مقبره های اسرارآمیز کندو شکل عمان، رویای باستان شناس

به گزارش گروه سرگرمی، در زمینی ناهموار، نه چندان دور از فضای کوهستانی عمان، یکی از چشمگیرترین مکان های باستانی شبه جزیره عربستان واقع شده است. محوطه های باستان شناسی بات (Bat)، الخطم (Al Khutm) و العین (Al Ayn) بقایای تمدنی باستانی به جا مانده از دورانی هستند که امپراطوری ها به همان سرعت شکل گیریشان، شکست می خوردند.

مقبره های اسرارآمیز کندو شکل عمان، رویای باستان شناس

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

در این مطلب قصد داریم شما را با اسرار نهان این مقبره های تاریخی بیشتر آشنا کنیم.

نگاهی به شهر تاریخی بات

شهر تاریخی بات در شمال غرب کشور عمان و در استان ظاهره (ADhahirah) واقع شده است. بات نزدیک ترین شهر به محوطه باستان شناسی ایبری (Ibri) بوده و حدود 24 کیلومتر از آن فاصله دارد. علی رغم انزوای این مکان در دوران مدرن ، برج های برجسته و مقبره های بات ، الخطم و العین تصویری از یک شهرک سازی بسیار متمدن و فعال را ترسیم می نمایند که بعد از گذشت سالیان درازی هنوز پا برجا مانده اند. مجموعه باستان شناسی بات، الخطم و العین به عنوان یکی از کامل ترین سایت های اسکان و مقبره های حفاظت شده از هزاره سوم پیش از میلاد در سراسر جان شناخته می شوند.

هفت برج سنگی یادبود در شهر بات و یک برج دیگر نیز در شهر الخطم در 2 کیلومتری شهر بات کشف شده است. این برج ها دارای یک دیواره بیرونی مدور به قطر 20-25 متر و دو ردیف محفظه های موازی در دو طرف یک چاه مرکزی هستند. قدیمی ترین برج این محوطه بنایی آجری از دوره هفیت (Hafit) (سکونت انسان در اوایل عصر برنز در امارات متحده عربی و عمان در دوره 3200 تا 2600 سال قبل از میلاد) بوده و جدیدترین برج نیز احتمالاً متعلق به دوره سرامیک حدود 2000 تا 2200 سال پیش باشد. در حالی که شواهدی قطعی در خصوص عملکرد اصلی این برج ها در دسترس نیست، گمان می رود آن ها به عنوان سکوهایی برای بناهایی که در حال حاضر از بین رفته اند یا خانه ها و معابد کاربرد داشته اند.

موقعیت مکانی شهر باستانی بات

این مکان حفاظت شده به عنوان چشم اندازی از عصر برنز به ثبت سازمان دنیای یونسکو رسیده و در حال حاضر هم چون محفظه ای محتوی آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند برای دوران پیش از میلاد عمل می نماید.

ارزش باستانی این مقبره های شگفت انگیز کندو شکل باعث شد تا این اثر تاریخی در سال 1988 به عنوان یک میراث ارزشمند دنیای به رسمیت شناخته شود و با گنجینه ای گران بها از اطلاعات باستانی مورد توجه باستان شناسان سراسر دنیا قرار گیرد. کاوشگران به اطلاعاتی تاریخی دست یافته اند که نشان می دهد عمان مکان ماگان (Magan) همان سرزمین باستانی که در متون میخی شکل اکدیان (Akkadian) به تصویر کشیده شده می باشد.

براساس گزارشی از سوی یک تیم از دانشگاه نیویورک (NYU)، بعضی از قدیمی ترین نوشته های دنیا، ماگان را با سرزمین هایی غنی از منابع توصیف می نمایند. این متون، منابع تاریخی مستندی هستند که توسط کاتبانی در بین النهرین نگاشته شده اند و نه تنها شهوت پادشاهان را بین النهرین را برای به غارت بردن منابع ماگان به تصویر می کشند بلکه از افتخارات آن ها نیز برای فتح این سرزمین سخن می گویند.

اهمیت باستان شناسی شهر بات

محوطه های باستانی بات، الخطم و العین، به روشنی تمدن غنی عمان را در 4000 سال پیش به تصویر می کشند. متون خط میخی بین النهرین باستان (عراق)، که قدمت آن به خاتمه هزاره سوم قبل از میلاد می رسد، نشان می دهد که کشور مگان یا همان عمان امروزی در آن موقع مرکز اصلی استخراج مس بوده که احتمالاً به خارج از کشور، بین النهرین و دره ایندوس (Indus) در شرق صادر می شده است. در گزارشی از دانشگاه نیویورک (NYU) آمده: سرامیک و کالا های دیگر ساخته شده در بین النهرین، ملوحا (Meluhha) (نام سومری برای تمدن سند) و ایران در سکونتگاه ها و مقبره های عصر برنز در سرار عمان یافت شده است. این یافته ها، که منابع متنی را تکمیل می نمایند، مورد توجه تحلیل علم باستان شناسی بوده اند.

مقبره ها

این مقبره ها حدود 4000 تا 5000 سال قدمت دارند. طبق آمار سازمان دنیای یونسکو مقبره ها به دو گروه تقسیم می شوند:

مقبره های منفرد کوچک تر با دیوارهایی از جنس سنگ که قدمت شان به اوایل هزاره سوم پیش از میلاد باز می شود و مقبره های چند طبقه پیچیده تر و عظیم تر که احتمالاً در اواسط هزاره سوم قبل از میلاد ساخته شده اند. شهر بات فراتر از گورستانی عجیب بوده و برج ها و سیستم آبیاری برای کشاورزی نیز در این منطقه دیده می شود. می توان گفت همانند بسیاری از تمدن های باستانی دنیا، این بناهای تاریخی در عمان نیز با سنگ های تراش خورده و به شیوه ای مرتب ساخته شده اند.

تعدادی از مقبره های کندو شکل باقیمانده از دوره هفیت در بالای دامنه های سنگی شهر بات قرار دارند و حدود یک صد مقبره سنگی نیز در امتداد رودخانه ساخته شده اند.

طبق نظریه سازمان یونسکو، کارگاه های به جا مانده در این منطقه نشان می دهند مصالح ساختمانی به کار رفته در دو شهر باستانی منحصر به فرد بت (Bat) و العین (Al Ayn) از معادنی قدیمی در اطراف آن ها استخراج شده اند.

اهمیت شهر باستانی بات

جای تعجب نیست که این میراث دنیای یونسکو در میان باستان شناسان و ماجراجویان، شهرتی افسانه ای کسب نموده است. زیبایی تاریخی و جنبه های عرفانی و طبیعتی بی همتا در بنایی به یادگار مانده از دل تاریخ در هم آمیخته شده اند و چشم اندازی منحصر به فرد برای ثبت عکس هایی زیبا و بی نظیر پدید آورده اند.

منبع: ddsafar
انتشار: 2 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 824

به "مقبره های اسرارآمیز کندو شکل عمان، رویای باستان شناس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقبره های اسرارآمیز کندو شکل عمان، رویای باستان شناس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید