کشف ژنوم باکتری های عصر حجر از دندان نئاندرتال ها ، پوسیدگی دندان انسان های باستانی به یاری بشر امروز می آید

به گزارش گروه سرگرمی، محققان ژنوم های باکتریایی عصر حجر را برای ساخت مولکول هایی که مدت ها پیش از دست رفته بودند، بازسازی کردند.

کشف ژنوم باکتری های عصر حجر از دندان نئاندرتال ها ، پوسیدگی دندان انسان های باستانی به یاری بشر امروز می آید

به گزارش خبرنگاران و به نقل از نیواطلس، دانشمندان ژنوم میکروب های عصر حجر را بازسازی و از آن ها برای فراوری مولکول های نو استفاده کردند. این پازل پیچیده از تکه های DNA باکتری روی دندان های انسان های باستانی و نئاندرتال ها جمع آوری شده است.

این تیم با استفاده از ابزارهایی بسیار شبیه به ابزارهای موجود در مطب دندانپزشکی مدرن، پلاک دندان کلسیفیه (جرم دندان سخت شده) یا تارتار را از روی دندان های 12 نمونه نئاندرتال و 34 نمونه انسانی که قدمت آنها به 100 هزار سال پیش می رسد، تراشیدند. در داخل آن مواد، بقایای فسیل شده باکتری های باستانی به همراه مواد ژنتیکی حفظ شده وجود دارد، اما متاسفانه هنوز کامل نیست.

هر ژنوم باکتری باستانی مانند یک پازل 60 هزار تکه ای است و هر تکه تارتار دندان حاوی میلیون ها ژنوم است. برای حل این معمای غیرممکن، محققان تکنیکی به نام مونتاژ نو را تغییر دادند که با جستجوی قطعاتی که همپوشانی دارند و استفاده از آن برای ساخت بخش های بزرگ تر از ژنوم کار می نماید. تیم تحقیقاتی، این روش را برای کار روی قطعات DNA فوق کوتاه بهینه کردند و توانستند چند صد ژنوم از باکتری های عمدتا دهان را بازسازی نمایند.

این تیم بعلاوه توانست بعضی از ژنوم هایی را که قبلا ناشناخته بودند، بازسازی کند و گونه های نوی از باکتری های دهانی کشف شد. از میان این ژنوم ها، دو مورد از باقی متمایز بودن: به ویژه به علت کیفیتشان و به علت اینکه شامل خوشه های ژنی تنظیم نماینده آنزیم های فراورینماینده مواد شیمیایی بودند. این مولکول ها به طور بالقوه می توانند برای ساخت داروهای نو، سوخت و سایر محصولات مفید برای بشر مورد استفاده قرار گیرند.

محققان در حال حاضر در حال کار روی مقیاس گذاری این روش برای مدیریت داده های بیشتر و سرعت بخشیدن به فرآیندهای شناسایی خوشه های ژنی فراورینماینده مواد شیمیایی هستند. در نهایت این امر می تواند به دانشمندان یاری کند تا مولکول های مهم نو را از دل گذشته های دور بیرون بکشند.

این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1402 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2212

به "کشف ژنوم باکتری های عصر حجر از دندان نئاندرتال ها ، پوسیدگی دندان انسان های باستانی به یاری بشر امروز می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف ژنوم باکتری های عصر حجر از دندان نئاندرتال ها ، پوسیدگی دندان انسان های باستانی به یاری بشر امروز می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید