انتخاب دیگر، اتوبوس های توریستی کوچکی است که کم و بیش طبق برنامه از منطقه پارکینگ فرودگاه حرکت می نمایند و با کرایه های معقول و مناسب، شما را به نزدیک ترین ایستگاه مترو می رسانند.

اقامتگاه

یکی از مهم ترین هزینه های سفر، هزینه اقامت است. اگر بتوانید در هاستل اقامت کنید، هزینه های سفرتان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می نماید. یکی از هاستل های ارزان مسکو، Godzillas Hostel است. این هاستل، یکی از قدیمی ترین و عظیم ترین هاستل های شهر است که در بخش تاریخی شهر در یک ساختمان قدیمی و در یک خیابان خلوت واقع شده است. کافه های ارزانی حوالی این هاستل وجود دارد و به ایستگاه مترو هم نزدیک است.

بیشتر هاستل های مسکو، اقامتگاه های متنوعی را با امکانات مختلف با قیمت های نسبتا یکسان و مناسب در اختیار گردشگران می گذارند. یکی دیگر از هاستل های مناسب که موقعیت مرکزی دارد، هاستل DaHostel است. حتی برای اقامت می توانید روی هتل های ارزان هم حساب کنید، مثلا هتل هایی مثل Ampir، Belorusskaya، Khitrovka یا هتل Elegant.

حمل و نقل عمومی

مسکو شهری عظیم است و در زمستان ها سرد می گردد. بنابراین گرچه قدم زدن، یکی از ارزان ترین و جذاب ترین روش ها برای رفت و آمد در شهر است، گاهی احتیاج پیدا می کنید که از وسایل حمل و نقل عمومی مسکو بهره ببرید. خوشبختانه مسکو یکی از بهترین سیستم های حمل و نقل عمومی جهان را در اختیار دارد؛ متروی مسکو. مسافران مترو می توانند بلیط های تک سفره و دو سفره را با قیمت مناسب خریداری نمایند.

بازدید از جاذبه های گردشگری

در مسکو تورهای پیاده روی رایگان برگزار می گردد که می توانید برای گشت و گذار در مناطق تاریخی شهر و آشنایی با آن، از این تورها بهره ببرید. این تورها هر روز از ساعت 10 و 45 دقیقه از میدان Slavyanskaya در نزدیکی ایستگاه متروی Kitai-Gorod شروع می شوند. این تورها معمولا دو ساعت و نیم طول می کشند و در طی آن از جاذبه هایی مانند کلیسای سنت باسیل، کرملین و تئاتر بولشوی دیدن می کنید.

یک روش ارزان دیگر برای گشت و گذار در شهر، اتوبوس های توریستی مسکو است که قیمت مناسبی دارند.

بازدید از جاذبه های فرهنگی

هر کسی در سفر به مسکو مطمئنا دوست دارد از هزاران موزه و گالری جذاب آن دیدن کند. این شهر، موزه ها و گالری های متنوعی دارد که هر کدام به تنهایی ارزش وقت گذاشتن دارند. در میان این همه گالری و موزه، برخی از آن ها در سومین پنجشنبه هر ماه هزینه ورودی ندارند، مثلا موزه دیدنی فضاپیمایی.

از دیگر تفریحات رایگان و ارزان مسکو می توان پارک گورکی را نام برد که هم یک پارک فرهنگی و هم یک پارک تفریحی است. در فصل تابستان، برنامه های فرهنگی متعددی در این پارک برگزار می گردد. داخل پارک یک گالری هم وجود دارد که می توانید از آن دیدن کنید.

غذا خوردن

غذا خوردن در رستوران های مسکو، یک تفریح جذاب و در عین حال بسیار گران است. این شهر رستوران های فوق العاده و مشهوری دارد البته این بدان معنا نیست که در مسکو نمی توانید غذا و رستوران ارزان پیدا کنید. مثلا رستوران های زنجیره ای Grabli برای هر بودجه ای، پیشنهادی جذاب دارد. برای اینکه رستوران های ارزان و خوب پیدا کنید، اهالی شهر را دنبال کنید و از آن ها بپرسید که کجا غذا می خورند. از مناطق توریستی فاصله بگیرید تا بتوانید رستوران ارزان پیدا کنید.

جاذبه های گردشگری مسکو

مسکو، قلب تپنده روسیه و شاهد وقایع تاریخی گوناگونی است که این کشور تجربه نموده است. همین تاریخ پر فراز و نشیب باعث شده که این شهر از نظر جاذبه های گردشگری مثل آثار معماری و موزه ها و آثار تاریخی و فرهنگی، بسیار غنی و جالب توجه باشد. کلیساهای زیبا، بناها و قصرهای تاریخی، میدان های قدیمی، موزه های دیدنی، گالری های هنری و ایستگاه های مترو مسکو، تنها گوشه کوچکی از جاذبه های این شهر دیدنی است. در ادامه با مهم ترین جاذبه های گردشگری مسکو آشنا می شویم که در سفر به این شهر زیبا می توانید برای سر زدن به آنها برنامه ریزی کنید.

میدان سرخ

میدان سرخ بیش از 500 سال است که در مرکز مسکو و البته در مرکز حوادث و رویدادهای تاریخی آن قرار گرفته است. ساختمان های باشکوه و ارزشمند اطراف آن، تاریخ پرحادثه شهر را یادآوری می نماید. در همین مکان، کلیسای جامع سنت باسیل به دستور ایوان مخوف ساخته شده است. بعدها آرامگاه لنین به این میدان اضافه شده است.

این میدان به شکل تاریخی خود بازسازی شده است و حفظ و نگهداری می گردد. کاخ کرملین یکی دیگر از جاذبه های اصلی این میدان است. بسیاری از خیابان های مهم و اصلی شهر به این میدان منتهی می شوند. این میدان، علاوه بر اینکه یک جاذبه گردشگری مهم در شهر مسکو است، تا کنون میزبان برگزاری کنسرت خواننده های مشهوری بوده است. میدان سرخ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کلیسای جامع سنت باسیل

برج هایی با آجر قرمزرنگ و گنبدهای پیازی شکل و پیچ در پیچ با آن نمای رنگارنگ و زیبا، از مهم ترین ویژگی های ظاهری این کلیسای دیدنی هستند که یکی از مهم ترین و مشهورترین جاذبه های گردشگری مسکو است و بسیاری از گردشگران، مسکو را با این کلیسا و گنبدهای رنگارنگش می شناسند. این کلیسا به دستور ایوان مخوف ساخته شده است و دارای هشت شاپل یا کلیسای کوچک است. دو کلیسا هم بعدها به آن اضافه شد. این کلیسا در مرکز مسکو قرار داشت و بلندترین بنای مسکو تا سال 1600 بود.

از سال 1990 این بنا به همراه کرملین و میدان سرخ به عنوان یکی از میراث های جهانی یونسکو شناخته شده است. منقول است که ایوان مخوف، به قدری تحت تاثیر معماری کلیسای جامع سنت باسیل قرار گرفته بود که دستور داد تا چشم های معمار آن، پوستنیک یاکلووف را کور نمایند تا دیگر نتواند بنایی به آن زیبایی طراحی کند، تا روزی رقیب این سازه نگردد.

کلیسای جامع دورمیشن

این کلیسا در اصل در سال 1326 پایه گذاری شده و در سال 1470 به دست معمار ایتالیایی یعنی Aristotle Fioravanti، به سبک رنسانس، بازطراحی شده است. این کلیسا برای چندین قرن، میزبان برگزاری مهم ترین مراسم مذهبی و رسمی روسیه بوده است از جمله تاج گذاری ایوان مخوف در سال 1547 و خاکسپاری شهدا و پیروان کلیسای ارتدکس. بعد از اینکه پایتخت در سال 1713 به سن پترزبورگ منتقل شد، این کلیسا باز هم اهمیت خود را حفظ کرد اما در سال 1918 توسط کمونیست ها بسته شد. از سال 1990، مراسم مذهبی دوباره در کلیسا برپا شد. ستون های سفید و گنبدهای طلایی و فضای داخلی بسیار زیبای کلیسا باعث شده که یکی از مهم ترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری مسکو باشد. اگر به تاریخ و معماری علاقه دارید، در سفر به مسکو بازدید از این کلیسا را به هیچ عنوان از دست ندهید.

موزه هنرهای زیبای پوشکین

موزه دولتی هنرهای زیبای پوشکین مجموعه ای ارزشمند از 500 هزار اثر هنری را از زمان بازگشایی اش در سال 1912 تا به امروز جمع آوری نموده است. این مجموعه در ابتدا به عنوان یک مجموعه آموزشی ساخته شده، اما بعدها گسترش پیدا نموده و به موزه ای ارزشمند تغیر یافته است. مجموعه های ارزشمند آثار امپرسیونیست، پست امپرسیونیست و مدرنیست این موزه در یک گالری به نام هنر اروپایی و آمریکایی قرن نوزدهم و بیستم نگهداری می گردد.

موزه در ابتدای تاسیس به افتخار الکساندر سوم، تزار روسیه به نام موزه الکساندر سوم نام گذاری شد. پس از انقلاب 1917 روسیه و سقوط دودمان رومانوف، نام موزه به موزه هنر غربی تغییر یافت و در نهایت در سال 1937، دولت روسیه نام موزه را به افتخار صدمین سال درگذشت الکساندر پوشکین به نام کنونی تغییر داد.

موزه پوشکین دارای یکی از با ارزش ترین مجموعه های هنری از نقاشانی مانند ساندرو بوتیچلی، لوکاس کراناخ پدر، رامبرانت، رافائل، ادگار دگا، پل سزان، پل گوگن، پیر آگوست رنوآر، تئودور روسو، آنری دو تولوز- لوترک، آندره دورن، کامی پیسارو، ونسان ون گوگ و پابلو پیکاسو است.

تالار نمایش بولشوی

تالار بولشوی یکی از مهم ترین افتخارات فرهنگ و هنر روسیه است. این تالار از مشهورترین تالارهای جهان برای اجرای باله و اپرا است. تالار بولشوی در سال 1776 میلادی، به دستور کاترین کبیر، در منطقه تورسکوی مسکو، بنیان گذاشته شد.

سالن سه بار در سال های 1805، 1812 و 1853 آتش گرفت و به کلی در آتش سوخت، اما هربار عمارت بازسازی شد. در نهایت ساختمان کنونی در سال 1825 در مسکو بنا شد.

باله دریاچه قو اثر چایکوفسکی، نخستین بار در سال 1877 در تالار بولشوی روی صحنه رفت. در حال حاضر تالار عظیم، گنجایش 1750 تماشاگر را دارد و صحنه اصلی آن از هفت سطح جداگانه و مجزا تشکیل شده است.

نگارخانه ترتیاکوف (Tretyakov)

نگارخانه ترتیاکوف اولین بار در سال 1856 شکل گرفت زمانی که پاول ترتیاکوف، مجموعه نقاشی های خود را برای اولین بار به نمایش گذاشت. امروزه این گالری یکی از عظیم ترین گنجینه های هنری جهان را در اختیار دارد. بیش از 130 هزار اثر هنری در این گالری نگهداری می گردد. علاقه مندان برای بازدید کامل از این نگارخانه باید از 52 تالار موزه که هر یک به دوره زمانی ویژه ای تعلق دارد عبور نمایند. تابلوهای گنجینه هنری ترتیاکف نه تنها از دیدگاه هنری بلکه از نظر اجتماعی هم جالب توجه است. از روی تابلوها می توان با آداب و رسوم زندگی مردم روسیه در سده های گذشته آشنا شد.

این مجموعه ارزشمند، در شروع با نمایش و نگهداری شمایل ترسیم شده توسط هنرمندان ناشناس، شکل گرفته است. آثار هنری متعلق به اوایل قرن بیستم به بعد در یک گالری جدید به نام نیوترتیاکوف در نزدیکی همین گالری به نمایش درآمده اند.

ایستگاه های مترو

مسکو یکی از شهرهای زیبای جهان است، به قدری زیبا که ایستگاه های متروی آن هم به عنوان جاذبه گردشگری معرفی می شوند. این ایستگاه ها در سال 1935 به عنوان بخشی از برنامه دولت برای تبدیل مسکو به پایتخت کمونیسم جهان، شکل گرفته اند.

اولین ایستگاه مترو به نحوی ساخته شد که نشان دهنده شکوه شوروی باشد. هزاران کارگر و داوطلب، برای ساخت تونل ها دست به کار شدند که در شروع از وسایل و ابزارهای بسیار ساده استفاده می کردند. امروزه این ایستگاه های مترو مانند یک موزه زنده زیبا، گردشگران را به سوی خود می کشانند. سیستم متروی مسکو، در طول روز 9 میلیون مسافر را جابه جا می نماید و در حال حاضر 206 ایستگاه در قالب 14 خط مترو دارد.

ایستگاه های عظیم و زیبای مترو که با هدف نمایش شکوه دولت کمونیست حاکم وقت، ساخته شده بودند، با مجسمه های مرمری، دیوارهای موزائیک، شیشه های رنگین و مانند آن تزیین شده اند. بسیاری از ایستگاه های مترو در مسکو، مانند ایستگاه کیفسکایا دارای تزئینات مجلل، ستون های مرمرین، چلچراغ و کف پوش هایی از سنگ خارا هستند و بیشتر به کاخ می مانند تا ایستگاه قطار.

صومعه نووودویچی (Novodevichiy)

صومعه نووودویچی باشکوه در سال 1525 پایه گذاری شده و در سال 2004 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این صومعه در سال 1812 توسط سربازان ناپلئون تسخیر شد. بعدها قبل از اینکه در دوران کمونیسم به موزه تبدیل گردد، به عنوان زندان زنان مورد استفاده قرار می گرفت. برخلاف دیگر صومعه های مسکو این صومعه از سده هفدهم تا به امروز دست نخورده باقی مانده است. گورستان نووودویچی یک گورستان مشهور در نزدیکی همین صومعه است که در آن افراد سرشناسی مثل نیکولای گوگول و آنتوان چخوف دفن شده اند. صومعه در جنوب غربی بخش تاریخی مسکو قرار گرفته است. محدوده آن با دیوار در بر گرفته شده و اطراف آن را پارک ها احاطه نموده اند.

اقامتگاه کولومنسکو (Kolomenskoe)

این اقامتگاه در منطقه ای سرسبز در نزدیکی رودخانه واقع شده و اقامتگاه تابستانی مورد علاقه ایوان مخوف و سزار میخائیل بوده است. هر دو نفر، تغییراتی در جهت بهبود این اقامتگاه انجام داده اند اما سزار الکسیس تصمیمی گرفت تا در این منطقه یک کرملین روستایی برای خود بسازد. یک کاخ چوبی عالی با چندیدن بنا و اتاق مجلل در سال 1667 ساخته شد. پس از مرگ او، این کاخ رو به نابودی رفت و توسط کاترین کبیر ویران شد. امروزه این منطقه یکی از مکان های تفریحی برای اهالی مسکو است که برای شرکت در بسیاری از فستیوال های فضای باز به این منطقه می فرایند.

کرملین مسکو

کرملین مسکو که غالبا فقط با نام کرملین شناخته می گردد یک مجموعه تاریخی دارای استحکامات در قلب مسکو است که مشرف به رود Moskva در جنوب، کلیسای سنت باسیل و میدان سرخ در شرق و باغ اسکندر در غرب واقع شده است. این مجموعه یکی از شناخته شده ترین کرمیلن ها (دژهای روسی) است که 5 کاخ، 4 کلیسای جامع و برج و دیوار دارد. یکی از مهم ترین بناهای تاریخی این مجموعه، کاخ عظیم کرملین است. در حال حاضر این مجموعه تاریخی به عنوان اقامتگاه رسمی رئیس جمهور روسیه مورد استفاده قرار گرفته است.

نام کرملین به معنای دژی درون شهر است. البته از این نام گاهی برای اشاره به دولت روسیه هم استفاده می گردد، درست مثل عبارت کاخ سفید که برای اشاره به دفتر اجرایی رئیس جمهور آمریکا به کار می رود. پیش از این از کلمه کرملین برای اشاره به دولت اتحاد جماهیر شوروی استفاده می شد و کرملینولوژی به معنای مطالعه سیاست های شوروی و روسیه است.

پارک گورکی

پارک مرکزی گورکی یک پارک تفریحی و فرهنگی است. این پارک در مرکز مسکو واقع شده و به افتخار ماکسیم گورکی، نام گذاری شده است. این پارک در کنار رود مسکوا و در نزدیکی ایستگاه متروی Park Kultury قرار گرفته است و در سال 1928 پایه گذاری شده است. این پارک 120 هکتار وسعت دارد.

باغ الکساندر

این باغ یکی از اولین پارک های شهری عمومی در مسکو است که از سه بخش یا باغ جداگانه تشکیل شده است. این مجموعه در کنار دیواره های غربی کرملین به طول 865 متر کشیده شده است. در هر کدام از این سه باغ، بناهای تاریخی و بناهای یادبود متعددی وجود دارد که هر کدام گوشه ای از تاریخ و فرهنگ شهر را معرفی می نمایند. پارک در سال 1823 افتتاح شده و در تمام طول سال باز است.

کلیسای جامع مسیح منجی

کلیسای جامع مسیح منجی یک کلیسای ارتدکس روسی در مسکو است و در کرانه های شمالی رود موسکوا قرار گرفته است. این کلیسا فاصله کمی تا کرملین دارد و با 103 متر ارتفاع، بلندترین کلیسای مسیحیت ارتدکس در جهان است. کلیسای فعلی، دومین سازه ای است که در این مکان ساخته شده است. کلیسای ابتدایی در قرن نوزدهم ساخته شده بود و ساخت آن بیش از 40 سال طول کشیده بود. این کلیسا به دستور ژوزف استالین در سال 1931 ویران شد. پس از ویران شدن کلیسا، قرار شد تا در همین مکان، کاخی مجلل به عنوان محل استقرار مجلس قانونگذاری ساخته گردد. ساخت بنا در سال 1937 شروع شد و در سال 1941 به دنبال حمله آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم، متنوقف شد. ستون های فولادی آن سال بعد جمع آوری شد و ساخت بنا هیچ وقت به خاتمه نرسید. به دنبال انحلال اتحاد جماهیر شوروی، کلیسای فعلی در همان محل در سال های 1995 تا 2000 ساخته شد.

کاخ عظیم کرملین

کاخ عظیم کرملین بین سال های 1837 تا 1849 ساخته شده است. یک گروه از معماران برجسته به سرپرستی Konstantin Thon، این کاخ را طراحی نموده اند. این معمار عظیم، علاوه بر کاخ کرملین، معمار زرادخانه کرملین و کلیسای جامع مسیح منجی هم بوده است.

کاخ عظیم کرملین، در زمان های گذشته، اقامتگاه تزارها در مسکو بوده است. ساخت این بنا، مستلزم ویران کردن یک کاخ باروک بود که در همین مکان قرار داشت. این کاخ 125 متر طول، 47 متر ارتفاع و 25 هزار مترمربع وسعت دارد. این مجموعه عظیم شامل یک کاخ قدیمی، 9 کلیسا از قرن های چهاردهم تا شانزدهم و قرن هفدهم و بیش از 700 اتاق است. ساختمان کاخ، مستطیل شکل است و یک حیاط داخلی دارد، سه طبقه به نظر می رسد، اما در واقع دارای دو طبقه است. ساختمان غربی کاخ، شامل تالار دیدار های دولتی و اتاق های خصوصی خانواده امپراتوری است.

پنج تالار پذیرایی این مجموعه به نام های امپراتورهای گذشته روسیه نام گذاری شده اند. تالار Georgievsky، امروزه برای دیدار های دولتی و دیپلماتیک و مراسم رسمی مورد استفاده قرار می گیرد. معاهدات و پیمان های بین المللی در تالار Vladimirsky، منعقد و امضا می شوند.

کلیسای جامع عید تبشیر (Cathedral of the Annunciation,)

این کلیسای جامع، یک کلیسای ارتدکس روسی است و در جنوب غربی میدان کلیسای جامع کرملین مسکو قرار گرفته است. این میدان، اصلی ترین ساختمان های مجموعه عظیم کرملین را به هم متصل می نماید. این کلیسا در ابتدا، شاپل یا کلیسای کوچک اختصاصی تزارهای روسیه بوده است.

موزه هنرهای مدرن مسکو

موزه هنرهای مدرن مسکو، موزه ای است که در آن آثار هنری مدرن و معاصر نگهداری می گردد. این موزه در دسامبر 1999 افتتاح عمومی شد. ایده این پروژه و اجرای آن برعهده Zurab Tsereteli، رئیس آموزشگاه هنر روسیه بود. این موزه در خیابان Petrovka در نزدیکی بولوار Petrovsky در مرکز مسکو قرار گرفته است. بنای موزه، یک ساختمان قرن هجدهمی به سبک نئوکلاسیک است که معمار مشهور روسی Matvei Kazakov آن را طراحی نموده است.

در دسامبر سال 2003، موزه، گالری های خود را به مکان دوم گسترش داد. در این موزه و تالارهای متعدد آن، آثار هنری بسیار ارزشمندی از هنرمندان سراسر جهان نگهداری می گردد. هسته ابتدایی موزه، آثار خصوصی Zurab Tsereteli، موسس و مدیر موزه بوده است. امروزه این موزه فقط یک گالری عظیم برای نمایش آثار برجسته هنری نیست و به عنوان یک مرکز آموزشی هنری هم شناخته می گردد. مدرسه هنرهای مدرن در کنار این موزه فعالیت می نماید و در خدمت علاقه مندان به هنر است.

باغ وحش مسکو

باغ وحش مسکو، 21.5 هکتار وسعت دارد و در سال 1846 توسط یک دانشمند بیولوژیست پایه گذاری شده است. در سال 1919 این باغ وحش، ملی شد و در سال 1922 مالکیت آن به شهر مسکو واگذار شد و از آن موقع کنترل و اداره آن در اختیار مقامات شهر مسکو است.

این باغ وحش هنگام تاسیس، 10 هکتار وسعت داشت و در آن 286 حیوان نگهداری می شد. در سال 1926، باغ وحش در زمین های اطرافش گسترش یافت و وسعت آن به 18 هکتار رسید. بنای اصلی باغ وحش چوبی بود و در سال 1990، بازسازی و بازسازی شد. بخش های جدیدی مثل پل، یک ورودی عظیم به شکل قصر صخره ای و بخش هایی جدید برای نگهداری حیوانات به مرور زمان به آن اضافه شده است.

رژیم غذایی

آشپزی در روسیه مجموعه ای از سنت ها و سبک های متفاوت آشپزی در مناطق مختلف روسیه است. آشپزی این کشور متنوع است و این تنوع، از گستردگی این کشور نشات می گیرد. تاثیرات آشپزی شمال اروپا، اروپای مرکزی و خاورمیانه را نمی توان بر آشپزی این منطقه نادیده گرفت. تنوع فرهنگی و وسعت جغرافیایی، دست به دست هم داده اند تا آشپزی در روسیه بسیار گسترده و متنوع باشد.

مرور زمان و گسترش تجارت با مناطق دیگر، باعث شده است که مواد غذایی جدید و سبک های متفاوت آشپزی وارد این کشور گردد. بنابراین، آنچه که امروزه در روسیه می بینیم، یک آشپزی غنی و البته گسترده است و کم و بیش با ذائقه ما ایرانی ها تناسب دارد. در ادامه با چند غذای روسی آشنا می شویم که در سفر به مسکو می توانید آن ها را امتحان کنید. البته بسیاری از این غذاها ممکن است ریشه روسی نداشته باشند، ولی امروزه در مسکو رایج اند و اگر قصد سفر به این شهر را دارید و می خواهید در رستوران های آن، غذای محلی روسیه را امتحان کنید، بد نیست که از قبل در خصوص چند نوع غذا و مواد اولیه آن ها اطلاع داشته باشید تا غذایی مناسب ذائقه و اعتقادات خود پیدا کنید.

نان و غلات، خامه ترش، سیب زمینی و انواع گوشت و ماهی از اصلی ترین مواد اولیه غذاها در آشپزی روسیه است. ماهی های دودی و انواع خاویار هم در پخت برخی از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

رستوران های مسکو ارزان نیستند7 اما در مناطقی که کمتر توریستی هستند، می توانید رستوران خوب و ارزان هم پیدا کنید. غذاهای خیابانی یکی دیگر ار انتخاب های ارزان و فوق العاده برای امتحان کردن غذاهای کلاسیک روسی است. در سفر به مسکو این غذاها را امتحان کنید:

سوپ برش

حتما نام این غذا را شنیده اید و شاید آن را در استان های شمالی ایران هم امتحان نموده باشید؛ سوپی خوش رنگ و لعاب که در روزهای سرد زمستانی واقعا می چسبد. این سوپ قرمزرنگ و زیبا با کلم و چغندر تهیه می گردد. ممکن است گوشت هم داشته باشد. سیب زمینی، سبزیجات و خامه ترش روسی از دیگر مواد تشکیل دهنده آن است. این غذا را معمولا با نان سیر یا نان چاودار سرو می نمایند و گاهی روی آن پنیر آب شده می ریزند. این سوپ به اندازه ای مقوی و کامل است که می توان به عنوان یک وعده غذایی کامل روی آن حساب کرد اما معمولا به عنوان پیش غذا سرو می گردد. پیش از اینکه مسکو را ترک کنید، این غذا را حتی برای یک بار امتحان کنید.

بلینی (Blini)، پنکیک روسی

بلینی در واقع همان کرپ فرانسوی است که به سبک روسی تهیه می گردد و یکی از مهم ترین غذاهای اهالی شهر را تشکیل می دهد. این کرپ را معمولا با تاپینگ شیرین سرو می نمایند. البته ممکن است برای کامل کردن از مواد مختلفی استفاده گردد؛ مثلا سالمون دودی، قارچ خامه ای، خامه ترش، مربا و… البته لوکس ترین تاپینگی که با این کرپ نوش جان می نمایند، خاویار است.

نوع دیگری از پنکیک در روسیه وجود دارد که syrniki نامیده می گردد و معمولا آن را به عنوان دسر یا برای صبحانه سرو می نمایند. بهتر است که آن را با مربای خانگی، عسل یا خامه ترش نوش جان کنید.

سالاد روسی

سالاد روسی یکی از آن غذاهایی است که در سراسر جهان معروف است و هواداران زیادی دارد. مطمئنا در ایران سالاد روسی خورده اید و حتی شاید یکی از غذاهای اصلی در منوی غذایی خانواده شما باشد. حتی اگر خودتان استاد درست کردن سالاد روسی هستید، در مسکو حتما سالاد روسی اصیل را با سبک ترین و لذیذترن مایونز ممکن امتحان کنید. شاید یکی از مهم ترین دلایل خوشمزگی این سالاد در روسیه این است که برای تهیه آن از تازه ترین و باکیفیت ترین مواد غذایی استفاده می گردد. در مسکو این سالاد را با نام سالاد الیویه هم می شناسند. یک سرآشپز به نام لوسین الیویه (Lucien Olivier) در اواسط دهه 1800 این سالاد را ابداع کرد البته در آن موقع با ساده ترین مواد اولیه سالاد را تهیه کرد. بعدها مردم جهان هر کدام طبق ذائقه و سلیقه خود، ماده ای به آن افزوده اند و دستور اختصاصی خود را برای تهیه ی این غذای لذیذ دارند.

سالمون دودی یا شاه ماهی نمکی

انواع ماهی های رودخانه یا آب شور در روسیه به شکل های مختلف مثلا دودی، نمکی یا مارینه شده به وفور در تهیه ی غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. مراحل آماده سازی آنها به دقت انجام می گردد تا طعم نهایی غذا، تازه و دلپذیر باشد. در منوی رستوران ها ماهی های دودی یا مارینه شده را به عنوان یک وعده کامل یا همراه با پنکیک خواهید دید. شاه ماهی نمکی در نوعی سالاد مورد استفاده قرار می گیرد که به آن shuba می گویند. روی ماهی را با لایه هایی از سبزیجات آب پز، چغندر، پیاز و مایونز می پوشانند. در منوی رستوران های روسیه، انواع و اقسام غذاها را خواهید دید که با ماهی های متنوعی تهیه می شوند. اگر از علاقه مندان به غذاهای دریایی هستید، در سفر به مسکو می توانید انواع و اقسام ماهی را با بهترین طعم و کیفیت امتحان کنید.

شیشلیک

اگر ماهی مارینه شده و نیمه پخته مورد علاقه شما نیست، بدون شک از شیشلیک لذت می برید. غذای محبوبی که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران رایج است و در هر کشوری با نام متفاوتی تهیه می گردد. برای طبخ این غذا انواع گوشت را که معمولا گوشت بره است به سیخ می کشند و روی آتش می پزند. غذای لذیذی که به سختی می توان از خیر آن گذشت. در بین تکه های گوشت، موقع سیخ کردن کباب، گاهی انواع سبزیجات مثل گوجه و فلفل قرار می دهند یا تکه های چربی و در روسیه گوشت ماهی. این کباب را در روسیه گاهی با سالمون، گوشت گاو و حتی مرغ هم می پزند و با نان و ترشی و سس گوجه پرادویه سرو می نمایند. اگر در زمان سفرتان، گذرتان به بازارچه محلی Izmailovsky افتاد، در آنجا می توانید از غرفه های خیابانی، شیشلیک را داغ و تازه از روی منقل بردارید و نوش جان کنید.

پلمنی (pelmeni) یا دامپلینگ روسی

آن چه که دامپلینگ روسی را از سایر غذاهای مشابهش متمایز می نماید، سبزیجات محلی و معطری است که به مواد آن اضافه می گردد. برای پر کردن دامپلینگ ها از انواع گوشت مثل گوشت گاو یا بره استفاده می نمایند. ترکیب گوشت و سبزیجات را در خمیرهای نازک می پیچند. البته گاهی از انواع ماهی به خصوص سالمون و قارچ خامه ای برای پر کردن دامپلینگ ها استفاده می گردد. وقتی می خواهید چنین غذایی سفارش دهید از شما می پرسند که دوست دارید آن را پخته نوش جان کنید یا طبخ شده در آب گوشت.

مینی پای یا پیراشکی

مینی پای روسی یا پیراشکی، موادی مشابه دامپلینگ دارد اما معمولا در ماهیتابه سرخ می گردد یا آن را در فر می پزند. علاوه بر گوشت های معمولی یا ماهی سالمون ممکن است پیراشکی های متفاوتی با موادی چون کلم، سیب زمینی، تخم مرغ، پنیر و حتی مواد پرنماینده شیرین پیدا کنید. پیراشکی، یک پیش غذای فوق العاده در رستوران های مسکو است البته آن را می توانید از نانوایی ها و غرفه های خیابانی هم خریداری کنید و به عنوان یک وعده غذای کامل نوش جان کنید.

مدوویک (medovik)، کیک عسلی

این کیک با ظاهر جذاب و هوس انگیزی که دارد حتما توجه تان را جلب می نماید. لایه های کیک اسفنجی عسلی با خامه شیرین پیشنهادی است که نمی توانید به سادگی رد کنید. برای تهیه این کیک لایه ای از 5 تا 15 لایه نازک کیک استفاده می نمایند. بین لایه ها از شربت و انواع مغزها استفاده می نمایند و اجازه می دهند چند ساعتی بماند تا شربت کاملا به خورد کیک برود. نتیجه نهایی، کیکی لطیف و سبک و البته بسیار شیرینی است که عاشقان واقعی شیرینی، از آن لذت می برند.

استروگانوف

استروگانوف از آن دسته غذاهای روسی است که آن را روی میز شام اهالی بسیاری از شهرها و کشورهای جهان خواهید دید و در واقع به یک غذای بین المللی تبدیل شده است. البته خوردن استروگانوف در مبدا آن، لذت و طعم دیگری دارد که حتما باید امتحان کنید. استروگانوف روسی، لذیذتر، دلچسب تر و خامه ای تر از آن چیزی است که هر جای دیگر جهان امتحان نموده اید. خامه ترش و بهترین قارچ های روسی از مهم ترین دلایلی هستند که استروگانوف روسی را متمایز می نمایند. اگر این غذا با بهترین گوشت شکار طبخ گردد که لذت امتحان کردن آن دوچندان خواهد شد.

ژولین قارچ

این غذای لذیذ، طعمی مشابه استروگانوف دارد ولی بدون گوشت تهیه می گردد. غذایی متشکل از قارچ خامه ای که آن را در منوی بسیاری از رستوران ها به عنوان پیش غذا خواهید دید. این غذای لذیذ با قارچ خرد شده، پنیر، خامه و خامه ترش تهیه می گردد. روی آن را برای ترد و طلایی شدن، گریل می نمایند و در بشقاب یا کراستی از جنس نان، سرو می نمایند. ظاهر ساده این غذا شاید توجه گردشگران خارجی را جلب نکند اما یک غذای روسی بسیار رایج و پرطرفدار است. به طور کلی، قارچ در روسیه یکی از مهم ترین مواد غذایی تشکیل دهنده غذاها است. حتی ترشی قارچ را هم می توانید در رستوران ها و بازارچه های روسیه امتحان کنید.

نوشیدنی ها

در روسیه، نوشیدنی ها تنوع زیادی دارند به خصوص نوشیدنی های گرم. به عنوان مثال، چای یکی از رایج ترین و محبوب ترین نوشیدنی های گرم این منطقه است که آن را با سماور تهیه می نمایند. سماور را هنوز هم می توانید در رستوران های سنتی مسکو پیدا کنید.

بهترین رستوران های مسکو

مسکو یک شهر عظیم و توریستی است و رستوران های زیاد و فوق العاده ای دارد. اگر از نظر هزینه سفر مسئله ای ندارید، می توانید به بهترین رستوران های شهر سر بزنید و باکیفیت ترین غذاهای روسی را در محیطی جذاب و به یادماندنی نوش جان کنید.

در ادامه با چند کافه و رستوران مشهور مسکو آشنا می شویم.

کافه پوشکین

این رستوران یکی از مهم ترین مقصدهای مسافران مسکو است. کافه پوشکین به نحوی طراحی شده که حال و هوای خانه های قدیمی قرن نوزدهمی را زنده کند. این رستوران به خاطر کیفیت غذاها و سرویس دهی فوق العاده اش شهرت دارد. اگر می خواهید مثل طبقه اشراف روسیه غذا بخورید، این رستوران را انتخاب کنید. از آنجایی که کافه پوشکین شهرت و محبوبیت فوق العاده ای دارد، حتما باید از قبل میز رزرو کنید.

Buono

شرکت Ginza Project مالک تعدادی از بهترین رستوران های مسکو است. ان شرکت خاطرنشان کرد که میخواهد رستوران جدیدی در طبیقه بیست و نهم هتل Radisson Royal افتتاح کند. خبری که باعث خوشحالی قشر مرفه مسکو شد. این شرکت، شهرت ویژه ای به خاطر رستوران های باکیفیت دارد و رستوران Buono هم از این قائده مستثنی نیست. چشم انداز این رستوران، بسیار دیدنی و فوق العاده است، فضای داخلی آن شیک و مجلل و غذاهای کلاسیک ایتالیایی آن تخت نظر سرآشپز مشهوری به نام ویلیام لامبرتی آماده می گردد. سرآشپزی که در سراسر اروپا معروف است و منوی فوق العاده ای برای رستوران دارد. برای غذا خوردن در این رستوران باید آن را از قبل رزرو کنید به خصوص میزهای کنار پنجره، که چشم اندازهای فوق العاده ای دارند.

پیکولینو (PICCOLINO)

این رستوران دنج با فضایی گرم و آرام، غذای سنتی ایتالیایی سرو می نماید و فضایی دوستدار خانواده دارد. فضای داخلی آن به نحوی طراحی شده که یک خانه روستایی قدیمی را یادآوری می نماید. اگر به جای رستوران مشهور به دنبال رستوران دنج با کیفیت غذای خوب می گشت، این رستوران، انتخاب خوبی است.

CDL

این رستوران هم در بنایی قرن نوزدهمی و مجلل قرار گرفته است و یکی از بهترین رستوران های مسکو است. فضای داخلی آن به نحوی طراحی شده که یادآور دوران شکوه فرهنگی روسیه باشد. تمام اجزای این بنا، از پلکان گرفته تا تالار اصلی، به زیبایی و با جزییات خاص طراحی شده اند و شاهکار محسوب می شوند. منویی از غذاهای اصیل روسی توسط بهترین سرآشپز مسکو یعنی Alexander Popov به مهمانان عرضه می گردد؛ غذاهای با کیفیت با بهترین مواد اولیه ارگانیک. با وجود این کیفیت و مجلل بودن رستوران، تعجب ندارد که رئیس جمهور سابق آمریکا یعنی رونالد ریگان و جرج بوش، این رستوران را برای شام خوردن انتخاب نموده اند. این رستوران در مرکز مسکو قرار گرفته است و اگر می خواهید در آن غذا بخورید حتما باید از قبل میز رزرو کنید.

گالری کافه

یکی از محبوب ترین رستوران های مسکو در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این رستوران میزبان نمایشگاه های هنر معاصر، کنسرت ها و اجراهای فوق العاده نمایشی است. مجموعه ای از بهترین غذاهای بین المللی هم توسط سرآشپز معروف رستوران یعنی Sergey Markin عرضه می گردد و تعجبی ندارد که چطور این رستوران توانسته به سرعت، مشهور و محبوب گردد. فضای داخلی رستوران بسیار شیک و زیبا است و شب ها، زمانی که نورپردازی های زیبای آن نمایان می گردد، بسیار رمانتیک و دیدنی است.

VARVARY

در این رستوران می توانید ترکیبی از غذاهای سنتی و بین المللی را با تکنینک های مدرن امتحان کنید. فضای داخلی رستوران هم بسیار جذاب است و با رنگ قرمز و مشکی و نقره ای به زیبایی طراحی شده است. این رستوران در سال 2011 به عنوان یکی از 50 رستوران برتر جهان انتخاب شده است.

O2 LOUNGE

اگر دوست دارید در سفر به مسکو، غذای ژاپنی را امتحان کنید، این رستوران شیک ژاپنی را انتخاب کنید. در این رستوران، گروهی از بهترین سرآشپزان به رهبری نیکولا کورتوا، بهترین سوشی های ژاپنی را برای مهمانان آماده می نمایند. این رستوران در طبقه دوازدهم هتل Ritz-Carlton قرار گرفته است. از این رستوران می توانید چشم اندازی زیبا و 360 درجه از میدان سرخ و کرملین مشاهده کنید.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت

منبع: تاپ تراول
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 947

به "راهنمای سفر به مسکو ؛ روسیه Moscow" امتیاز دهید

1 کاربر به "راهنمای سفر به مسکو ؛ روسیه Moscow" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به مسکو ؛ روسیه Moscow"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید