نگاه انتقادی رسانه های آلمانی به دروغ پردازی های آمریکا علیه ایران

به گزارش گروه سرگرمی، رسانه های آلمانی با اشاره به اینکه ارتباط ترامپ با دنیای حقایق بسیار سست شده است با نگاهی انتقادی به ادعاهای ترامپ علیه ایران در مسئله انفجار نفت کش ها در دریای عمان نگریستند.

نگاه انتقادی رسانه های آلمانی به دروغ پردازی های آمریکا علیه ایران

با سفر به آلمان در تابستان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مسئله متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله به دو نفتکش در دریای عمان از طرف آمریکا و ویدئویی که ترامپ در استدلال این ادعای خود ارائه داده این روزها مورد توجه بسیاری رسانه های غربی و از جمله رسانه های آلمانی قرار گرفته و تحلیل ها و گزارش های زیادی درباره آن منتشر شده است.

پیش از ظهر پنجشنبه دو کشتی نفتکش شامل نفتکش Front Altair که با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر اتانول بارگیری نموده بود و نفتکش Kokuka Courageous که با پرچم پاناما از الجبیل عربستان به مقصد سنگاپور، محموله متانول حمل می کرد، دچار حادثه شدند که بنا بر ادعای رسانه های غربی هدف حمله قرار گرفته اند.

آمریکا با انتشار ویدئویی که ظاهراً قایقی را در حال جدا کردن یک مین دریایی (به زعم آمریکایی ها) از یکی از نفتکش های حادثه دیده نشان می دهد، مدعی شده است که این قایق ایرانی بوده و به منظور پاک کردن رد پای ایران در این حادثه به محل اعزام شده است.

نشریه فوکوس آلمان در مطلبی در این باره نوشت: دونالد ترامپ، در مناقشات با ایران در دام دروغ های دائمی خود گیر افتاده است. بعد ازانفجار دو نفتکش در دریای عمان حالا اتهام زنی های وحشیانه ای به وجود آمده است. آمریکا ایران را مسئول این انفجار اعلام نموده و البته مدرکی برای آن وجود ندارد.

در این میان جامعه بین المللی و همچنین آلمان درباره ارزیابی شرایط موضع محتاطانه ای را اتخاذ نموده اند.

نشریه فوکوس در ادامه این مطلب نوشت: بزرگترین مسئله دونالد ترامپ این است که چه کسی باید به یک رئیس جمهوری اعتماد کند که هرگز حقیقت را جدی نگرفته است؟

نویسنده در ادامه به اتهاماتی که دونالد ترامپ روز آدینه علیه ایران در قضیه انفجار نفت کش ها در دریای عمان وارد نموده اشاره نموده و نوشت: سرپرست وزارت دفاع آمریکا هم اعلام نموده است که دولت آمریکا به زودی مدارک دیگری را برای ارزیابی های خود منتشر می نماید تا بتواند توافق بین المللی را در این مسئله ایجاد کند. دولت ایران تمامی این اتهامات را رد نموده و آن را سخنانی بی پایه و اساس نامیده است.

نشریه فوکوس در بخش دیگری از این مطلب توضیح داد که ویدئوی منتشر شده از طرف آمریکا علیه ایران در واقع هیچ سند و مدرک واضحی را نشان نمی دهد. از خیلی طرف ها هشدارهایی درباره تصمیم گیری عجولانه ارائه شده است. بسیاری کشورهای دیگر و سازمان های بین المللی هم این گونه اتهام زنی ها از طرف آمریکا را رد نموده و خواستار آنالیز دقیق تر این حادثه شده اند.

اتحادیه اروپا هم در این راستا موضع محتاطانه ای اتخاذ نموده و یکی از مقامات آن روز آدینه در بروکسل گفت که ما در محل هستیم تا شرایط را مورد ارزیابی قرار داده و اطلاعاتی را جمع آوری کنیم. دبیر کل سازمان ملل هم خواستار آنالیز های مستقل در این باره شده است. دولت آلمان هم مدارک آمریکا را کافی ندانسته خواستار تحقیقات بیشتر در این راستا شده است. تنها این دولت انگلیس بوده که از موضع آمریکا در قبال این مسئله دفاع نموده است.

این نشریه آلمانی در ادامه نوشت: اما در مجموع جامعه بین المللی نمی خواهد به صف این گونه اتهام زنی های آمریکا علیه ایران بپیوندد. به این ترتیب گام های بعدی کاخ سفید در این راستا دشوارتر می گردد و با این حال می تواند مشابه گام های قبلی باشد. در این میان بزرگترین مسئله ترامپ اعتبار وی و دولتش است. چرا شرکای بین المللی ایالات متحده باید به آن اعتماد نمایند؟

نویسنده در ادامه به شواهد و مدارک غلط آمریکا برای راه اندازی جنگ عراق در سال 2003 اشاره نموده و نوشت: باراک اوباما، جانشین رئیس جمهور اسبق آمریکا جورج بوش از آن موقع در اتهام زنی ها موضع محتاطانه تری می گرفت. و حالا اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری است که به مناسبات سستی که با حقیقت دارد معروف است. رئیس جمهوری که رسانه های آمریکایی باید برای او یک دروغ سنج تمام وقت استخدام نمایند. بر اساس یک گزارش واشنگتن پست، دونالد ترامپ در مدت تقریبا دو سال و نیم مسئولیت خود بالغ بر ده هزار ادعای دروغ داشته است.

بر اساس نظر سنجی های مختلف تنها یک اقلیت آمریکایی ها به رئیس جمهور خود اعتماد دارند و ارزش های محبوبیت ترامپ در بقیه جهان به غیر از استثنائاتی که در این باره وجود دارد از جمله در سرزمین های اشغالی افتضاح است.

نویسنده در ادامه به این مسئله اشاره نمود که ترامپ حتی سازمان های اطلاعاتی اش را در صورتی که اطلاعاتی درباره ایران بدهند که به مذاق او خوش نیاید شدیدا مورد انتقاد قرار می دهد. به عنوان مثال ترامپ اواخر ژانویه در پیغام توئیتری گفته بود که شاید کارکنان سازمان های اطلاعاتی باید برگردند و دوباره به مدرسه بروند! وی این پیغام را کمی بعد از آن منتشر کرد که سازمان های اطلاعاتی آمریکا در یک گزارش سالانه بر خلاف ادعای کاخ سفید گفته بودند که ایران در زمینه توسعه سلاح های هسته ای کار نمی نماید.

یکی از معاونان رئیس سابق سازمان سیای آمریکا هم در این باره به نیویورک تایمز گفته است که بزرگترین مسئله برای دولت آمریکا اعتبار و تناقض گویی های آن است.

ترتا پارسی از کارشناسان مسائل ایران در آمریکا هم بر این باور است که مناسبات ترامپ با جهانی حقایق آشفته است. با چنین رئیس جمهوری که کشور آن دچار دو دستگی شده است حتی بسیاری از حامیان او هم مطمئن نیستند که همه آنچه وی می گوید واقعیت است.

به همین دلیل یورگن شروبوگ سفیر سابق آلمان در آمریکا هم در مورد اتهامات مطرح شده علیه ایران در موضوع انفجار دو نفتکش در دریای عمان ابراز تردید کرد. وی در گفت وگو با رادیو آلمان یادآور شد که هیچ سند و مدرک قابل استنادی برای این ادعا که ایران در این حملات دست داشته، وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه ایرانی ها را عاقل تر و قابل پش بینی تر از آمریکایی ها ارزیابی کرد.

به گفته این دیپلمات حرفه ای آلمانی دامن زدن به تنش ها برای ایران هیچ نفعی ندارد به ویژه اینکه این کشور با مسائل مالی درگیر است.

در همین رابطه امید نوری پور نماینده مجلس آلمان (بوندستاگ) ضمن هشدار در مورد افزایش تنش ها در منطقه، خواستار انجام تحقیقات بین المللی مستقل در مورد حادثه انفجار دو نفتکش در دریای عمان شد.

وی با تاکید بر لزوم انجام تحقیقات بین المللی مستقل در مورد حادثه انفجار نفتکش ها، اتهام افکنی بدون سند به یک کشور در منطقه را رد کرد.

نوری پور همچنین تاکید نمود که دست داشتن ایران و یا طرف های مرتبط با ایران همان قدر می تواند در این حادثه محتمل باشد که دست داشتن عربستان یا دیگر بازیگران منطقه ای که از تنش ها سود می برند.

ان تی وی آلمان هم در مطلبی در این باره نوشته است که دونالد ترامپ می گوید که ایران به نفت کش ها در دریای عمان حمله نموده است. وی بر دیپلماسی و یک توافق بین المللی در این باره تاکید دارد اما ترامپ برای موفقیت در کارش بعضی چیزها را ندارد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: دیپلماسی در صورتی شانس موفقیت دارد که بر مبنای اعتماد و اعتبار باشد.

از طرفی ترامپ به ایران نشان داده است که شریک قابل اعتمادی نیست. خاتمه دادن به توافق هسته ای از دید نظام جمهوری اسلامی ایران یک پیغام واضح رویارویی بود. حالا چرا باید ایران در حالی که ترامپ دوباره پیشنهاد مذاکرات را مطرح می نماید به او اعتماد کند؟

نویسنده در ادامه به دروغ گویی های زیاد ترامپ در دوران ریاست جمهوری اش با استناد به رسانه های آمریکایی اشاره نموده و نوشت: البته این به این مفهوم است که دلایلی وجود دارد که چرا اظهارات دولت آمریکا درباره ایران حتی توسط متحدان این کشور هم با تردید دیده می گردد. این کمبود اعتبار به کوشش های دیپلماتیک آمریکا آسیب می رساند و این دلیل نگرانی بعضی ناظران درباره وقوع جنگ دیگری در منطقه است.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 691

به "نگاه انتقادی رسانه های آلمانی به دروغ پردازی های آمریکا علیه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه انتقادی رسانه های آلمانی به دروغ پردازی های آمریکا علیه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید