ظرفیت های صنایع دستی ایلام مغفول ماند

به گزارش گروه سرگرمی، رمضان نوری - ایلام -خبرنگار:از گذشته تاکنون صنایع دستی نقش قابل توجهی در زندگی مردم ایلام داشته است.

ظرفیت های صنایع دستی ایلام مغفول ماند

بخش زیادی از زنان این استان از گذشته به دلیل تامین نیازهای ضروری زندگی هنرهای دستی را فرامی گرفتند و هم اکنون نیز صنایع دستی به عنوان هنر دست بخش زیادی از آنها هنوز رواج دارد و ساخته می شود. صنایع دستی هم اکنون ظرفیت قابل توجهی برای اشتغال و توسعه صادرات دارد، ولی این بخش در استان پرظرفیتی مثل ایلام هنوز به خوبی شکل نگرفته است. استان ایلام مهد صنایع دستی مثل گلیم نقش برجسته است و حتی شهر ایلام به عنوان شهر گلیم در کشور ثبت شده است. محرومیت و بیکاری از یک طرف و ظرفیت صنایع دستی از طرف دیگر به خوبی در ایلام به هم وصل نشده اند.

  • ظرفیت های صنایع دستی ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به ظرفیت های بی شمار صنایع دستی در این استان برای کسب درآمد و اشتغال می گوید: در حال حاضر 10 هزار صنعتگر صنایع دستی در استان ایلام فعالیت دارند و می شود با فرهنگ سازی و ارائه آموزش های لازم، بخش زیادی از جوانان بیکار استان را وارد این حرفه ها کرد.

عبدالمالک شنبه زاده می افزاید: 33 رشته صنایع دستی در استان ایلام وجود دارد و جوانان در هر یک از رشته های مورد علاقه خود می توانند با کسب آموزش های لازم وارد فضای کسب و کار با کمترین سرمایه گذاری شوند. وی بیان می کند: راه اندازی کسب و کار در زمینه صنایع دستی بسیار کمتر از سایر کسب و کارهاست، در حالی که فروش و سود این بخش بیشتر از بسیاری دیگر از حرفه هاست. این مسئول ادامه می دهد: طبق بررسی های اجرا شده، هم اکنون 120 کارگاه تولیدی صنایع دستی در استان فعالیت دارند و در این کارگاه ها افراد زیادی مشغول کار هستند.

  • مجموع فروش صنایع دستی استان

شنبه زاده اظهار می کند: بیشتر افراد صنعتگر استان در بخش بافت گلیم نقش برجسته فعالیت دارند. ظرفیت های بی شمار این صنعت دست در استان باعث شده است که ایلام به عنوان شهر گلیم نقش برجسته در کشور لقب بگیرد و حتی درصدد ثبت جهانی آن هستیم. وی می گوید: گلیم نقش برجسته به عنوان سوغات و برند اختصاصی استان ایلام نیز در کشور ثبت شده است و این مهم فرصتی خوب برای صادرات و فروش آن است.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام ادامه می دهد: جاجیم بافی، گلیم بافی، معرق کاری، سفالگری، نمداقتصادی، نقاشی روی سفال و پای پوش سنتی (گیوه بافی) هم توانسته اند زمینه اشتغال زایی مناسبی را در استان فراهم کنند. وی با تاکید بر این که ترویج صنایع دستی برای ایجاد اشتغال نیازمند فرهنگ سازی است، می گوید: هدف گذاری مسئولان میراث فرهنگی کشور، تحقق یک میلیارد دلار صادرات صنایع دستی در سال است که در آینده به 2 میلیارد دلار هم می رسد و قطعا بخشی از صادرات می تواند از استان ایلام انجام شود. به گفته شنبه زاده، مجموع فروش صنایع دستی استان طی 3 ماه نخست سال جاری بیش از 10 میلیارد ریال بوده است که می توان این رقم را افزایش هم داد.

  • لزوم استفاده از ظرفیت مرز مهران

این مسئول می گوید: همچنین ارزش صنایع دستی صادر شده از مرز مهران به خارج از کشور در 3 ماه اول سال جاری 6 میلیون و 853 هزار و 770 دلار بوده است. مدیرکل میراث فرهنگی ایلام بیان می کند: مرز بین المللی مهران بهترین فرصت برای توسعه صادرات صنایع دستی استان ایلام به کشور عراق است. در واقع با کمترین هزینه می توان صنایع دستی را صادر کرد. وی می افزاید: گلیم، جاجیم و نمد 3 محصول عمده صادراتی و خاص استان ایلام هستند.

  • لزوم توسعه صنایع دستی در حوزه مشاغل خانگی

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام با اشاره به راهکار توسعه اشتغال و صادرات در بخش صنایع دستی در استان می گوید: می توان با استفاده از تسهیلات مشاغل خانگی، صنایع دستی را در استان توسعه داد و زمینه اشتغال تعداد افراد بیشتری را فراهم کرد. شنبه زاده بیان می کند: برای توسعه و ترویج صنایع دستی به عنوان شغل خانگی در سال جاری 30 متقاضی استان تسهیلات قرض الحسنه دریافت کرده اند. وی ادامه می دهد: برای فروش محصولات صنعتگران استان نیز اکنون یک بازارچه دائم صنایع دستی دایر است.

این مسئول با اشاره به این که در مجموع زمینه برای اشتغال جوانان استان در بخش صنایع دستی به راحتی فراهم است، می گوید: هم در میراث فرهنگی و هم فنی و حرفه ای آموزش رشته های مختلف صنایع دستی انجام می شود. شنبه زاده می افزاید: در همین سال جاری 350 فقره پروانه تولید انفرادی در رشته های مختلف صنایع دستی برای صنعتگران استان ایلام صادر شده و قطعا این آمادگی در میراث فرهنگی استان برای ارائه مجوز بدون محدودیت فراهم است.

  • استقبال سرد ایلامی ها از کار در حوزه صنایع دستی

یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار می کند: بیش از 20 هزار فرد بیکار در استان ایلام زندگی می کنند که به راحتی می توان نیمی از آنها را با کسب مهارت های لازم وارد بخش صنایع دستی کرد. علیرضا احمدی ادامه می دهد: متاسفانه جوانان ایلامی به کارمندی بیشتر علاقه دارند و به کارهای سودآوری مثل صنایع دستی رغبت نشان نمی دهند. همین مساله باعث شده است بخش زیادی از ظرفیت های صنایع دستی استان خالی بماند.

وی می گوید: تولیدات صنایع دستی امروزه در بیشتر مناطق کشور و خارج کشور در سبد خرید خانواده ها واقع شده است و این فرصت بی نظیری برای اشتغال و کسب درآمد برای جوانان ایلامی است. احمدی می افزاید: البته استقبال بانوان استان بسیار خوب بوده است، ولی برای اشتغال جوانان و در واقع اتصال جوانان به صنایع دستی باید فرهنگ سازی بیشتری انجام داد.

مشاغل خانگی سنتی مثل صنایع دستی ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم استان ایلام دارند و با توسعه و حمایت از آنها می توان سطح فرهنگ، کار و تلاش را در خانواده ها تقویت کرد. گلیم ساده، جاجیم بافی، احرامی بافی، بافت سیاه چادر، پای پوش سنتی (گیوه بافی)، نمداقتصادی، معرق نمد، حصیربافی، چیغ یا چیت بافی، محرق، سفالگری، کاشی معرق، معرق و منبت چوب، پیکرتراشی، خراطی، نقاشی روی سفال، نگارگری، طراحی سنتی، چرم سازی و سرمه دوزی از جمله رشته های صنایع دستی ایلام هستند که با سوق دادن جوانان به یادگیری این رشته ها می توان هم آمار بیکاری را در کشور کاهش داد و هم صنایع دستی ارزشمند استان ایلام را به مردم کشو معرفی کرد؛ موضوعی که سودآوری بالایی دارد و نباید از آن غافل ماند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 248

به "ظرفیت های صنایع دستی ایلام مغفول ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های صنایع دستی ایلام مغفول ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید