تشنگی 400 هزار اصله درخت کهن در راستا زاینده رود

به گزارش گروه سرگرمی، خبرنگاران/اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: خشکی رودخانه زاینده رود 400 هزار اصله درخت قدیمی و کهن در جهت این رودخانه را تهدید می نماید و حدود 11 ماه است به ریشه های این درختان آب نرسیده و با خزان زودرس روبرو شده اند.

تشنگی 400 هزار اصله درخت کهن در راستا زاینده رود

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه میانگین بارش ها در سال زراعی جاری در استان بیش از 40 تا 50 درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته است، اظهار کرد: میزان بارش در سرشاخه ها 40 درصد و در مخازن سدها 53 درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در پاییز و زمستان گذشته و بهار امسال بارش های مؤثری که تبدیل به روان آب گردد نداشتیم، اضافه نمود: افزایش 4 تا 5 درجه ای دمای هوا نسبت به مدت مشابه، خشکی هوا، وزش بادهای گرم و کمبود بارش باعث شده بیش از 98 درصد مساحت استان با شرایط خاص خشکسالی و کم آبی روبرو گردد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان کمبود آب در طرح آبرسانی اصفهان عظیم را 4.3 متر مکعب بر ثانیه بیان کرد و گفت: طرح آبرسانی به اصفهان عظیم شامل 380 روستا و 57 شهر است که به علت کاهش منابع آبی، احتیاج آبی در طرح آبرسانی اصفهان عظیم وجود دارد و به همین علت مردم کمبود آب را احساس می نمایند.

وی ادامه داد: حدود یک ماه است شاهد قطع آب در منطقه ها مختلف هستیم و بعضی منطقه ها شهری با تانکر آبرسانی می گردد، بعلاوه به 316 روستای استان آبرسانی سیار می گردد.

شیشه فروش خشکی، افت کیفیت و از مدار خارج شدن چاه های آب را از اثرات کم آبی برشمرد و اضافه نمود: در بخش شرب چاه های فلمن بدون آب است و تامین آب شرب به سختی انجام می گردد، در بخش کشاورزی هم 100 هزار هکتار اراضی حاصلخیز به علت نبود آب و خشکی چاه ها و قنوات خشک شده و در بعضی منطقه ها کیفیت آب به شدت پایین آمده و سختی آب بالا رفته است.

وی با بیان اینکه حدود 20 هزار هکتار از باغات استان اصفهان احتیاج به آبرسانی سیار دارند، گفت: باغات استان در معرض تنش آبی قرار دارند و دچار خزان شده اند. خشکی رودخانه زاینده رود 400 هزار اصله درخت قدیمی و کهن در نوار حاشیه زاینده رود و جهت این رودخانه را تهدید می نماید و حدود 11 ماه است به ریشه های این درختان آب نرسیده و با خزان زودرس روبرو شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه حدود دو میلیون هکتار از عرصه های محیط زیستی استان 44 هزار رأس گونه جانوری مثل کل، بز، میش و قوچ به خاطر کمبود آب و علوفه شرایط سختی دارند، گفت: یکی از سخت ترین شرایط خشکسالی را داریم و با خشکسالی هواشناسی، کشاورزی، هیدولوژیک و ژئوهیدرولوژیک در استان روبرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه کمبود آب باعث فعال شدن کانون های گرد و غبار در استان شده، توضیح داد: از ابتدای امسال تا به امروز 27 روز ناسالم داشتیم که علت آن گرد و غبار ناشی از خشک شدن عرصه ها و مزارع کشت نشده ای است که تبدیل به کانون های کوچک گرد و غبار شده است.

شیشه فروش نشست و فرونشست زمین به علت برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی و تخلیه سفره های آب زیر زمینی در منطقه ها مختلف را یادآور شد و گفت: یک مطالعه نشان می دهد بین 15 تا 18 سانتیمتر نرخ فرونشست سالیانه در بعضی دشت های استان رخ داده است و به طور میانه بیش از یک متر افت سطح آب های زیر زمینی در دشت های استان همانند دشت اصفهان، برخوار، مهیار، گلپایگان، کاشان و اردستان گزارش شده است.

وی اضافه نمود: با سازمان زمین شناسی هماهنگی اجرا شده و 25 دستگاه جی پی اس در منطقه ها مختلف استان نصب شده تا نرخ فرونشست زمین را محاسبه و میزان گیری نمایند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به برگزاری جلسات متعدد در زمینه بحران آب استان و به طور ویژه در زمینه تأمین آب شرب اشاره و اظهار داشت: جلسات مدیریت تنش آبی به صورت روزانه در شرکت آب و فاضلاب استان برگزار می گردد و با انجام تله متری بر روی شبکه های توزیع، هوشمندسازی و مانیتورینگ شبکه آب، نظارت بر مخازن آب و همکاری با شرکت آب منطقه ای برای تأمین آب شرب شهروندان اقدام می نمایند.

وی جداسازی آب فضای سبز از آب شرب، شناسایی و برخورد با انشعابات غیرمجاز و برطرف نشت از انشعابات و شبکه های آسیب دیده را از دیگر اقدامات در این زمینه برشمرد و یادآور شد: 60 هزار خانوار عشایر در 300 نقطه استان استقرار دارند که آبرسانی سیار برای آنها انجام می گردد.

شیشه فروش با اعلام اینکه به علت خشکی هوا، وزش بادهای گرم و اختلافات مرتع داران تا به امروز 108 هکتار از مراتع استان دچار حریق شده، گفت: از ابتدای امسال تا به امروز 24 مورد حریق در استان رخ داده که 90 درصد آن در شهرستان سمیرم بوده است.

وی از برگزاری جلسه اضطراری در منطقه ها غرب و جنوب استان برای پیشگیری از حریق اطلاع داد و گفت: 70 تیم عملیاتی آماده و تجهیز شده اند تا در گرمای امسال از وقوع حریق در مراتع و جنگل های استان پیشگیری نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1702

به "تشنگی 400 هزار اصله درخت کهن در راستا زاینده رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشنگی 400 هزار اصله درخت کهن در راستا زاینده رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید