سعدی درگذر تاریخ فرهنگی این سرزمین همواره آموزگار زندگی بوده است

به گزارش گروه سرگرمی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مناسبت فرارسیدن روز سعدی، با ارسال پیام تبریک، این روز را گرامی داشت.

سعدی درگذر تاریخ فرهنگی این سرزمین همواره آموزگار زندگی بوده است

به گزارش خبرنگاران، در پیام دکتر علی اصغر مونسان آمده است:

به نام خداوند جان آفرین/ حکیم سخن در زبان آفرین

اول اردیبهشت ماه جلالی به نام بلند شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی نام گرفته و بر این اساس، هرساله در جوار آرامگاهش و در کنار مردمانی که آن ها را نیکبخت نامیده است، سعدی پژوهان، سعدی دوستان هنرمندان برخوان سعدی بلندآوازه، گرد می آمدند و از خرمنش خوشه ها می چیدند، اما متأسفانه امسال به دلیل شرایط ویژه کشور، این اقدام میمون میسر نشد.

آثار ماندگار سعدی، بهترین گواه بر این واقعیت است که او نه تنها شاعر و نویسنده ای است توانا و کم نظیر، بلکه فرزانه ای است خردمند که در علوم دینی و اخلاقی، حکمت عملی، عرفان، سیاست و شناخت اجتماع، متبحر و صاحب نظر است. بی گمان گلستان او، زیباترین اثر منشور فارسی پیرامون انسان دوستی، اخلاق، حکمت و سیاست است. در این اثر ماندگار، چهره عاطفی و اخلاقی انسان ها، آن چنان که هستند ماهرانه نگارگری شده است.

منظومه بوستان او، زاده خیال و جهان آرمانی و مطلوب سعدی است و آکنده از نیکی و پاکی وایمان وصفا، و غزلیاتش اوج اعتلای هنرمندی و ذوق زیبا شناسانه سعدی است. جهانی غزل او رنگارنگ وپر رمز و راز و مملو از جلوه های عشق الهی و انسانی است.

سعدی میراث فرهنگی و معنوی ایران زمین و منادی صلح و مدارا و انسان دوستی و همدردی و همدلی در روزگاران سخت است. اندیشه بلند سعدی آثارش را جهانی کرده است و بزرگان دانش و ادب سیاست از روزگار کهن تابه امروز، به آثارش تأسی می جویند و پیام ماندگارش را در ابیات درخشان:

بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که درآفرینش زیک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار

زمزمه و مرور می کنند.

سعدی درگذر تاریخ فرهنگی این سرزمین همواره آموزگار زندگی بوده است. یاد و روزش را گرامی می داریم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 963

به "سعدی درگذر تاریخ فرهنگی این سرزمین همواره آموزگار زندگی بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سعدی درگذر تاریخ فرهنگی این سرزمین همواره آموزگار زندگی بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید