طرح های نیمه تمام،سدی بر اجرای طرح های جدید در استان

به گزارش گروه سرگرمی، این گزارش از سلسله گزارشهای معرفی و آنالیز پروژه های نیمه تمام استانی منتشر شده است. لازم به ذکر است پیش از این دو پرونده آنالیز پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور و آنالیز پدیده کم آبی و مدیریت بحران آب در استانهای کشور روی خروجی بخش استان های خبرنگاران منتشر شده است.

طرح های نیمه تمام،سدی بر اجرای طرح های جدید در استان

خبرنگاران- گروه استان ها: در شرایطی که شرایط اقتصادی دولت یازدهم به گونه ای است که اجازه تعریف پروژه های جدید به سختی داده می گردد، بسیاری از پروژه های بازمانده از دولت های قبل در استان وجود دارد که حتی بسیاری از آن ها به مرحله اجرا هم نرسیده اند. در شرایطی که وعده طرح های جدید توقع مردم نسبت به دولت ها را افزایش داده، استاندار گلستان با اولویت بندی طرح های نیمه تمام، اقدام به تامین اعتبار برای تکمیل این طرح ها کرد.

طرح هایی که بعضی از آن ها اکنون به این نتیجه رسیده اند که لزومی برای اجرای آن ها در استان نیست. اما بعضی طرح ها هم وجود دارد که هم در آینده توسعه ای و هم از نظر اقتصاد حال حاضر استان تاثیر گذار است، ولی متاسفانه به دلیل مسائل اقتصادی پیشرفت فیزیکی کندی دارند.

زهکشی اراضی استان گلستان در سه فاز

عمر پروژه: 8سال

کاربری یا دلایل اهمیت پروژه: توسعه اقتصادی استان و حل معضل سیل و آب گرفتگی اراضی دشت گرگان و استان و بالا رفتن کیفیت اراضی و مانع شدن از افت کیفیت خاک استان

میزان تأخیر به زمان اولیه: 7 سال

میزان پیشرفت طرح: در حد 10 هزار هکتار

پیمانکار: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد گلستان

محل اجرا: اراضی استان

چرایی تأخیر در اجرای پروژه: عدم تخصیص اعتبارات و کند بودن

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه: طرح اجرایی نشده است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان در مورد این پروژه به خبرنگاران، گفت: فرایند تخصیص منابع به این پروژه کند است و با این تخصیص اعتبارها 30 سال دیگر هم این طرح محقق نمی گردد. ولی دولت در طرح جدید 280 هزار هکتاری برای سال اول برای 22 هزار هکتار منابع تخصیص داده است که پیگیر اجرای آن است.

علی مرگدری توضیح داد: این طرح کوشش دارد از افت کیفیت خاک جلوگیری کند. اراضی شورتر نشوند و از مانداب شدن اراضی جلوگیری می نماید. از طرفی با این دو اتفاق امکان اصلاح خاک و افزایش فراوری در این اراضی بین 20 تا 50 درصد افزایش می یابد.

طرح گردشگری آشوراده

عمر پروژه: مصوب دولت نهم آغاز مطالعات از دولت هشتم

کاربری یا دلایل اهمیت پروژه: آشوراده تنها جزیره خزر است و به عنوان نگین دریای خزر در جهان مشهور است. آشوراده تنها زون بین المللی خزر است که پناهگاه حیات وحش میانکاله است و سالانه 20 هزار گونه پرنده به این منطقه مهاجرت می نمایند و از نظر محیط زیست بسیار منطقه ارزشمندی محسوب می گردد

میزان تأخیر به زمان اولیه هنوز وارد فاز اجرایی نشده است:

میزان پیشرفت طرح: همچنان در مرحله مطالعات زیست محیطی

پیمانکار: بخش خصوصی

محل اجرا: جزیره آشوراده و سه شهر پشتیبان طرح گردشگری آَشوراده بندرگز- بندر ترکمن و گمیشان است

چرایی تأخیر در اجرای پروژه: مخالفت محیط زیست با اجرای این طرح به دلیل اهمیت این جزیره و امکان تخریب و از بین رفتن پرندگان و این منطقه

کل اعتبارات این طرح: نامشخص

رضا مروتی در مصاحبه با خبرنگاران، درباره مساله آشوراده گفت: قبل از سفر ریاست جمهوری به استان گلستان، بیش از 20 جلسه در تهران برگزار کردیم و بند به بند الزامات محیط زیستی طرح را که سازمان حفاظت محیط زیست مورد تاکید داشت مورد آنالیز قرار دادیم.

وی با بیان این که نظرات سازمان میراث فرهنگی را هم مطالعه کردیم و درکنار کار قرار دادیم، ادامه داد: یک کار تیمی قوی از 5 مدیر ارشد ملی با همکاری استانداری گلستان انجام شد و سپس توسط رییس جمهور وعده ایجاده طرح گردشگری به مردم گلستان اعلام شد.

مروتی در ادامه به جزییات اجرایی طرح گردشگری در آشوراده اشاره نمود و گفت: جزئیات این که در جزیره چه اجرا گردد هنوز در حال بحث است اما ملاک تصمیم گیری های ما تفاهم نامه ای است که بین محیط زیست و میراث فرهنگی امضا شده است و سند بالا دستی به شمار می رود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون از جزییات طرح و اقدامات انجام شده خبر یا گزارشی منتشر نشده است، گفت: دلیل این که اطلاع رسانی نشده این است که مسائل و محدودیت هایی که در قبل وجود داشت را بر طرف کنیم.

وی اضافه نمود: مسائل حقوقی متعددی وجود داشت که ما سعی کردیم ابتدا این مسائل حقوقی را برطرف کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان اظهار کرد: تا کنون در دو مقطع این جزیره واگذار شده است و افراد هم معتقد بودند هزینه نموده اند و باید هزینه ها پرداخت گردد.

وی از پرداخت بخشی از هزینه هایی که افراد برای آنالیز و مشاوره این طرح ها انجام داده بودند خبر و داد گفت: با تامین اعتبار هزینه افراد پرداخت شد تا هیچ حساب و مشکل حقوقی درباره آشوراده وجود نداشته باشد.

بندر خواجه نفس

عمر پروژه: 9 سال

محل اجرای طرح: بندر خواجه نفس

علت تأخیر در اجرای پروژه: تخلف پیمانکار بخش خصوصی

پیمانکار: بخش خصوصی

کل اعتبارات طرح اطلاعات کافی در دسترس نیست:

سال تغییر احتاقتصادی پیمانکار: از 3 سال قبل تا به امروز هیچ گونه عملیات فیزیکی در پروژه توسط آقای پیرامون که 70 درصد سهام دار شرکت سرمایه گذار طرح هست، انجام نشده و در ضمنً طی مذاکره با آقای اسعدی مدیر بنادر استان، هیچ گونه آگهی ثبت شرکت معرفی رسمی از شرکت جدید بنام نخل بارانی به سازمان بنادر انجام نشده، لذا رسماً آقای پیرامون متولی کار بوده و متأسفانه پروژه غیبرطرفال است.

کاربری یا دلایل اهمیت پروژه: بندر خواجه نفس، در زمینی به وسعت 176 هکتار و با سرمایه گذاری اولیه یک هزار میلیارد ریال در منطقه خواجه نفس گمیشان در حال احداث است قرار است که تنها برای کاربری تجاری مورداستفاده قرار گیرد و سه کشور ایران قزاقستان و روسیه را به هم پیوند دهد.

طول موج شکن غربی این بندر به مساحت هزار و 340 متر است که هزار و 160 متر آن اجراشده است و 160 متر آن باقی مانده است. همچنین موج شکن شرقی نیز هزار و 110 متر طول دارد که تا به امروز 450 متر اجراشده است و عملیات اجرایی ادامه دارد.

ساخت یک اسکله، موج شکن غربی و شرقی و انجام عملیات لایروبی با آبخور حداقل پنج متر برای ورود شناورهای حداکثر پنج هزار تن در فاز اول این بندر در حال ساخت، پیش بینی شده است.

کاربری بندر خواجه نفس از مراحل اولیه آغاز به کار آن تجاری خواهد بود از سال 85 که مجوز تأسیس این بندر صادر شده. کاربری تجاری برای این بندر تعریف و ماهیت بندر مذکور یک بندر تجاری توسط شرکت خصوصی طرح و توسعه در دست احداث است.

این بندر طبق توافقات انجام شده در آستارا خان توسط روس ها و در سه فاز لایروبی می گردد که در فاز یک تا عمق چهار و نیم متر طول کانال 2. 5 کیلومتر با حجم لایروبی 880 هزار مترمکعب خواهد بود. آوردن کشتی تا ظرفیت سه هزار تن را ممکن می سازد. در فاز دوم تا عمق شش متر و طول کانال چهار کیلومتر و حجم لایروبی تا دو میلیون مترمکعب خواهد رسید و آوردن کشتی تا هفت هزار تن را میسر می نماید.

طرح توسعه بندر خواجه نفس، تا سقف 17 پست اسکله چندمنظوره دیده شده است که بعد از اجرای فاز یک با سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان اجرا دارد.

بندر خواجه نفس در غرب گلستان واقع شده است و با آغاز به فعالیت این بندر شاهد افزایش رونق اقتصادی در این استان کشور پس از اتصال به بازارهای منطقه ای قزاقستان و روسیه باشیم.

فرهنگسرای مرکزی گرگان (تالار)

عمر پروژه: 5 سال

سال آغاز پروژه: 1389

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: دو سال

میزان پیشرفت فیزیکی: 30 درصد

پیمانکار: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: با توجه به ظرفیت محدود جایگاه های تالار فخرالدین اسعد گرگانی (400 جایگاه)، و البته استقبال مردم این دیار از اجرای برنامه های فرهنگی هنری در گرگان اعم از کنسرت های موسیقی، و ...، ضرورت ایجاد تالار مرکزی شهر با ظرفیت مُکفی (بین 800 تا یک هزار نفر) بیش ازپیش احساس می شد و می گردد. این پروژه از نیازهای اصلی شهر گرگان است.

چرایی تأخیر در اجرای پروژه: تخصیص نیافتن اعتبارات مربوط و در حال حاضر غیبرطرفال است

کل اعتبارات هزینه شده است اطلاعات کافی در دسترس نیست :

حسین ربیعی، عضو و رییس سابق شورای شهر گرگان در مورد شرایط فرهنگ سرای گرگان گفت: این پروژه در سفر رئیس جمهور وقت با ظرفیت دو هزار نفر در سال 1385 کلنگ زنی شد و قرار بود به وسیله استانداری اعتبارات پروژه تامین گردد مسئولیت فرهنگ سرا بعد از دو سال به شهرداری واگذار شد.

ربیعی با اشاره به اینکه شهرداری در راستای منافع مردم گام برمی دارد، اظهار داشت: شهرداری نسبت به ایجاد پروژه تجاری و فرهنگی کوشش می نماید در بخش فرهنگی پروژه فرهنگ سرا دو سالن 250 نفره به منظور برگزاری جلسات فرهنگی پیش بینی شده است و یک کتابخانه الکترونیک نیز دارد همچنین یک فضای بزرگ تجاری برای مردم در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ سرای شهرستان گرگان 12 هزار و 750 مترمربع زیربنا دارد، گفت: این پروژه در فروردین سال 1395 به بهره برداری می رسد.

شهرک صنعتی اترک

عمر پروژه: 5 سال

پیشرفت فیزیکی: 20 درصد

مختصات پروژه: این پروژه به وسعت یک هزار هکتار در 25 کیلومتری شمال شهرستان آق قلا واقع شده است که در حال حاضر عملیات اجرایی آن در وسعت 250 هکتار در دست اجرا بوده و عملیات خیابان کشی و زیرسازی آن به اتمام رسیده است. این شرکت در حال حاضر دارای یک حلقه چاه آب بوده و پروژه های احداث مخزن هوایی آب و فاضلاب به ظرفیت 250 مترمکعب و شبکه توزیع آب به طول هفت کیلومتر و به مبلغ 10 هزار میلیون ریال در دست اجرا هست.

جمع کل برآورد اعتبار مورجهانز پروژه: 100 میلیارد تومان

پیشرفت فیزیکی: 20 درصد

پیمانکار: شرکت شهرک های صنعتی گلستان/ این شرکت دارای شبکه برق است که تا به امروز 15 میلیارد تومان هزینه شده و در سال 1394 نیز 5 میلیارد تومان مصوب دارد. تا به امروز 5 قرارداد با واحدهای صنعتی نیز منعقد شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 766

به "طرح های نیمه تمام،سدی بر اجرای طرح های جدید در استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح های نیمه تمام،سدی بر اجرای طرح های جدید در استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید