نیم ساعت بین شروع رگبار و سیلابی شدن تهران زمان داریم ، نصب سنسورهای هشدار سریع سیل

به گزارش گروه سرگرمی، رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به تعیین شدن نقاط خطر بروز سیلاب گفت: امیدواریم تا سرانجام سال جاری بتوانیم 10 سنسور هشدار برای جلوگیری از وقوع سیل نصب و راه اندازی کنیم.

نیم ساعت بین شروع رگبار و سیلابی شدن تهران زمان داریم ، نصب سنسورهای هشدار سریع سیل

به گزارش خبرنگاران به نقل از شهرنوشت، رضا کرمی رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به بارش باران در تهران و امکان وقوع سیل اظهار کرد: تغییرات اقلیمی از ابتدا روی کره زمین رخ داده و ادامه دارد، در حال حاضر نیز کارشناسان در جهان معتقدند که منطقه ما به سمت تغییر اقلیم می رود.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته آب ورودی به کانال های شهر تهران متعلق به برف های ذوب شده بود، بیان کرد: از بهار سال جاری با افزایش بارندگی، آب حاصل از ذوب برف ها در مدت زمان نیم ساعت وارد کانال ها می گردد. در واقع با ذوب شدن برف ها و شدت یافتن بارندگی ها، آب جمع شده از نوک کوه در کمتر از 30 دقیقه به وسیله دره ها به رودها وارد شده و به تهران می رسد. یعنی از زمانی که رگبار شروع می گردد تا رسیدن به وضعیت سیلاب در تهران 30 تا 45 دقیقه بیشتر زمان نداریم.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به نقش مهم آبخیزداری در جلوگیری از بروز سیلاب، شرح داد: آبخیزداری برای این امر برنامه هایی دارد اما بودجه ای برای اجرای ندارد.

کرمی با اشاره به انعقاد قراردادی به منظور نصب سنسورهای هشدار برای جلوگیری از بروز سیل، توضیح داد: بر اساس مدل های هیدرولیکی که سازمان و پژوهشگاه هواشناسی برای ما تهیه نموده است مدل های هیدرولیکی معین شده و بر اساس مقدار بارانی که می بارد، می توانیم هشدار دهیم که به عنوان مثال، نیم ساعت دیگر در این نقطه سیل می آید تا تلفات کمتر گردد.

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این برنامه تا انتها سال محقق گردد، گفت: امیدواریم تا آخر سال 10 سنسور هشدار نصب کنیم، اما در خصوص مدل های هیدرولیکی احتیاج به زمان داریم. البته اقدام خوبی که در زمستان سال گذشته و بهار سال جاری انجام شد، این بود که لایروبی های خیلی جدی صورت گرفت و باعث شد آن مقدار بارانی که بارید از سطح کانال های ما بالاتر نیاید.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه لایروبی ها باید به صورت مستمر انجام گردد، بیان کرد: این کار انجام می گردد و عمدتا این موضوع برعهده معاونت های فنی و عمرانی و خدمات شهری است و ما فقط بر عملکرد آنها نظارت می کنیم و به مناطق می گوییم که کانال ها را رصد نمایند.

وی با بیان اینکه نقاط خطرآفرین کاملاً معین شده و نقشه ها موجود است، گفت: البته در این باره مشکلاتی از جمله عبور لوله های گاز از میان کانال یا ریزش سنگ های بزرگ از کوه ها به روددره ها وجود دارد. این سنگ ها پشت لوله ها گیر نموده، آب جمع می گردد و تبدیل به سیل می گردد. در این میان سازمان مدیریت بحران نقش هشداردهنده دارد و وظیفه اصلی در این باره بر عهده معاونت های خدمات شهری و فنی و عمران است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 479

به "نیم ساعت بین شروع رگبار و سیلابی شدن تهران زمان داریم ، نصب سنسورهای هشدار سریع سیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیم ساعت بین شروع رگبار و سیلابی شدن تهران زمان داریم ، نصب سنسورهای هشدار سریع سیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید