تونل خط انتقال صفارود مجوز دارد اما سد نه!

به گزارش گروه سرگرمی، خبرنگاران/کرمان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره سد صفارود گفت: تونل خط انتقال مجوز محیط زیست دریافت نموده است اما اما سد مجوز ارزیابی ندارد و بدون مجوز محیط زیست ساخته شده و حدود یک سال و نیم، دو سال است که هیچ چیزی را مبنی بر برطرف مسائل و یا عدم وجود مشکل به ما نداده و این موضوع بلاتکلیف باقی مانده است و سد صفارود فاقد مجوز اثرات زیست محیط است.

تونل خط انتقال صفارود مجوز دارد اما سد نه!

مرجان شاکری امروز پنجم اسفندماه در نشست خبری به کارهای زیربنایی که امسال در سازمان اجرا شده اشاره نمود و گفت: خودروهایی را برای یگان محیط زیست اضافه کردیم و همچنین جوانگرایی در سازمان انجام داده ایم.

وی درباره اقدامات یگان حفاظت محیط زیست انجام داده سخن به میان آورد و اظهار کرد: در سال گذشته 291 متخلفان دستگیر شده و در امسال با رشد چشم گیری به 444 نفر رسیده است همچنین سلاح های مجاز توقیف شده در سال 98 برابر با 186 مورد و در امسال 267 مورد بوده است و سلاح های غیرمجاز کشف شده در سال گذشته 37 مورد که امسال 61 مورد بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان به شرایط کرونا و تعطیلی های اجرا شده اشاره نمود و اضافه نمود: باتوجه به اینکه شکارچیان از هر طیفی هستند لذا تعطیلی ها یکسری از متخلفین را ترغیب به شکار کرد از طرف دیگر گرانی گوشت نیز باعث روی آوردن افراد به شکار کرد بنابراین امسال شاهد افزایش کشف جرایم بوده ایم.

وی با بیان اینکه عظیمترین پروژه آبرسانی کشور را در استان کرمان اجرا کردیم، توضیح داد: ساخت آبشخورها، استقرار منابع و آبرسانی ها و ... در مناطق تحت مدیریت با پیروزیت انجام شد.

شاکری از نصب و راه اندازی دو ایستگاه پایش کیفی هوا در شهرهای انار و راور اطلاع داد و مطرح کرد: 3 میلیارد تومان هزینه ایستگاه های کیفی پایش هوا از محل اعتبارات گرد و غبار تامین شده است. تلویزیون شهری برای اولین بار در میدان آزادی شهر کرمان نصب و راه اندازی شد که برای آگاهی بخشی از شرایط کیفی هوا در سطح استان کرمان مهم است و این تلویزیون در بهترین مکان در نظر گرفته شده تا در لحظه نشان دهیم کیفیت هوا چطور است.

وی ترغیب اجرای مسئولیت های اجتماعی صنایع عظیم استان کرمان از دیگر اقدامات برشمرد و مطرح کرد: برخورد با صنایع آلایند و معرفی آنها به مراجع قضایی داشتیم که سلامت عمومی در پی داشته باشد و همراهی مجموعه قضایی و نیروی انتظامی با این سازمان جای تقدیر و تشکر دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان از افزایش 50 درصدی رشد تعداد آتش سوزی در استان کرمان طی امسال نسبت به سال قبل اطلاع داد و مطرح کرد: 10 آتش سوزی در سال 98 و در سال 99 تعداد اتش سوزی ها در استان 15 مورد بوده است این درحالی است که امسال به دلیل تجهیز پاسگاه ها، آموزش و یاری دریافت از جوامع محلی و مهار به موقع آتش امسال 80 درصد در سطح کاهش آتش سوزی داشتیم.

وی درباره بودجه این سازمان نیز گفت: رشد بودجه ای محیط زیست کرمان در سال 98 برابر با 100 درصد بوده و در امسال 40 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، اما تخصیص ها کامل نبود و این سبب آن شد که نتوانیم همه برنامه های خود را اجرا کنیم.

شاکری در ادامه درباره تلاب جازموریان اظهار کرد: با توجه به اینکه تالاب بیشتر از منابع آبی کرمان تغذیه می شد مدیریت آن به استان کرمان واگذار شده است. کوشش برای احیای تالاب جازموریان ادامه داد و جهاددانشگاهی استان کرمان از سال 95 تدوین طرح احیای تالاب را شروع نموده است و باید مصوب گردد تا رقمی را برای ذی نفعان در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان اختصاص دهند که و پیش نویس آن آماده است.

وی معیشت پایدار و مشخص میزان حقابه ها را از دو طرح مطالعاتی دیگر در تالاب جازموریان برشمرد و اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که حقابه جازموریان در همه فصول رها گردد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان ریزدانه ها سیلاب ها سبب ساز ریزگردها می گردد مطرح کرد: اگر بارندگی ها استمرار نداشته باشد بستر سیلاب ها محل ریزگردها می گردد.

وی اضافه نمود: طی سال گذشته سازمان محیط زیست به عنوان دبیر گردوغبار کشور بودجه قابل توجهی به استان کرمان تخصیص داد که 48 میلیارد تومان به منابع طبیعی شمال و 30 میلیارد تومان به منابع طبیعی جنوب استان اختصاص یافته است تا برای کانون های فرسایشی برنامه تدوین نمایند و اقدامات موثری در این زمینه اجرا شده و 29 کانون فرسایشی عمده در استان کرمان شناسایی شده است.

شاکری درباره سد صفارود گفت: خط انتقال تونل مجوز محیط زیست دریافت نموده است اما اما سد مجوز ارزیابی ندارد و بدون مجوز محیط زیست ساخته شده و حدود یک سال و نیم، دو سال است که هیچ چیزی را مبنی بر برطرف مسائل و یا عدم وجود مشکل به ما نداده و این موضوع بلاتکلیف باقی مانده است و سد صفارود فاقد مجوز اثرات زیست محیط است.

وی در ادامه با بیان اینکه 40 درصد معادن کشور در استان کرمان وجود دارد، توضیح داد: محیط زیست محدودیت های دارد و معادنی که در خارج از مناطق تحت مدیریت ما استعلام زیست محیطی ندارند و معدن فرشتگان گوغر براساس شکایت منابع طبیعی تعطیل شده است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان درباره شرایط گونه های شاخص استان کرمان مطرح کرد: ردپای یوزپلنگ را در استان کرمان مشاهده نموده ایم و دوربین های به روز و خوبی نیز گذاشته ایم، اما هنوز پیروز به عکس برداری از یوزپلنگ نشده ایم و ما جمعیت طعمه های یوز را بالا برده ایم.

وی توضیح داد: طی سال های گذشته تلفات یوزپلنگ در جاده کرمان مشهد داشتیم و در آنالیز ها به این نتیجه رسیده ایم که بیشترین تنوع ژنتیکی یوزهای کرمان داشتند که نشان دهنده جمعیت خوب آنهاست. متاسفانه در گذشته اعتبار لازم برای حفظ یوز انجام نداده اند و اکنون باید وجود یوزپلنگ اثبات کنیم تا بتوانیم اعتبار جذب کنیم.

شاکری اضافه نمود: خرس یقه سفید در استان کرمان جمعیت خوبی دارد زیرا شکایت های زیادی از تعارض خرس ها به ما می رسد و به علت اینکه معادن در حال فعالیت هستند و وسعت بعضی روستاها افزایش یافته است، بنابراین منابع غذایی کم شده و این خرس ها مجبورند به سمت روستاها بیایند و تعارض بین حیوان و انسان صورت می گیرد و خرس هم وقتی برای خوردن میوه های درختی می آید یا فرار می نماید یا عکس العملی مانند حمله نشان می دهد و آسیبی به انسان ها می رساند لذا باید برنامه آموزشی داشته باشیم تا شاهد کاهش تعارضات باشیم.

وی با بیان این مطلب که مجوز شکار امسال صادر نشده است،اظهار کرد: امسال فقط برای قرق ها که خودگردان هستند یک استثنایی وجود دارد و مجوز صادر شد لازم به ذکر است که در کرمان یک قرق وجود دارد که برای آن 12 پروانه شکار صادر شد اینکه این مجوزها به بومی ها یا خارجی ها داده شده اطلاعی ندارم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه یک گروه شکارچی در جنوب استان کرمان سلاح شان را زمین گذاشتند و دوربین به دست دریافتد، توضیح داد: بهترین حالت این است که همه با هم برای حفظ محیط زیست یاری کنیم و هرچند شکارچی گری در خصلت انسان هاست، اما سنت پسندیده ای نیست.

وی با اشاره به اینکه برای آلایندگی بعضی از صنایع پرونده های به دستگاه قضا ارایه داده ایم، بیان نمود: در گذشته مس سرچشمه به صورت 24 ساعته آلایندگی داشت، اما الان هر زمان که مخازن پر گردد این اتفاق می افتد و ما این صنایع را از صنعت آلاینده خارج نمی کنیم و اعتباراتی از سوی آنها برای بهتر شدن شرایط زیست محیطی منطقه در نظر می گیرند.

وی تاکید نمود: صنعت بدون الودگی امکان پذیر نیست اما آلودگی حدی دارد و اگر از حد مجاز آلودگی عبور کند محیط زیست با آن برخورد می نماید و محیط زیست هیچ مماشاتی ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1511

به "تونل خط انتقال صفارود مجوز دارد اما سد نه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تونل خط انتقال صفارود مجوز دارد اما سد نه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید