آغاز به کار بیستمین کنگره رویان، افزایش 20 درصدی تعداد مقالات

به گزارش گروه سرگرمی، رئیس پژوهشگاه رویان با بیان اینکه 503 طرح و مقاله به بیستمین کنگره پزشکی تولیدمثل و پانزدهمین کنگره سلول های بنیادی و همچنین چهاردهمین کنگره پرستاری باروری ارسال شده است، گفت: از میان 503 طرح 68 طرح به فاز دوم داوری رسیدند و در نهایت سه طرح در سطح بین المللی و یک طرح در سطح ملی انتخاب شدند.

آغاز به کار بیستمین کنگره رویان، افزایش 20 درصدی تعداد مقالات

به گزارش خبرنگاران، دکتر عبدالحسین شاهوردی در نشست خبری بیستمین کنگره پزشکی تولیدمثل که امروز صبح (چهارشنبه، 6 شهریور) در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار گردید، گفت: برندگان بین المللی بیستمین کنگره رویان از کشورهای استرالیا، فرانسه و آمریکا هستند. تعداد مقالات و طرح های ارسالی به کنگره رویان نسبت به سال قبل با افزایش حدود 20 درصدی روبرو بوده است.

وی ادامه داد: این کنگره حاصل کوشش بیش از 200 نفر از اعضای شورای علمی و کمیته علمی جشنواره است. اعضای این شورای علمی از متخصصان داخلی و خارجی انتخاب شده اند. علاوه بر افزایش کمیت مقالات و طرح ها، کیفیت آن ها نیز نسبت به سال گذشته افزایش داشته و داوران نمرات بالاتری را به شرکت کنندگان داده اند.

شاهوردی با اشاره به اینکه سلول های بنیادی و پزشکی تولیدمثل از موضوعات به روز جهان است، گفت: از عمر پزشکی تولیدمثل بیش از چهار دهه نمی گذرد. کوشش شده که در کنگره سلول های بنیادی همچون کنگره رویان با نگاه کاربردی به مسائل نگاه کنیم تا بتوان از مسائل دردمندان کم کرد.

رییس پژوهشگاه رویان اضافه نمود: طی بیست سالی که این کنگره برگزار گردیده شاهد این بودیم که نشست ها بر موضوعات تحقیقات محققان اثرگذار بوده است. یکی دیگر از تاثیرات این کنگره این بوده که اعتماد به نفس محققان داخلی افزایش پیدا نموده چرا که هنگام ارائه دستاوردها درمی یابند که دستاوردهای آنان از خارجی ها کم ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیرات تحریم ها بر دعوت از مهمانان خارجی گفت: نمی توان گفت که تحریم ها بی تاثیر بوده ولی خوشبختانه با تعاملاتی که داشتیم محققان خارجی تولنستند در بیستمین کنگره رویان حضور داشته باشند.بسیاری از دعوت کننده های مهمانان سال جاری همان مهمانان خارجی سال های گذشته بودند که از تجربه حضور خود در این کنگره برای محققان خارجی دیگر صحبت نموده بودند.

مروری بر مقالات برگزیده

در بخش دیگری از این نشست خبری معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه پرفسور جما ایون از استرالیا یکی از برندگان بین المللی بیستمین کنگره رویان است، گفت: تحقیقات این پرفسور در زمینه اثر افزایش وزن در باروری خانم ها و به طور اختصاصی آنالیز مولکول های راستا متابولیسم بوده است. ایشان بر تأثیر مواد قندی در پذیرش جنین در آندومتر در آغاز بارداری تحقیق کردند.

برنده دوم بیستمین کنگره رویان برایان هرمان از آمریکا است. ایشان دانشیار دانشگاه تگزاس هستند و در زمینه بیولوژی تولیدمثل تحصیل کردند.

دکتر پروانه افشاریان درباره تحقیقات هرمان گفت: وی 62 هزار سلول بنیادی مولد اسپرم را در مدل های حیوانی و از نمونه بافت بیوپسی بیضه انسان آنالیز کردند و به نتایجی دست پیدا کردند که به افزایش دانش ما در زمینه سلول های مولد اسپرم یاری می نماید.

برنده سوم بیستمین کنگره رویان پرفسور هربه از فرانسه است. وی عضو انجمن مهندسی بافت اروپا است و در زمینه پیوند سلول های بنیادی به بیماران دارای مسائل ارتوپدی فعالیت داشته است. نتیجه تحقیقات وی نشان می دهد اگر کمبود گلوکز در محل پیوند برطرف گردد لانه گزینی سلول های بنیادی بهتر رخ خواهد داد.

برنده دیگر کنگره رویان دکتر مهدی توتونچی از پژوهشگاه رویان است. ایشان دانش آموخته دانشگاه علم و فرهنگ در زمینه زیست شناسی تکوین هستند و اولین سلول پرتوان القایی را به همراه دیگر همکارانشان در رویان در سال 2008 ثبت کردند. بخشی از مطالعات ایشان در زمینه ناباروری متمرکز است. تحقیقات وی درباره تکنیک های کنترل سلول های اسپرم است و وی توانست به ژن هایی که در این زمینه تأثیرگذارند دست پیدا کند.

حفظ قدرت باروری بچه ها

در بخش دیگری از این نشست خبری دبیر آموزشی کنگره رویان با بیان اینکه از 503 مقاله ارسالی به این کنگره 292 مورد به کنگره پزشکی و بیولوژی تولیدمثل اختصاص داشته، گفت: 45 مقاله به صورت سخنرانی و 142 مقاله به صورت پوستر پذیرفته شده است. ما در این سمینار سه روزه در 10 قسمت به مطالب به روز بیولوژی باروری می پردازیم. سال جاری از کشورهای آمریکا، استرالیا و کشورهای اروپایی سخنران داریم. همچنین سال جاری رئیس انجمن ناباروری خاورمیانه نیز در کنگره حضور دارد. یکی از مطالبی که سال جاری در کنگره به آن پرداخته می گردد حفظ باروری بچه ها است.

فیروزه غفاری اضافه نمود: به مدد درمان های جدید در زمینه سرطان طول عمر بیماران سرطانی افزایش یافته اما یکی از مسائلی که شیمی درمانی در بچه ها ایجاد می نماید صدمه به قدرت تولیدمثل آن هاست. در کنگره رویان نشستی تخصصی با حضور استادی از دانمارک و همچنین مهمانانی از بیمارستان محک موضوع حفظ باروری در بچه ها آنالیز می گردد.

وی با بیان اینکه تغذیه نقش مهمی در باروری دارد، گفت: در بیستمین کنگره رویان نقش ویتامین D و تحقیقات جدید درباره تغذیه در ناباروری آنالیز می گردد. یکی دیگر از موضوعاتی که در کنگره رویان به آن می پردازیم سلامت جنسی در زوجین نابارور است که این موضوع با حضور پژوهشگران و صاحبان تجربه آنالیز می گردد.

در بخش دیگری از این نشست خبری دبیر پانزدهمین کنگره سلول های بنیادی گفت: از میان 503 مقاله ارسال شده به کنگره رویان 176 مقاله مربوط به کنگره سلول های بنیادی بوده که 110 مقاله به صورت پوستر و هفت مقاله به صورت سخنرانی پذیرفته شده است. پانزدهمین کنگره سلول های بنیادی هشت بخش دارد که در آن 25 سخنرانی 25 دقیقه ای انجام می گردد. سخنرانان علاوه بر ایران از کشورهایی همچون بلژیک، نروژ، سوئیس، هلند و روسیه هستند. از موضوعاتی که در کنگره سلول های بنیادی آنالیز می گردد می توان به پیشرفت های اخیر سلول های بنیادی، بیماری های تحلیل برنده عصبی، بیماری های قلب و عروقی، ژنتیک در سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی اشاره نمود.

نقش پرستار و ماما در ناباروری

در ادامه دکتر عزآبادی، دبیر چهاردهمین کنگره پرستاری رویان گفت: از میان مقالات ارسال شده به کنگره رویان 52 مقاله به دبیرخانه علمی گروه پرستاری ارسال شد که از میان آن ها 42 مقاله مرتبط بود. در این کنگره شش سخنرانی و 34 پوستر پذیرفته شد.

وی ادامه داد: بخش اول این کنگره به تازه های ناباروری و نقش پرستار و ماما در ناباروری پرداخته می گردد. همچنین در زمینه مباحثی چون حفظ باروری زنان سخنران خواهیم داشت. کارگروه پاف رویان که به یائسگی زودرس در زنان می پردازند در این کنگره گزارشی ارائه خواهند داد. بخش دوم این کنگره به آنالیز شرایط بیمارانی که بیش از سه بار شکست در باروری را تجربه نموده اند اختصاص دارد.

علم حد و مرز نمی شناسد

در بخش دیگری از این برنامه به تأثیر متقابل عوامل محیطی و خط زندگی در باروری پرداخته می گردد. پنلی هم درباره طب مکمل و تأثیر آن در باروری اختصاص دارد.

معاون آموزشی رویان با بیان اینکه تمام کوشش خود را نموده ایم که با وجود سختی ها این پیغام را مخابره کنیم که علم حد و مرز نمی شناسد، گفت: در بیستمین کنگره رویان 11 کارگاه های بین المللی و کاربردی برگزار می گردد. 10 کارگاه به صورت پیش کنگره و یک کارگاه هم بعد از کنگره برگزار می گردد. علاوه بر مدرسان خارجی، شرکت کنندگانی هم از عراق، سوریه، لبنان و اندونزی در کارگاه ها حضور دارند و همچنین مدرسانی از کشورهای ایتالیا، آلمان و ترکیه در برگزاری کارگاه های رویان مشارکت دارند.

فتحی اضافه نمود: برای اولین بار در ایران یک کارگاه سه جانبه میان پژوهشگاه رویان، دانشکده بیوفیزیک بیوشیمی دانشگاه تهران و دانشگاه ساپینزا در رم ایتالیا برگزار می گردد. بخش تئوری این کارگاه در ایران برگزار گردید و بخش عملی آن در ایتالیا برگزار می گردد که تاریخ آن متعاقبا اعلام خواهد شد. در این کارگاه استفاده از دستگاه کرایومیکروسکوپ به شرکت کنندگان آموزش داده شد. این دستگاه که یک دستگاه پیشرفته است فقط در بعضی کشورها همچون کانادا و ایتالیا وجود دارد.

فتحی درباره یکی دیگر از کارگاه های بیستمین کنگره رویان گفت: کارگاهی تخصصی برای ارولوژیست ها در رویان برگزار گردیده که پروفسور صدیقی گیلانی و دو پروفسور دیگر از ایتالیا و آلمان از مدرسان آن بودند. این کارگاه در اتاق عمل و برای جراحی میکروتسه برگزار گردید. بعضی از مردان نابارور به هیچ عنوان قادر به دادن اسپرم نیستند. جراحی میکروتسه روشی است که در آن از بیضه ها اسپرم گرفته می گردد.

وی با بیان این که برنامه ای هم در زمینه بهبود کیفیت اسپرم، تخمک و جنین با حضور بیش از 40 متخصص برگزار گردیده گفت: در این برنامه مدرسانی از کشورهای ترکیه و ایتالیا حضور داشتند. کارگاه دیگری نیز در زمینه هیستروسکوپی که یک روش تشخیصی است برگزار گردیده است. این روش می تواند نمای خوبی از رحم در اختیار متخصصان بگذارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 244

به "آغاز به کار بیستمین کنگره رویان، افزایش 20 درصدی تعداد مقالات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز به کار بیستمین کنگره رویان، افزایش 20 درصدی تعداد مقالات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید