5 مکان برای تماشای بارش شهابی نزدیک تهران

به گزارش گروه سرگرمی، 21 مرداد هر سال با پدیده بارش شهابی برساووشی روبرو می شویم که یک اتفاق نجومی بسیار زیبا است. مدت زیادی است که در کشورهای مختلف دنیا، گردشگری نجوم ازایش پیدا نموده است مکان هایی این چنین در نزدیکی شهر تهران هستند که میتوانید به تماشای آسمان زیبای پرستاره بپردازید. منطقه های که مناسب برای رصد بارش شهابی هستند را می توانید به صورت فرد (با دوستان و یا خانواده) و یا به صورت گروهی (با تور) بروید. این منطقه ها هیچگونه ثبت رسمی ندارند و بیشتر به علت تجربه منجمان آماتور شناخته می شوند

5 مکان برای تماشای بارش شهابی نزدیک تهران

تاریکی آسمان در مکان هایی که فاقد ساختمان های بلند است، پدیده ایست شگفت انگیز که چهره جدیدی از یک دنیای متفاوت به شما نشان می دهد که خوشبختانه درصدگاه های ایران از برترین درصدگاه برای دیدن آسمان است.

ویژگی مکان های دارای بارش شهابی

این مکان ها دارای آسمانی تاریک و بدون هیچگونه ساختمان و آلودگی نوری هستند بنابراین شما می توانید به راحتی و بدون هیج مزاحمتی آسمان را دیدن کنید و شاهد پدیده بارش شهابی باشید. ویژگی بعدی این مکان در این است که دارای افقی باز (افقی مسطح که به وسیله کوه و اجسام دیگر پوشانده نشده است) برای دیدنی آسمان است. توجه داشته باشید که برای دیدنی بارش شهابی حتما مکانی را پیدا کنید که دارای امنیت باشد.

شما می توانید با سفر به این منطقه ها از جاذبه های تاریخی و دیگر جاذبه های گردشگری آن ها نیز استفاده کنید تا علاوه بر شب های زیبای باشر شهابی، در طول روز نیز به بازدید مکان های گردشگری بپردازید.

برترین مکان های رصد بارش شهابی در آسمان های نزدیک تهران

در این مقاله می خواهیم به معرفی چندتا از برترین مکان های نزدیک تهران برای دیدنی بارش شهابی بپردازیم تا کسانی علاقه به نجوم و رصد آسمان دارند، بتوانند برترین مکان را انتخاب نمایند و از تجربه های دیگران بهره مند شوند.

کاروانسرای دیر گچین

این مکان از برترین و قدیمی ترین جاذبه های گردشگری شهر قم است که برای دیدنی بارش شهابی مکان بسیار مناسبی است. دیر گچین مرکز پارک ملی کویر، در جهت جاده قدیم قم به سمت ورامین یا ساوه قرار گرفته است که فاصله آن تا مرکز استان قم 80 کیلومتر است. برای اینکه به این مکان برویم باید ابتدا از جاده قم که جاده ای آسفالت شده است به سمت روستای علی آباد رفته و پس از آن به وسیله جاده ای خاکی به سمت دیرگچین حرکت کرد.

البته می توانیم از شهر ورامین هم به دیرگچین برویم که حدود 20 کیلومتر فاصله است. این کاروانسرا برای زمان ساسانیان است که در زمان سلجوقیان و صفویان بازسازی و بازسازی کاری شده و در دوره قاجاریان قسمت هایی به آن اضافه شد. این بنا قدمتی 1750ساله دارد که به حکومت اردشیر ساسانی مربوط می گردد. در واقع با ایجاد این بنای تاریخی تردد در جاده های قم و ساوه به ورامین و جاده ابریشم این مکان ها رونق بیشتری یافتند که باعث احداث کاوانسراهای بیشتری از جمله قلعه سنگی محمد آباد و قلعه گلی در نزدیکی این مکان شد.

به این دلیل نام اردشیر را به این کاروانسرا دادند که به فرمان اردشیر ساخته شده است. در زبان عربی به گچ، جص گفته میگردد و به دلیل اینکه این کاروانسرا بیشتر لز گچ ساخته شده به آن ذیرالجص یا همان دیر گچین گفته می گردد. این مکان در زمان قدیم نوعی ایستگاه بین جهت بود و به عنوان محل مقر نیروهای سلطنتی نیز از آن استفاده می شد.

مساحت این کاروانسرا حدود 12 هزار هکتار است و محل مناسبی برای استقرار افراد بود. و در آن قسمت های مختلفی مثل آسیاب سنگی، ورودی هشتی، حجره، حیاط خلوت، اتاق، حمام، مسجد، چندتا برج و دکان های فروش کالا وجود دارد. در اطراف این کاروانسرا کوره آجرپزی، آتشکده، آب انبار و قبررستان وجود دارد و بعلاوه یک دیوار هندسی شکل وجود کشیده شده است.

زمانی که وارد دیرگچین می شوید وارد هشتی ورودی و بعد از آن به حیاط مرکزی می رسید که این جهت از قسمت جنوب غربی به شمال شرقی است. در بخش شمال شرقی حیاط خلوتی وجود دارد که جهت اسکان مسافران و مهمانان است. بخش جنوب شرقی این مکان، مسجدی به مساحت 300 متر مربع وجود دارد و در قسمت شمال غربی نیز آسیابی است که که برای گردشگران به شدت مجذوب کننده است. در این مکان یک حمام عمومی وجود دارد که به دلیل رفاه مسافران ساخته شده است. این حمام که در قسمت جنوب غربی قرار گرفته است از سویس بهداشتی، گرمخانه و خزینه نیز برخوردار است.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب از محبوب ترین و شناخته شده ترین کویرهای ایران است که افراد زیادی برای دیدنی بارش شهابی و سفرهای بیابانی به این مکان مراجعه می نمایند. این کویر در استان اصفهان است و در موقعیت شمال شهر آران و بیدگل که از توابع کاشان است قرار گرفته است. این کویر در قسمت شمالی به دریاچه نمک مسیله در آران و بیدگل، از قسمت غربی به مسیله و آب شیرین، از جنوب به تپه های ماسه ای روان و بیابان بند ریگ و از قسمت شرقی به پارک ملی کویر و بیابان پشت ریگ می رسد.

تاریخچه کویر مرنجاب

در زمان صفویه قنات و کاروانسرایی به نام مرنجاب در این مکان وجود داشت که دلیل نام گذاری این کویر نیز به این موضوع مربوط می گردد. کویر مرنجاب یکی از اصلی ترین نقطه های بیابان گردی و کویر گردی ایران است و از جزو برترین گزینه ها برای گردشگران می باشد. از مجذوب کننده ترین ویژگی های این کویر راه رفتن روی تپه های شنی ای است که به وسیله دریاچه نمک و جنگل های تاغ محدود شده است. شاید تعجب کنید که در نزدیکی این کویر دریاچه وجود دارد! بله این دریاچه نمک به جای آب از نمک پر شده که در زمان بارش برف و باران تا حدودی نیز به وسیله آب پوشانده میگردد.

تقریبا 270 کیلومتر فاصله از تهران به کویر مرنجاب است که به دلیل وجود فاصله کم و امکانات رفاهی در این جهت، این کویر از مکان های مورد علاقه ساکنین مرکز می باشد؛ بعلاوه شهرهایی مثل کاشان، بیدگل و آران دسترسی راحتی به کویر مرنجاب دارند. آران و بیدگل حدود 40 کیلومتر با کویر مرنجاب فاصله دارند.

آدرس دقیق کویر مرنجاب: شهر اصفهان، کاشان، آران، بیدگل، بلوار ارتش، جاده مرنجاب، کویر مرنجاب

کاروانسرای کویر مرنجاب

کاروانسرای کویر مرنجاب مربوط به زمان صفویه است که دارای اتاق هایی است که به گردشگران و مسافران اجاره داده میگردد و بناهای تاریخی این کاروانسرا برای مسافران به شدت مجذوب کننده است. کاروانسـرای مرنجاب به شکل یک قلعه مربعی هست و مساحت آن حدود 3500 متر مربع می باشد که به وسیله شش برج اطراف آن وجود دارد.

کاروانسرای قصر بهرام

قصر بهرام گور در سال 1337 در نزدیکی دریاچه نمک کویر مرکزی کشف شد. دلیل اینکه به این منطقه قصر بهرام گور گفته می گردد این است که شکارچیان و مسافران آن گفته اند که بهرام پنجم در این منطقه شکار نموده است. طبق تحقیقات این قصر مربوط به دوره ساسانیان است اما این تحقیق قطعی نیست. کاروانسرای قصر بهرام به نام کاروانسرای شاه عباسی و رباط سیاه کوه نیز مشهور است و از جاذبه های گردشگری گرمسار به شمار می آید که در جنوب این شهر و در منطقه ای به نام پارک ملی کویر قرار گرفته است.

در فاصله 7 کیلومتری این کاروانسرا چشمه آب شیرین قرار گرفته است که به چشمه شاهی نامور نیز شناخته می گردد و به وسیله کانال های سنگی آبش به سازه سرازیر می شده است. یکی از دلایل ساختن این کاروانسرا در این محل وجود چشمه آب شیرین بوده که حیوانات برای نوشیدن آب به این محل می آمدند.

این کاروانسرا به شکل مربع مستطیل است و دو در ورودی شمالی و جنوبی دارد که داخل آن یک حیاط بزرگ وجود دارد. دور این حیاط پر از اتاق است و در قسمت غربی این حیاط یک تالار بزرگ وجود دارد که در زیر این تالار یک زیرزمین بزرگ هست. این کاروانسرا از برترین مکان ها برای رصد آسمان و دیدنی بارش شهابی است که هرساله مسافران زیادی را به خود جذب می نماید.

دماوند

دماونـد یکی از شهرهای نزدیک تهران است که منطقه ای تاریخی مو بسیا زیباست و افراد زیادی برای دیدنی بارش شهابی و گذراندن اوقات فراغت خود به این منطقه سفر می نمایند. دماوند به چشمه ها و آبشارهای بی نظیر خود معروف است البته که افراد دماوند به عنوان بزرگ ترین کوه ایران با 5 هزار و 610 متر ارتفاع و بلندترین آتشفشان آسیا میشناسند. جاذبه های گردشگری دماوند در دل طبیعت وجود دارند و این شهر از قدیمی ترین شهرهای ایران به شمار میرود.

دماوند کجاست؟

دماوند در فاصله 74 کیلومتری از تهران قرار گرفته است که حدود یک ساعت و نیم راه است. این شهر دارای آب و هوای بسیار تمیز و معتدل است اما در زمستان دمای هوا به 60 درجه زیر صفر هم میرسد.

افراد زیادی برای کوهنوردی به کوه دماوند می فرایند و به دلیل وجود امکانات رفاهی در بین جهت، میافران زیادی را به خود جذب می نماید.

از معروف ترین جاذبه های گردشگری کوه دماوند پیست آبعلی است که در فصل زمستان پاتوق اصلی اسکی بازان می گردد. در آبعلی 5 پیست مختلف وجود دارد که افرادی که نمی توانند به صورت حرفه ای اسکی نمایند، به این پیست ها مراجعه می نمایند. در این پیست ها امکاناتی از جمله تله اسکی، تله کابین، سوارکاری و کایت و… نیز وجود دارد. از دیگر جاذبه های گردشگری دماوند می توان بخ دریاچه تار، دریاچه هویر، دشت لار، چشمه سیاه سنگ، چشمه اعلا، غار رودافشان، دشت مشا، حمام محله درویش، برج شیخ شبلی، امازاده عدالله و خلیل الله، دژگل خندان، آبشار گروبار، آبشار آینه رود، آبشار تیزآب و آبشار جنگلک اشاره نمود.

الموت

پیشنهاد میکنم اگر ساکن تهران هستید حتما به قلعه تاریخی الموت سفر کنید چراکه الموت از شگفت انگیز ترین منطقه ها ایران است و می توانید برای یک سفر یک روزه برنامه ریزی کنید. این منطقه برای دیدنی بارش شهابی بسیار عالی است و دلیل سفر بیشتر مسافران به الموت برای رصد کردن آسمان زیبای آن است.

الموت در فاصله 75 کیلومتری شهر قزوین قرار گرفته است که جهت بسیار هیجان انگیزی است و پوشش گیاهی بسیار مجذوب کنندهی دارد. برای رسیدن به قلعه الموت باید کوهنوردی کنید که تقریبا کوه نوردی سنگینی است و 400 پله سنگی دارد! پس کفش های کوهنوردی خود را از قلم نیاندازید.

در روستای الموت چند اقامتگاه برای مسافران ساخته شده است اما اگر در پی منطقه خوش آب و هوا تر هستید پیشنهاد می کنم به دریاچه اوان بروید که در فاصله 20 کیلومتری از قلعه الموت قرار گرفته است. این دریاچه جزو زیباترین منظره ها شهر قزوین است که در ارتفاعات قرار گرفته است و در فصل زمستان و پاییز به شدت سرد می باشد. در فصل زمستان آب سطح این دریاچه یخ می زند که مردم در آنجا اسکی سواری می نمایند و در فصل تابستان برای شنا مناسب است

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2100

به "5 مکان برای تماشای بارش شهابی نزدیک تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مکان برای تماشای بارش شهابی نزدیک تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید