طرز تهیه خورش قیمه مشهدی (قیمه حرم امام رضا) با تمام فوت و فن ها

به گزارش گروه سرگرمی، خورش قیمه مشهدی یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای محلی استان خراسان است که شباهت زیادی به خودمان دارد، اما با ادویه هایی متفاوت و عطر و بویی خاص و ناب آماده می گردد. طرز تهیه خورش قیمه مشهدی بسیار راحت است و آشنایی با فوت و فن های این غذا به شما یاری می نماید تا این فوق العاده را با همان عطر و طعم جذابش آماده کنید. اگر دوست دارید طرز تهیه قیمه حرم امام رضا را یاد بگیرید و یا ادویه مخصوص قیمه مشهدی آشنا شوید، بهتر است در این مقاله از سرویس در با ما همراه باشید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص آموزش دستور پخت و طرز تهیه خورش قیمه مشهدی پاسخ خواهیم داد.

طرز تهیه خورش قیمه مشهدی (قیمه حرم امام رضا) با تمام فوت و فن ها

طرز تهیه خورش قیمه مشهدی

مدت زمان آماده سازی: 20 دقیقه

مدت زمان پخت: 180 دقیقه

مواد لازم برای تهیه خورش قیمه مشهدی

  • لپه: 250 گرم
  • گوشت خورشتی: 600 گرم
  • روغن سرخ کردنی: 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • پیاز: 2 عدد
  • لیمو عمانی: 4 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم نموده غلیظ: 1/4 لیوان فرانسوی دسته دار
  • گلاب: 1/3 لیوان فرانسوی دسته دار
  • پودر هل سبز: 1 قاشق چای خوری
  • دارچین: 1 قاشق چای خوری
  • زردچوبه: 1 قاشق چای خوری
  • پودر جوز هندی: 1 قاشق چای خوری
  • زنجبیل: 1 قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه: 1 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه خورش قیمه مشهدی

اگر از قیمه حرم امام رضا چشیده باشید، قطعاً طعم آن را هیچگاه از یاد نمی برید. ترکیب عطرها و طعم های مجذوب کننده در قیمه مشهدی موجب شده تا این خورش بسیار لذیذ و خوش طعم تر از قیمه های معمولی به نظر برسد. طرز تهیه قیمه مشهدی از آن دسته غذاهایی است که اگر آن را یاد بگیرید، قطعاً ترجیح می دهید، از این پس قیمه را به این سبک درست کنید. در ادامه این بخش می توانید با جزئیات و مراحل طرز تهیه خورش قیمه مشهدی با طعمی عالی و بی نظیر آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن و پختن لپه ها

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش قیمه مشهدی با طعمی عالی و بی نظیر باید لپه ها را برای چند ساعت با آب ولرم بخیسانید. سپس لپه ها را در یک قابلمه آب بریزید و بپزید.

مرحله دوم؛ سرخ کردن پیاز

در این مرحله از طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی خوشمزه باید پیازها را به صورت خلالی خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را تفت دهید زمانی که پیازها سبک شدند، زردچوبه را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله سوم؛ سرخ کردن گوشت قیمه مشهدی

بعد از این که پیاز تا حدودی سرخ شد، در این مرحله از طرز تهیه قیمه مشهدی باید گوشت خرد شده را به پیاز اضافه کنید. کمی گوشت را سرخ کنید و سپس فلفل سیاه، دارچین، زنجبیل و جوز هندی را اضافه کنید. مواد را هم بزنید و اجازه دهید گوشت با ادویه ها کاملاً سرخ گردد.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن رب به خورش

بعد از سرخ شدن گوشت، نوبت اضافه کردن است. 2 قاشق رب به ماهیتابه اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید تا رب سرخ گردد و رنگ آن باز گردد.

مرحله پنجم، اضافه کردن لپه به خورش قیمه مشهدی

در این مرحله از طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی خوشمزه باید لپه پخته شده را به خورش اضافه کنید. بعد از دقایقی کوتاه همه مواد قیمه را به یک قابلمه منتقل کنید. سپس مقداری آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید خورش قیمه مشهدی شما برای 2 تا 3 ساعت با حرارت ملایم بپزد.

مرحله ششم؛ جا افتادن خورش قیمه مشهدی

در این مرحله از طرز تهیه خورش قیمه مشهدی باید مغز لیمو عمانی یا پودر آن را همراه با کمی نمک، پودر هل و زعفران به خورش اضافه کنید. اجازه دهید خورش دوباره روی حرارت ملایم به آرامی بجوشد تا جا بیفتد. سپس در زمان سرو قابلمه را از روی حرارت بردارید و کمی گلاب به آن اضافه کنید.

مرحله هفتم، سرو کردن خورش قیمه مشهدی

در آخرین مرحله از درست کردن قیمه مشهدی مجلسی و لذیذ می توانید یک تکه یخ داخل خورش بیندازید تا روغن آن جمع گردد. سپس در صورت تمایل یک عدد سیب زمینی را به صورت خلالی ریز خرد کنید و در روغن سرخ کنید. بعد از سرو کردن خورش در ظروف معین، می توانید مقداری خلالی کنار خورش قیمه قرار دهید و این خورش خوشمزه را با میل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه نخودی دزفول و یزد

نکات و فوت و فن های طرز تهیه خورش قیمه مشهدی

*در طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی خوشمزه بهتر است حتماً لپه ها را برای 8 ساعت بخیسانید تا هم نفخ آن ها گرفته گردد و هم راحت تر و سریع تر پخته گردد.

*برای طرز تهیه خورش قیمه مشهدی پیشنهاد می گردد از مقداری گوجه میکس شده و سرخ شده در غذا بهره ببرید تا طعم غذای شما لذیذتر و رنگ آن زیباتر گردد.

*در طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی خوشمزه می توانید به جای گوشت گوسفند تکه ای از مرغ خرد شده یا گوشت چرخ نموده نیز بهره ببرید.

*در صورت تمایل می توانید در طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی خوشمزه به جای پودر دارچین از بهره ببرید و در انتهای پخت چوب ها را از داخل خورش بردارید.

*برای جا افتادن خورش قیمه مشهدی بهتر است آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی جا بیفتد و طعم بهتری پیدا کند.

*در صورتی که در طرز تهیه خورش قیمه مشهدی از لیمو عمانی استفاده می کنید، پیشنهاد می گردد لیموها را سوراخ کنید و برای چند دقیقه در کاسه آب قرار دهید تا تلخی لیمو از آن خارج گردد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه چرخ نموده لاهیجانی

*برای طرز تهیه قیمه حرم امام رضا بهتر است از گوشت گوسفندی بدون چربی و استخوان بهره ببرید.

*در طرز تهیه قیمه مشهدی مجلسی حتماً لپه را به صورت جداگانه بپزید و مراقب باشد تا لپه ها له نشوند. له شدن لپه ها موجب می گردد قیمه شما رنگ و ظاهر بدی پیدا کند.

*برای طرز تهیه قیمه مشهدی سریع می توانید مواد قیمه را بعد از تفت دادن در زودپز بریزید و بعد برای چند دقیقه با حرارت ملایم روی شعله گاز قرار دهید تا جا بیفتد.

*در صورتی که زمان کافی برای درست کردن سیب زمینی سرخ شده خلالی ندارید، می توانید از مقداری چیپس خلالی برای تزیین خورش بهره ببرید.

*برای درست کردن قیمه مشهدی می توانید به جای گلاب از مقداری پودر گل سرخ در خورش بهره ببرید.

*در طرز تهیه قیمه مشهدی برای 100 نفر باید از 7 کیلوگرم گوشت گوسفندی، 4 کیلوگرم لپه، 3 کیلوگرم رب گوجه فرنگی، 200 گرم مغز لیمو عمانی، 10 کیلوگرم سیب زمینی، 10 کیلوگرم روغن، 2 مثقال گلاب و حدود 20 کیلوگرم برنج بهره ببرید.

*برای درست کردن خورش قیمه مشهدی سعی کنید رب گوجه فرنگی را به خوبی در روغن تفت دهید تا رنگ خورش شما خوش رنگ گردد.

*به منظور پخت خورش قیمه مشهدی پیشنهاد می گردد از ظروف مسی بهره ببرید.

*بهتر است خورش قیمه مشهدی را کمی چرب تر درست کنید تا مزه بهتری پیدا کند.

*استفاده از آب گوشت یا در خورش قیمه مشهدی طعم فوق العاده لذیذی به آن می بخشد.

*در صورت تمایل مقداری به خورش قیمه مشهدی خود اضافه کنید تا خورش شما خوش طعم تر گردد.

*یکی از رموز خوشمزه شدن خورش قیمه مشهدی استفاده از فراوان است. در صورت تمایل می توانید برای پخت این غذا از پیاز داغ بیشتری بهره ببرید.

سوالات متداول

ادویه مخصوص قیمه مشهدی چیست؟

در طرز تهیه قیمه حرم امام رضا از ترکیب ادویه ها و طعم دهنده هایی مثل جوز هندی، دارچین، هل سبز، زردچوبه، فلفل سیاه و لیمو عمانی همراه با گلاب و زعفران استفاده می گردد.

در طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی خوشمزه از چه نوع گوشتی استفاده می گردد؟

برای تهیه قیمه حرم امام رضا بهتر است از گوشت گوسفندی بدون چربی و استخوان بهره ببرید. در صورت تمایل می توانید این غذا را با تکه های مرغ نیز آماده کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2070

به "طرز تهیه خورش قیمه مشهدی (قیمه حرم امام رضا) با تمام فوت و فن ها" امتیاز دهید

2 کاربر به "طرز تهیه خورش قیمه مشهدی (قیمه حرم امام رضا) با تمام فوت و فن ها" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش قیمه مشهدی (قیمه حرم امام رضا) با تمام فوت و فن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید