پاسخ ظریف به بلینکن: شکست ترامپ را فراموش نکن

به گزارش گروه سرگرمی، محمد جواد ظریف روز پنجشنبه در حساب کاربری توییتر خود با اشاره به واقعیت های برجامی خطاب به آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا نوشت: ایالات متحده برجام را نقض کرد، انتقال مواد غذایی و دارو را برای ایرانی ها مسدود کرد و پایبندان به قطعنامه 2231 شورای امنیت را مورد تنبیه قرار داد.

پاسخ ظریف به بلینکن: شکست ترامپ را فراموش نکن

او ادامه داد: اما ایران در مقابل و در طول مدت این افتضاح کریه به برجام پایبند ماند و تنها تدابیر جبرانی از قبل پیش بینی شده را اتخاذ کرد.

ظریف با طرح این پرسش که حالا چه کسی باید گام نخست را بردارد، خطاب به بلینکن یادآور شد: هرگز شکست حداکثری ترامپ را از یاد نبرید.

صبح امروز نیز نمایندگی ایران در سازمان ملل به سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره شرط این کشور برای بازگشت به برجام واکنش نشان داد.

علیرضا میریوسفی سخنگوی هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در گفت وگو با هفته نامه آمریکایی نیوزویک گفت: ایالات متحده نه تنها تعهداتش ذیل برجام را نقض کرده بلکه تعهدات خود ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت را نیز زیرپا گذاشته است.

او اضافه نمود: دولت فعلی ایالات متحده همچون دولت قبلی، تعهدات خود در قبال برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

میریوسفی با اشاره به سخنان ظریف و تخت روانچی اظهار کرد همانطور که وزیر خارجه (ایران) ظریف و سفیر (ایران در سازمان ملل) روانچی در یادداشت اخیر خود تأکید کردند، ما همیشه ایالات متحده را به عنوان عضوی در نظر می گیریم که نه تنها برجام بلکه قطعنامه 2231 شورای امنیت را در تضاد با قوانین بین المللی نقض کرده است و باید از هر دو (برجام و قطعنامه 2231) پیروی کند و تحریم هایی را که (علیه ایران) تحمیل کرده را لغو کند.

میریوسفی همچنین شرح داد که فعالیت غنی سازی 20 درصد ایران در چارچوب محدودیت های برجام به ویژه پاراگراف 36 بوده است که به ایران اجازه می دهد عمل به تمامی یا بخشی از تعهدات برجامی خود را متوقف کند.

او ادامه داد: ایران توافق (برجام) را نقض نکرده است و صرفاً پاراگراف 36 را فعال کرده که به ایران اجازه می دهد در صورت عدم پایبندی طرف های دیگر، اقدامات چاره ساز در پیش بگیرد.

در همین حال حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، هم سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره برجام را ادامه میراث شوم ترامپ خواند.

آشنا در توییتی نوشت: وزیر خارجه آمریکا با شرط گذاری برای بازگشت کشور خود به اجرای تعهدات قطعنامه 2231 شورای امنیت، نیم نگاهی به میراث شوم ترامپ دارد.

او اضافه نمود: اگر این روش جواب می داد؛ ترامپ خود در حسرت یک تلفن از تهران، کاخ سفید را ترک نمی کرد.

روز گذشته آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در اولین نشست خبری خود بازگشت آمریکا به برجام را مشروط به پایبندی ایران به توافق هسته ای کرده است. وزیر خارجه امریکا می گوید گام اول را ایران باید بردارد.

منبع: فرارو
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1476

به "پاسخ ظریف به بلینکن: شکست ترامپ را فراموش نکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ ظریف به بلینکن: شکست ترامپ را فراموش نکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید