آیا اروپا بین ایران و آمریکا می تواند وساطت کند؟

به گزارش گروه سرگرمی، تهران (پانا) - یک کارشناس ارشد مسائل هسته ای و استاد روابط بین الملل، معنای پیغام های این روزهای ایران برای بازگشت به تعهدات و آمریکا برای بازگشت به برجام و میزان توانایی اروپایی ها برای میانجیگری بین ایران و آمریکا را تشریح کرد.

آیا اروپا بین ایران و آمریکا می تواند وساطت کند؟

با ما سفر کنید و با تور ترکیبی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

حسن بهشتی پور در گفت وگو با پانا درباره پیغام های ایران و آمریکا برای بازگشت به تعهدات و توافق نامه برجام، گفت: آنچه از صحبت های دو طرف شاهد هستیم این است که دو طرف آمادگی کامل برای بازگشت به برجام را ندارند؛ آمریکا باید به قبل از اردیبهشت 97 بازگردد و ایران هم باید به تعهدات خود تا قبل از اردیبهشت 98 برگردد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از نظر منطق بین الملل، موضع ایران صحیح است، ادامه داد: آمریکا رسماً از برجام خارج شده است و باید به برجام برگردد. آغاز نماینده باید آمریکا باشد ولی راهکار میانه این است که هر دو با هم بیانیه صادر نمایند. یعنی آمریکا بیانیه ای صادر کند و بگوید ما به تعهدات خود بازمی گردیم و ایران هم همزمان بیانیه ای صادر نموده و اعلام کند تعهداتی که کاهش داده است را بازخواهد گرداند. هرچند درباره نحوه بازگشت هم باید تعیین گردد که آیا آمریکا با بازگشت خود، همه تحریم ها را تعلیق می نماید یا بخشی از آن ها؛ چون ایران هم اعلام نموده تعهد در برابر تعهد، امضا در برابر امضا؛ پس ایران هم بخشی از تعهدات کاهشی خود را برمی گرداند.

بهشتی پور با اشاره به اینکه انجام این امور احتیاجمند مذاکراتی است، افزود: آقای ظریف پیشنهاد داده است که طرف اروپایی میانجی گری کند تا دو طرف به هم نزدیک شوند و تعهدات رو به خوبی اجرا نمایند. چون این نگرانی وجود دارد اگر آمریکا بازگردد شاید تحریم ها را لغو نکند و بگوید ما درباره مسائل موشکی هم باید مذاکره کنیم یا موضوعات منطقه و ... .

این پژوهشگر تاریخ فعالیت های هسته ای با بیان اینکه اما به اعتقاد من مذاکره مستقیم، موضوعات را بهتر حل و فصل می نماید، تاکید نمود: آمریکا فعلا در حال مشورت کردن با اروپایی هاست، ایران هم منتظر است تا مطمان گردد اگر طرف مقابل تحریم ها را لغو کرد، بعدا تعهدات خود را کاهش دهد.

وی درباره تمایل اروپا برای میانجیگری بین ایران و آمریکا گفت: برای بازگشت به برجام در چارچوب خود برجام احتیاج است مذاکراتی انجام گردد تا تعیین گردد آیا فقط صرف صدور بیانیه کفایت می نماید یا نه باید اقداماتی انجام گردد. اگر اقداماتی انجام گردد چند مرحله باشد، به چه صورتی اجرا گردد؟ چه کسی آغاز نماینده باشد؟ چه اقدامی در مقابل چه اقدامی باید انجام گردد؟ اگر می خواهیم راهکار پیدا کنیم باید مذاکراتی انجام گردد. مذاکره هم بهتر است مستقیم باشد، اروپایی ها نشان داده اند که عملا کاره ای نیستند و توان لازم را برای حل مسائل ندارند. اروپایی ها می خواهند این کار را انجام دهند اما در عمل توان آن را ندارند. نمی توانند در مقابل سیاست های آمریکا بایستند.

بهشتی پور با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در آینده نزدیک گفت: وظیفه کمیسیون مشترک برجام رسیدگی به تخلف یا نقض آشکار برجام است و می تواند زمینه خوبی برای انجام گفت وگوهای فعلی باشد، اما این مستلزم بازگشت آمریکا به برجام است. تا زمانی که آمریکا به برجام بازنگردد نمی تواند در کمیسیون مشترک شرکت کند. شاید اروپایی ها نظرات آمریکا را منتقل نمایند یا بخواهند از این طریق پیغام ایران را منتقل نمایند. ایران به وسیله سفارت سوئیس هم می تواند همین کار را انجام دهد. برای ما بهتر است که مستقیم با خود آمریکا مسائل را حل و فصل کنیم تا اینکه اروپا را میانجی کنیم.

وی همچنین با یادآوری اینکه به زودی در اوایل اسفند طبق قانون جدید مجلس، ایران باید گامی دیگر از کاهش تعهدات خود را عملیاتی کند، افزود: پیش بینی من این است که برداشتن گام جدید نه تنها اوضاع را بهتر نمی نماید، بلکه بدتر هم خواهد نمود. بعید می دانم اقدام ایران موجب این گردد که طرف مقابل وادار به تجدیدنظر گردد. اگر کاری باید انجام گردد باید تا قبل از آن تاریخ صورت بگیرد در غیر این صورت با برداشتن گام جدید ممکن است ما چین و روسیه را هم به سمت طرف مقابل هل دهیم. کاهش همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای روسیه و چین مساله ساز است. بنابراین گام جدید طرف مقابل را مجاب به تجدیدنظر نمی نماید و روسیه و چین را هم به موضع آن ها نزدیک می نماید که این اصلا خوب نیست. ممکن است در این صورت پرونده ما در شورای امنیت گگردده گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1422

به "آیا اروپا بین ایران و آمریکا می تواند وساطت کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اروپا بین ایران و آمریکا می تواند وساطت کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید