بحران کرونا و تحسین مشت آهنین چینی

به گزارش گروه سرگرمی، اتفاقا این بار مشت آهنین چینی ها بر خلاف مواردی تاریخی چون سرکوب اعتراضات 3 دهه پیش در میدان تیان آن من پکن، تحسین جهانیان را برانگیخته است

بحران کرونا و تحسین مشت آهنین چینی

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

خبرنگاران؛ مازیار آقازاده - شاید بتوان بعد از جنگ های جهانی اول و دوم، ویروس کرونا را تنها پدیده عالمگیری دانست که طی بیش از 75 سال گذشته همه کشورهای جهان را درگیر خود ساخته است.

این ویروس جهش یافته جدید تاجدار، خواب و خوراک و نظام معمول و مالوف مردم جهان را به هم زده و بسیاری را با ترس و وحشت در خانه هایشان قرنطینه نموده است.

ماجرا بسیار شبیه درام های سینمایی است اما این یک واقعیت است؛ پاندمی (عالمگیری) ویروس کرونا و صدمات انسانی و مالی گسترده و پردامنه آن بر جوامع انسانی از شرق تا غرب عالم.

چین که منشا این ویروس شناخته شده است تا حدود زیادی پس از 3 ماه مبارزه سخت و نفسگیر با این ویروس در نهایت توانست دامنه شیوع آن را مهار نموده و این غول را دوباره به داخل چراغ جادو ببرد؛ هر چند که نحوه رفتار این ویروس هنوز ناشناخته است و دانشمندان مشغول تحقیق و شناخت بیشتر روی آن هستند و بر همین اساس با اطمینان قطعی نمی توان ازپایان یافتن کار این ویروس در چین سخن به میان آورد؛ اما آن گونه که از شواهد عینی پیداست، دولت چین پس از 2 ماه قرنطینه سفت و سخت مرکز شیوع این بیماری در استان هوبی، موارد ابتلا و مرگ و میر جدید ناشی از این ویروس را تک رقمی نموده است و با بهبود و مرخصی بیماران، بسیاری از مراکز ویژه درمان و بستری بیماران کرونایی را در استان هوبی تعطیل نموده است.

بازدید هفته گذشته رییس جمهوری چین از شهر ووهان چین پس از مهار اپیدمی کرونا/ سی ان ان

این بدان معناست که فتیله شیوع ویروس کرونا جدید در چین پایین کشیده شده است و این در حالی است که پاندمی این ویروس در سطح جهانی تازه در شروع راه خود است و قاره سبز اروپا بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی حالا تبدیل به مرکز جدید شیوع این بیماری شده است.

در خاورمیانه نیز شرایط ایران از نظر شیوع گسترده این ویروس وخیم تر از دیگر کشورهای منطقه به نظر می رسد و در قاره آمریکا و استرالیا هم شیوع ویروس شروع شده و نگرانی های زیادی را سبب شده است.

حالا چینی ها با پایین کشیدن فتیله ویروس در کشور خودشان در حال مشاهده کوشش های جهانی برای مهار ویروس هستند و تجربه خود را نیز پشت سر دارند؛ سیاست مهار با مشت آهنین و بدون ملاحظه و مسامحه که اتفاقا این بار مشت آهنین چینی ها بر خلاف مواردی تاریخی چون سرکوب اعتراضات 3 دهه پیش در میدان تیان آن من پکن، تحسین جهانیان را برانگیخته است و کسی از چین بابت به کارگیری سیاست مشت آهنین در سرکوب ویروس کرونا انتقاد نمی کند بلکه به نظر می رسد دموکراسی های غربی که در شروع راستا مبارزه با ویروس کرونا هستند، این بار بر خلاف انتقادهای تاریخی خود از سیاست های استبدادی و سرکوبگرایانه حزب حاکم کمونیست چین، با رشک و تحسین به الگوی مدیریتی و حکمرانی چین می نگرند.

دولت های غربی که خود را مبدع و مروج الگوی های لیبرالی و دموکراتیک می دانند برای مبارزه با ویروس کرونا مسائل و ملاحظات زیادی دارند.

در اولین تلاطمات ناشی از ورود ویروس به این کشورها (از استرالیا گرفته تا همه کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا و کانادا) مردم با هجوم خود و در صف های بسیار طولانی قفسه فروشگاه ها را غارت کردند و تصاویر نه چندان خوشایندی از زد و خورد و درگیری مردم تربیت یافته در نظام های دموکراتیک سر چند رول بیشتر دستمال توالت به جهان مخابره شد.

این در حالی است که در چین کمونیست و استبدادی، دولت در مناطق قرنطینه با نظم خاصی تهیه تمامی مایحتاج اولیه و روزمره زندگی مردم را به بهترین نحو ممکن بر عهده گرفت و مواد غذایی نزدیک به 80 میلیون نفر را در طول هفته ها قرنطینه در اختیار آنها قرار داد.

در کشورهای غربی اما هنوز درباره استراتژی و نحوه مبارزه با ویروس کرونا اجماعی حاصل نشده است و این در حالی است که ضریب شیوع ویروس به صورت تصاعدی در حال رشد است.

شرکت های بیمه و داروسازی در آمریکا که عادت دارند سالانه سودهای هنگفت صدها میلیارد دلاری به جیب بزنند در برابر تقاضای فزاینده افکار عمومی و جنبش برابری خواه آمریکا (به پیشوایی برنی سندرز) برای ارایه سرویس های عمومی که ممکن است به مبتلایان ویروس کرونا بدهند در حال چانه زنی با دولت هستند و دولت فدرال آمریکا که همیشه خود را مدافع منافع شرکت های آمریکایی می داند، در مخصمه نحوه پاسخگویی به بحران کرونا گرفتار آمده است؛ دولت فدرال آمریکا از سویی مراقب است منافع شرکت های آمریکایی و شاخص سهام بازار بورس آمریکا در اثر تکانه های شدید ویروس کرونا آسیب کمتری ببیند و از دیگر سو تحت فشار افکار عمومی، خود را مجبور به سرویس دهی رایگان بعضی خدمات بهداشتی و پزشکی به مردم آمریکا و جمعیت مبتلا در ماه های آینده می بیند که هزینه هنگفتی می طلبد.

از سوی دیگر قوانین کار آمریکا که به گمان برابری خواستار و سوسیال دموکرات ها کاملا به نفع کارفرمایان به صورت یکطرفه تدوین شده، مانعی جدی در برابر مبارزه با شیوع کروناست ، چون در قوانین کار آمریکا مساله مرخصی استعلاجی یک حق تثبیت شده نیروی کار محسوب نمی گردد و در اختیار کارفرماست و به همین خاطر بسیاری از کارگران و کارمندان آمریکا که احتمالا علایمی از بیماری دارند از بیم اخراج نشدن از شغل هایشان مجبور به حضور در محل کار خود خواهند بود و این مساله ممکن است به شیوع بیشتر ویروس کرونا بینجامد.

چین گریبان خود را از شیوع ویروس کرونا رها یافته می بیند و دموکراسی های غربی در آستانه تکانه های شدید مالی و اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا در جوامع خود هستند.

عکس:گتی ایمجز

مشت آهنین چینی تا اینجای کار برای کوفتن به سر ویروس کرونا جدید موثر افتاده است و دموکراسی های غربی و نظام سرمایه داری لیبرال در آستانه ورود به دوره بحران عمیق کرونا، در حال شیش و بِش کردن روی فرمول و نحوه مبارزه با شیوع کرونا هستند؛ مبارزه ای که به نظر می رسد نیازمند بازبینی و تغییر اصولی روی بعضی بنیان های نظام سرمایه داری است؛ نظامی که حق بهداشت و سلامت عمومی و رایگان را تبدیل به کالایی مالی و درآمدزا در رقابت دهها شرکت خصوصی عمده نموده، حالا باید با غولی مبارزه کند که حمله بر بنیان های همه جوامع آورده است و دولت های ناکارآمد و فاسد را به نحوی زیر تیغ خواهد بُرد و دولت های دموکراتیک غربی و نظام های مالی سرمایه داری لیبرال آنها را به نحوی دیگر مورد تاخت و تاز قرار خواهد داد.

جهان پساکرونا دوره ای متفاوت از جهانی پیشین خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

کرونا/ اعلام حالت فوق العاده در آمریکا

آیا دوره پسا کرونا ترامپ را زمین خواهد زد؟

استراتژی انگلیس برای کرونا: سالمندان قرنطینه شوند تا نگیرند/ جوان ها به مرور بگیرند

رقابت ماسک سازی در آسیا/ خودروسازی چین ماسک می سازد

مادرید، شهر اشباح شد / تعطیلی رستوران ها و صف های طولانی

منبع: عصر ایران
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 854

به "بحران کرونا و تحسین مشت آهنین چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران کرونا و تحسین مشت آهنین چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید