سهم فراوری مازوت از فرآورده های نفتی ایران چقدر است؟

به گزارش گروه سرگرمی، در حالی که بعضی افراد بالا بودن سهم مازوت از فرآورده های نفتی ایران و وجود مازاد این فرآورده را علت تحویل آن به نیروگاه ها به عنوان سوخت می دانند، آنالیز عملکرد بخش پالایشگاهی کشور نشان می دهد سهم فراوری مازوت از مجموع فراوریات پالایشگاهی تنها حدود 18 درصد است.

سهم فراوری مازوت از فرآورده های نفتی ایران چقدر است؟

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، موضوع مصرف مازوت در نیروگاه ها این روزها به بحث داغی تبدیل شده که مقصران مختلفی برای آن معرفی می شوند. یک روز افزایش صادرات گاز به عنوان مقصر مطرح می گردد. روز دیگر بدمصرفی و مردم و عدم اصلاح الگوی مصرف دلیل این اتفاق معرفی می گردد و روز دیگر بالا بودن فراوری مازوت در پالایشگاه های ایران و ناتوانی در صادرات آن مقصر ماجرا است.

در واقع تحریم ها دلیل افزایش فراوری مازوت و ناتوانی در صادرات معرفی می گردد و این ادعا در حالی به گوش می رسد که وزیر نفت ایران تاکید نموده در صادرات مازوت مسئله ای وجود ندارد.

وزیر نفت در واکنش به بعضی ادعاها مبنی بر افزایش آلودگی هوا ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه ها گفت: اینکه می گویند چون مازوت اضافه دارند، یا باید در بیابان بریزند یا در نیروگاه ها مصرف نمایند، حرف درستی نیست؛ ما نه در صادرات مازوت و نه در صادرات هیچ فرآورده ای مسئله ای نداریم.

وی با تأکید بر اینکه ایران در صادرات مازوت هیچ محدودیتی ندارد، همچنانکه در تابستان، تا حدودی همه مازوت فراوریی صادر شده است، اضافه کرد: آنچه قابل انتظار نبود، افزایش مصرف گاز است که محتمل است ناشی از رفتار مردم برای مقابله با کرونا باشد.

آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز نشان می دهد که اکنون بیش از نصف مخازن ذخیره مازوت نیروگاه ها و شرکت ملی پخش فرآورده نفتی خالی هست.

این ظرفیت خالی حدود 2 میلیارد لیتر است که معادل 40 روز فراوری نفت کوره کل پالایشگاه های کشور خواهد بود.

در حال حاضر از ظرفیت حدود 2.2 میلیون بشکه ای پالایشگاه های ایران، که معادل 341 میلیون لیتر فرآورده نفتی می گردد، سهم فراوری مازوت 64 میلیون لیتر در روز است که با توجه به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، بخش عمده از فراوری فرآورده ها شامل گازوئیل و مازوت در نیروگاه ها مصرف می گردد.

بنابراین ذکر این نکته لازم است که تحویل مازوت و گازوئیل به نیروگاه ها نه به دلیل پر بودن مخازن و ناتوانی ایران در صادرات بلکه برای پایداری شبکه برق کشور انجام می گردد. اکنون 2.8 میلیارد لیتر از مخازن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران خالی است و با توجه به ظرفیت فراوری روزانه 64 ملیون لیتری مازوت، می توان تا حدود 2 ماه آینده بدون آنکه مازوتی را مصرف و یا صادر کرد، با تمام ظرفیت، فراوری را ادامه داد.

در واقع اگر با اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی و جلوگیری از هدررفت 23 میلیارد متر مکعب گاز در سال، کمبود گازی برای تحویل به نیروگاه ها وجود نداشته باشد، ایران این توانایی را دارد تا فرآورده های مازاد را به طور کامل صادر نموده و ارز آن را نیز به کشور وارد کند.

اکنون نیز روزانه 1.5 تا 2 میلیون تن تقاضای بین الملل شرکت ملی نفت برای صادرات مازوت وجود دارد اما به دلیل احتیاج نیروگاه ها و جلوگیری از قطع برق، امکان تحویل کامل آن نیست.

نگاهی به سهم مازوت از فراوری فرآورده های ایران نیز نشان می دهد که با توجه به میزان مصرف و وجود بازارهای صادراتی، ادعای پر بودن مخازن نمی تواند درست باشد. با این حال همچنان ادعای بعضی مسئولین از سهم 25 تا 40 درصدی مازوت در فرآورده های فراوریی پالایشگاه های ایران حکایت دارد که باعث شده تا مازوت سوزی در نیروگاه ها بالا بگیرد.

نگاهی به گزارش عملکرد سال گذشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نشان می دهد که در مجموع 10 پالایشگاه کشور معادل 341 میلیون لیتر خوراک دریافت نموده اند. از این میزان حدود 10 میلیون لیتر به عنوان سوخت در کوره پالایشگاه ها مورد استفاده قرار گرفته و 332 میلیون لیتر فرآورده فراوری شده است.

اگر ادعای بعضی از افراد مبنی بر سهم 40 درصدی نفت کوره از فراوریات پالایشگاهی ایران درست باشد این به آن معنا است که ایران روزانه 133 میلیون لیتر مازوت در پالایشگاه های خود فراوری می نماید.

اصالت این آمار آنجا زیر سوال می رود که به ظرفیت فراوری سایر فرآروده های نفتی ایران نگاهی بیاندازیم. آماری که البته از سوی نهادهای مختلف مورد تایید است.

ظرفیت فراوری بنزین ایران با بهره برداری از طرح های بهبود کیفیت پالایشگاه ها و افتتاح ستاره خلیج فارس به روزانه بیش از 110 میلیون لیتر در روز رسیده است.

همچنین ایران روزانه بیش از 120 میلیون لیتر گازوئیل فراوری می نماید که بخش عمده آن با استاندارد یورو عرضه می گردد.

بنابراین در مجموع 230 میلیون لیتر از فرآورده های نفتی فراوری شده در ایران مربوط به دو سوخت پرطرفدار بنزین و گازوئیل می گردد و با توجه به مجموع فراوری فرآورده های نفتی ایران که 332 میلیون لیتر در روز است، ادعای فراوری 130 میلیون لیتر مازوت رد می گردد زیرا با کسر ظرفیت فراوری بنزین و گازوئیل تنها 100 میلیون لیتر فرآورده باقی می ماند که علاوه بر مازوت، شامل نفت سفید، قیر، انواع روغن ها، گاز مایع، نفتا و ... می گردد.

پس چگونه می توان ادعا کرد که 130 میلیون لیتر از فرآورده های نفتی مربوط به فراوری مازوت در ایران است؟

آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نیز نشان می دهد که بالاترین مازوت فراوریی در پالایشگاه های ایران مربوط به پالایشگاه آبادان است که سهمی 38 درصدی دارد و کمترین سهم فراوری مازوت نیز با سهم صفر درصدی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس می رسد که هیچ مازوتی در سبد فراوریات آن به چشم نمی خورد.

در جدول زیر به تفکیک سهم فراوری مازوت از فرآوردهای فراوریی در پالایشگاه های ایران موجود است.

بر اساس این اطلاعات، ایران روزانه در 10 پالایشگاه خود، 64 میلیون لیتر مازوت فراوری می نماید که با توجه به خوراک دریافتی 341 میلیون بشکه ای پالایشگاه ها، سهمی 18 درصدی در بین فرآورده های نفتی ایران دارد.

بنابراین ادعای سهم 40 درصدی فراوری مازوت در پالایشگاه های ایران بیش از آنکه رنگ و بوی واقعیت را داشته باشد، بازی رسانه ای است که برای انحراف افکار عمومی از واقعیت آلودگی هوا در کلان شهرها مطرح می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1399

به "سهم فراوری مازوت از فرآورده های نفتی ایران چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم فراوری مازوت از فرآورده های نفتی ایران چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید