عبور پروازهای ایرلاین اروپایی از آسمان ایران دیشب کلید خورد

به گزارش گروه سرگرمی، در حالی که آسمان ایران همیشه در نوتام های صادره از سوی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و بعلاوه سازمان هواپیمایی کشوری به اسم امن ترین آسمان منطقه معرفی شده و ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) هم همیشه ادعای بعضی کشورهای استکباری در مورد نا امن بودن آسمان کشورمان را رد نموده، اما تبلیغات آمریکا و متحدان آن سبب شده بود تا بعضی کشورهای اروپایی عبور از آسمان ایران را تحریم نمایند.

عبور پروازهای ایرلاین اروپایی از آسمان ایران دیشب کلید خورد

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

افزون بر این اتفاق (سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در 18 دی ماه 1398) که بهانه ای برای تحریم آسمان کشورمان از سوی کشورهای استکباری و بعضی همدستان دولت آمریکا شد، کرونا هم کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران را تشدید کرد و سبب شد تا تعداد پروازهای عبوری که در سال 1398 بر اساس آمارهای اعلامی شرکت فرودگاه ها، به طور میانه 23 تا 28 هزار سورتی پرواز در هر ماه بود، به 5 تا 10 هزار سورتی پرواز به طور میانه در هر ماه در سال 1399 کاهش دهد.

با این حال در امسال شاهد افزایش و رشد تعداد پروازهای عبوری از ابتدای سال هستیم و روندی که در زمستان سال گذشته شروع شده بود، در بهار امسال هم ادامه یافت.

ضمن اینکه ایرلاین های خارجی هم که از فرودگاه های ایرانی رفته بودند، در دو ماه اخیر هم به عبور از آسمان و هم به نشست و برخاست در فرودگاه های کشور بازگشته اند.

محمد امیرانی معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره پروازهای عبوری از آسمان ایران اظهار کرد: ما دو برخورد با پروازهای عبوری داشته ایم؛ یکی اینکه پروازهای عبوری ای که شرکت های هواپیمایی اروپایی به واسطه تحریک ابرقدرت ها، تحریم شده و از آسمان کشورمان عبور نمی کردند یا در فرودگاه های ما نشست و برخاست نداشتند را از چندی پیش با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاین ها خصوصاً لوفت هانزا وارد مذاکره شدیم و این اطمینان را برای شرکت های هواپیمایی خارجی ایجاد کردیم که آسمان ایران سیف و ایمن بوده و هیچ مسئله ای برای پروازهای عبوری ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: به تدریج این اتفاق در حال وقوع است و پس از آنکه هواپیماهای لوفت هانزا پروازهای خود به فرودگاه حضورت امام (ره) را از سر گفتند، دیشب (12 تیر ماه 1400) اولین پرواز عبوری لوفت هانزا از آسمان ایران رخ داد که منظریم متعاقب لوفت هانزا، سایر ایرلاین های اروپایی هم پروازها عبوری خود از آسمان ایران را شروع نمایند.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران توضیح داد: دومین اقدامی که انجام داده ایم، در پی اخذ مجوز از هیئت دولت مبنی از مکان اعطای تخفیف از سوی شرکت فرودگاه ها به شرکت های هواپیمایی خارجی، با چند شرکت هواپیمایی وارد مذاکره شدیم اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم امیدواریم که بعد از نهایی شدن توافقات با این شرکت ها، شاهد افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران به علت ایجاد جذابیت های اقتصادی باشیم و این شرکت ها بیشتر از آسمان عبور نمایند تا هم ایمنی و سیف بودن آسمان ایران به ابرقدرتها و کشورهای استکباری ثابت گردد و هم اینکه کشور ما از این رخداد، بهره و انتفاع اقتصادی ببرد و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

این مقام مسئول در صنعت هوانوردی درباره اینکه رقبای کریدور فضای آسمان کشورمان چه کشورهای دیگری هستند؟ توضیح داد: مهمترین رقیب ما در کریدور هوایی شمال به جنوب، آسمان عراق است؛ این کریدور بعد از بازگشایی آسمان عراق، پروازها عبوری زیادی را به سمت خود کشاند چون هم راستا از سمت آسمان عراق کوتاه تر است ضمن اینکه عراقی ها برای هر پرواز عبوری یک نرخ ثابت و فیکس، فارغ از اینکه چه تناژی و چه مسافتی را طی کند، پیشنهاد داده بودند.

وی ادامه داد: ولی ما در ایران بر اساس قانون دو فاکتور وزن هواپیماهای تجاری عبوری و طول مسافت را در نظر می گیریم و برآورد هزینه را بر اساس این دو فاکتور، محاسبه می کنیم. با این حال بر اساس قوانین ما این اختیار را داریم تا با شرکت ها وارد مذاکره شویم البته نمی توانیم فرمول محاسبه هزینه پرواز عبوری را تغییر دهیم ولی می توانیم تخفیف دهیم؛ مثلاً اینکه اگر تعداد پروازهای عبوری یک شرکتی از یک تعدادی بیشتر گردد، یک رقمی به آنها تخفیف می دهیم که این مقدار تخفیف، بستگی به رقمی دارد که از درآمدهای مورد نظر ما بیشتر گردد.

امیرانی با بیان اینکه این قدرت چانه زنی، امکان عبور از آسمان کشورمان را رقابتی تر نموده است، گفت: پس از بازگشایی آسمان عراق از سوی ایکائو، تعداد زیادی از پروازهای اماراتی به این سمت رفتند اما پروازهای قطری همچنان در آسمان ایران باقی ماندند تا اینکه سانحه هواپیمای اوکراینی رخ داد و عراقی ها به پروازهای قطری هم خدمات دادند که سبب انتقال بخشی از پروازهای قطر ایرویز از آسمان ایران به عراق شد. هر چند که بخشی از پروازهای قطری همچنان در آسمان ایران به جای مانده است.

وی درباره کریدور هوایی غرب به شرق گفت: کریدور غرب به شرق ما امتیاز بیشتری داریم ولی بخشی از پروازهای عبوری از فضای کشورهای شمال دریای خزر عبور می نمایند یا اینکه از آسمان دریای عمان و پایین تر از آسمان کشورمان در حال عبور هستند.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباره اینکه آیا ایرلاین هایی که در فرودگاه های ما نشست و برخاست دارند، از پرداخت تعرفه عبور از آسمان کشورمان معافند یا خیر؟ گفت: ما بابت مقداد دقیقه ای که از آسمان کشورمان در حال عبور هستند، از ایرلاین های خارجی هزینه می گیریم به اسم مثال، هواپیمایی که برای نشست در فرودگاه های ایران وارد کشور می گردد، از لحظه ورود به آسمان کشور تا زمان نشست و سپس برخاستن و خروج از آسمان کشورمان، مشمول همه هزینه ها اعم از خدمات ناوبری هوایی، خدمات فرودگاهی و هزینه پروازهای عبوری می گردد.

لازم به ذکر است دیشب یک فروند بوئینگ 777 متعلق به ایرلاین آلمانی لوفت هانزا از فرانکفورت برای رسیدن به فرودگاه چِنای در هند از آسمان ایران عبور کرد که نخستین تردد هواپیمای متعلق به یک ایرلاین اروپایی از آسمان ایران از دی ماه 1398 تا کنون است.

منبع: گردشبان
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1697

به "عبور پروازهای ایرلاین اروپایی از آسمان ایران دیشب کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبور پروازهای ایرلاین اروپایی از آسمان ایران دیشب کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید