عناصر مسلح غیرقانونی مناطق ایزدی نشین را پایگاه پیاده کردن نقشه هایی سیاسی کردند

به گزارش گروه سرگرمی، رئیس منطقه کردستان عراق در ششمین سالگرد نسل کشی اقلیت ایزدی ها در عراق توسط گروهک تروریستی داعش گفت که هنوز افراد مسلح غیرقانونی این مناطق را پایگاه پیاده کردن نقشه های سیاسی خود قرار داده اند.

عناصر مسلح غیرقانونی مناطق ایزدی نشین را پایگاه پیاده کردن نقشه هایی سیاسی کردند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رئیس منطقه کردستان عراق روز دوشنبه گفت که شهر سنجار به چراگاه افراد مسلح غیرقانونی تبدیل شده که دستور العمل و برنامه های سیاسی خود را روی زخم و درد ایزدی ها پیاده می نمایند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، نیچروان بارزانی طی نطقی در ششمین سالگرد کشتار جمعی ایزدی ها توسط گروهک تروریستی داعش گفت: سنجار و دیگر مناطق ایزدی هنوز بازسازی نشده است و زمینه مناسب برای بازگشت ثبات و زندگی به آنجا فراهم نیست.

وی اضافه کرد: منطقه کردستان به کوشش های خود برای ایجاد امنیت و ثبات و بازسازی سنجار و تبدیل آن به یک استان ادامه خواهد داد و با دولت فدرال عراق و اداره استان نینوی برای تحقق این هدف همکاری خواهد نمود.

مجلس منطقه کردستان عراق سال گذشته روز سوم آگوست هر سال را روز سالگرد نسل کشی ایزدی ها خواند.

اشاره بارزانی احتمالا به گروه تروریستی پ. ک. ک است که گفته می گردد در فاصله تنها 100 کیلومتر از مرز های ترکیه، هزاران تن از عناصر خود را در این منطقه مستقر نموده اند. شهر سنجار در 130 کیلومتری غرب موصل و 55 کیلومتری شهر تلعفر قرار گرفته است و در سال 1928 به شهر موصل ملحق شد. این شهر در چهل کیلومتری مرز عراق با سوریه قرار گرفته است و قومیت های مختلف کُرد، عرب و ایزدی را در خود جای داده است.

شهر سنجار با 3300 کیلومتر مربع وسعت، به دلیل احاطه شدن توسط رشته کوه ها از لحاظ امنیتی و تجاری دارای موقعیت استراتژیک است.

سوم آگوست 2014 برابر است با زمانی که ایزدی ها توسط گروهک تروریستی داعش در رشته کوه های سنجار در شرق استان نینوا قتل عام شدند. در آن جنایات، بیش از پنج هزار ایزدی کشته و هزاران نفر دیگر مفقود شدند که هنوز از سرنوشت عده ای از آن ها هم خبری نیست؛ داعش ده ها هزار نفر از ایزدی ها را نیز وادار به فرار کرد و هزاران زن و دختر را نیز به اسارت گرفت.

ایزدی ها اقلیت مذهبی کُردزبانی هستند که عرب نیستند و شامل بیش از نیم میلیون نفری می شوند که بیشتر در نزدیکی مرز های سوریه و در شمال عراق سکونت دارند. در ماه ژوئن 2016 میلادی هم سازمان ملل متحد تاکید نمود که داعش علیه ایزدیان مرتکب نسل کشی شده و به دنبال نابودی کامل این دین و به اجبار مسلمان کردن ایزیدی ها است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1115

به "عناصر مسلح غیرقانونی مناطق ایزدی نشین را پایگاه پیاده کردن نقشه هایی سیاسی کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عناصر مسلح غیرقانونی مناطق ایزدی نشین را پایگاه پیاده کردن نقشه هایی سیاسی کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید