قهرمان پور: بعید است ترامپ از مواضعش درباره ایران کوتاه آمده باشد

به گزارش گروه سرگرمی، یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: اروپا می تواند برای خرید زمان و جلب اعتماد ایران، مبلغ 15 میلیارد دلار که در رسانه ها بر سر آن بحث است را به ایران منتقل کند.

قهرمان پور: بعید است ترامپ از مواضعش درباره ایران کوتاه آمده باشد

رحمان قهرمان پور در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به مذاکرات و رایزنی ها میان ایران و فرانسه در ادامه تماس های رییسان جمهور دو کشور، اظهار کرد: باید دید اول اینکه ترامپ گروه کشورهای جی 7 را همراهی خواهد نمود یا خیر. به نظر بعد از اجلاس جی 7 نظر ترامپ منعطف شده است، اما نمی دانیم که این رویکرد ادامه خواهد یافت یا دوباره به سر خط بازمی گردد. جان بولتون اخیرا اعلام نموده است که مذاکره با ایران به معنای تغییر موضع آمریکا نسبت به این کشور نیست؛ از این رو مواضع تندروها در کاخ سفید سر جای خودش است.

وی ادامه داد: همچنین این مساله به تحولات سیاسی به ویژه در انگلیس و آلمان و میزان حمایت اتحادیه اروپا از امانوئل مکرون بستگی دارد. به نظر نمی آید مذاکرات فعلی که در جریان است بتواند نهایتا در خوشبینانه ترین حالت به توافق جامع بینجامد، شاید یک توافق موقت را در بر بگیرد. به هر حال اروپا در این میان اعتبار خود را قرار داده است و پیشنهاداتی ارایه نموده که باید دید چه می گردد. در عین حال ما در اکتبر برگزیت را در پیش رو داریم و از طرفی وضعیت جسمی خانم مرکل در تصمیمات و روینمودها به طور جدی تاثیرگذار است. از طرفی وضعیت سیاسی و اجتماعی فرانسه در این روند موثر است و محبوبیت مکرون در ماه های گذشته تحلیل رفته است. او باید درباره افزایش قیمت سوخت در فرانسه که اعتراضات جلیقه سبزها را به راه انداخت بالاخره تصمیم گیری کند.

این کارشناس مسایل بین الملل توضیح داد: برای این که دو طرف ایران و اروپا بتوانند به توافقی جامع دست پیدا نمایند حداقل به 4 تا 5 ماه زمان احتیاج است و در این مدت نیز باید به طور جدی اعتمادسازی گردد.

قهرمان پور در پاسخ به این پرسش که چرا در بین تمام متقاضیان میانجی گری میان ایران و آمریکا فرانسه انتخاب شد، اظهار کرد: ژاپن اساسا پتانسیل و سابقه چنین کاری را نداشت و هیجان و جدیت خاصی هم از خود نشان نداد. در این مورد باید بگوییم که تمایل دولت و شخص آقای روحانی به سمت اروپا و تیم سیاست خارجی ایشان موثر بوده است. به هر حال این تیم معتقد است که اروپایی ها تنها زبان آمریکا را می فهمند. از سویی مناسبات و تحولات در اروپا در این که فرانسه در این رابطه پیش بیفتد موثر بوده است. انگلیس با توجه به روابطش با آمریکا چندان نمی تواند میان ایران و آمریکا بی طرف باشد و از سویی به خاطر درگیر بودن بر سر برگزیت چندان نمی تواند بر این مساله تمرکز داشته باشد. آلمان به نظر خودش نخواست که در این مساله دخالت کند. علاوه بر این آلمان ترجیح می دهد در موضوعات مرتبط با خاورمیانه دخالت نکند و ورود به این مساله حتی می توانست مخالفت های داخلی را به وجود آورد.

وی درباره رویکرد آمریکا در این رابطه توضیح داد: بعید است ترامپ از مواضعش درباره ایران کوتاه آمده باشد اما سعی دارد مانور دهد. بعضی معتقدند هنر رهبرانی مثل ترامپ این است که امروز یک حرف می زنند و فردا حرفی دیگر اما به راحتی می توانند در جهت این تغییر مواضع شنا نمایند. آنها این توانایی را دارند که کمترین امتیازی که می گیرند را امتیاز بزرگ جلوه دهند. از این رو امکان اینکه معافیت نفتی به ایران بدهد و طوری جلوه دهد گویی هیچ اتفاقی نیفتاده، بسیار زیاد است.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: تنها آورده ترامپ در این بحث این است که باید تا قبل از انتخابات 2020 به دستاوردی در این رابطه برسد به طوری که به افکار عمومی بگوید توانسته است با هزینه کمتر نسبت به اوباما دستاورد بیشتر و بهتری درباره ایران به دست آورد. او ابتدا سعی کرد به برجام و مذاکرات جامعی دیگر با ایران دست یابد که در آن بحث های موشکی و منطقه ای هم باشد اما این طرح باخت. بعد سعی کرد زمینه دیدار با مقامات ایران را فراهم کند اما آن هم در گام نخست باخت و هم اکنون نیز مقامات ایرانی دیدار با ترامپ قبل از آنکه تمامی تحریم ها علیه ایران لغو گردد را منتفی اعلام می نمایند.

وی با اشاره به طرح دیدار ترامپ با آقای روحانی در حاشیه اجلاس جی 7 از سوی مکرون اظهار کرد: این مساله از سوی مقامات کشور رد شد با این حال هنوز نمی دانیم در آینده چه اتفاقی در انتطار ماست. این احتمال وجود دارد که ترامپ تحت فشار رهبران جی 7 گفته باشد معافیت های نفتی برای ایران قائل می گردد به شرط اینکه با آنها بر سر یک میز بنشینم و به این شکل از آن بهره تبلیغاتی خاص خود را داشته باشد اما دیدیم که آقای روحانی به طور جدی این مساله را رد کردند. ما هنوز نمی دانیم خط قرمز ترامپ برای کوتاه آمدن از بعضی مواضعش از جمله جلوگیری از فروش نفت ایران کجاست آیا ملاقات با رهبران ایران است یا موضوعی دیگر.

قهرمان پور ادامه داد: تا قبل از مجمع عمومی سازمان ملل دو طرف باید به نتیجه ای قابل تامل دست یابند و حداقل بر سر این مساله توافق نموده باشند که می توان مذاکره را ادامه داد یا هر طرف به سراغ اقدامات واکنشی خود برود. از این رو ممکن است با توجه به در پیش بودن زمان اجرایی شدن گام سوم ایران و با توجه به در جریان بودن مذاکرات این گام به تاخیر بیفتند با این حال آقای ظریف در مصاحبه ای بیان کرد که 15 شهریور ایران گام سوم خود را بر می دارد و این رویکرد حاکی از جدی بودن ایران در تصمیمش است.

وی اعلام کرد: اروپا می تواند برای نگه داشتن زمان در مقطع فعلی که برجام هر روز بیشتر و سریع تر به سمت نابودی می رود با تبادل 15 میلیارد دلار که رقم ناچیزی است نظر و اعتماد ایران را جلب کند. اگر اراده حفظ برجام از سوی اروپا وجود داشته باشد تبادل این رقم برای آنها کاری آسان است اما باید دید دعواهای داخلی و تداخل مواضع این کشورها با آمریکا و هم پیمانانشان اجازه این کار را می دهد یا خیر. در هر حال اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نشان خواهد داد که زمینه برای توافق بلندمدت بر سر ادامه اجرای برجام وجود دارد یا خیر.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 264

به "قهرمان پور: بعید است ترامپ از مواضعش درباره ایران کوتاه آمده باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهرمان پور: بعید است ترامپ از مواضعش درباره ایران کوتاه آمده باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید