سفر به ییلاقات رویایی و باورنکردنی ماسال گیلان

به گزارش گروه سرگرمی، ماسال شهری در استان گیلان ایران که در کنار کوه های تالش واقع شده است. فاصلهٔ ماسال از شهر تالش 60 کیلومتر است و با رشت از راه صومعه سرا 55 کیلومتر فاصله دارد.

سفر به ییلاقات رویایی و باورنکردنی ماسال گیلان

ییلاقات رویایی و شگفت انگیز ماسال گیلان

در گذشته شهرستان ماسال بخشی از شهرستان تالش بود و در سال 1376به دو بخش، مرکزی و شاندرمن تقسیم بندی شد.شهر ماسال در کنار رودخانه خالکایی واقع شده است به همین خاطر در قدیم به ماسال رودکنار می گفتند.

هر دو بخش ماسال با داشتن جاذبه های گردشگری و طبیعت زیبای خود همیشه گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می نمایند. شهر زیبا و کوهستانی ماسال و بخش شاندرمن دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی زیادی است که در این بخش از گردشگری نمناک به بیان آنها پرداخته ایم.

جاذبه های گردشگری و تاریخی ماسال

شهر آبشارهای بلند

ماسال به شهر آبشارهای بلند معروف است پس حتما بعد از رفتن به ماسال از آبشارهای آن مانند آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی النزه در شاندرمن، آبشار خون با ارتفاع بیش از 15 متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه است .آبشار رامینه در یک منطقه جنگلی قرار گرفته است و ارتفاع 10 متر دارد و از پر آب ترین آبشارها در این منطقه محسوب می شود.

آبشار رامینه از آبشارهای بلند ماسال گیلان

جاذبه های تاریخی ماسال گیلان

دیواره سنگی اسبه ریسه

یکی از صخره های بلند سنگ نوردی کشور ، دیواره سنگی اسبه ریسه است که محل برگزاری مسابقات عظیم ملی، منطقه ای و حتی دنیای می باشد.حرفه ای های ورزش سنگ نوردی می توانند این دیواره سنگی را برای سنگ نوردی انتخاب نمایند . این صخره همچنین امکان کایاک سواری را هم به قایقران هایی می دهد که دوست دارند در رودخانه خروشان پایین صخره ورزش نمایند.

یادمان میرزا کوچک

محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی ارتفاعات آلاله پشته است . او این ارتفاعات را امن قلمداد نموده بود و قصد گذر از این منطقه و رسیدن به خلخال را داشت که بر اثر کولاک و یخبندان به شهادت رسید. آلاله پشته در 45 کیلومتری مرکز شهر ماسال است.

جاذبه توریستی و تفریحی اولسبلنگاه

در بالاترین نقطه ماسال روستای ییلاقی اولسبلنگاه قرار گرفته است. خانه های چوبی که در این منطقه خوش آب وهوا و مه آلود قرار دارند از جاذبه های توریستی ماسال هستند.

ییلاق خان بند

ییلاق خان بند با مناظری زیبا و سر سبز در ارتفاعات سر سبز ماسال قرار گرفته است . برای گذراندن یک روز آرام و خاطره انگیز در دامن طبیعت به این مناطق ییلاقی بروید.

ییلاق خان بند در ماسال گیلان

مناطق دیدنی ماسال استان گیلان

باغ پرندگان

باغ پرندگان به اسب ریسه معروف است که دارای امکانات تفریحی است و در آن گونه های مختلف پرندگان وجود دارد.

پارک جنگلی ریزه مندان

یکی از مناطق خاص در ماسال پارک جنگلی و سر سبز ریزه مندان است که جنگل های این منطقه 200 هزار و دارای طبیعتی سر سبز و خاطره انگیز هستند.

دشت آلنزه

از مناطق ییلاقی در ماسال دشت آلنزه است که در آن بنای تاریخی امامزاده ابراهیم النزه قرار گرفته است و از مراتعی سبز و مرتفع برخوردار است .

شاندرمن ماسال گیلان

بخش شاندرمن دارای چشم اندازهای دلنشین بسیاری مانند منطقه جنگلی تاسکو، ییلاقات خوش آب و هوا و بقاع متبرکه متعدد است. بسیاری از افراد شهر شاندرمن را به نام بازار آدینه نیزمی شناسند. شاندرمن در گذشته نام ایلی بوده که از 12 طایفه تشکیل شده بود و در این منطقه زندگی می کردند.

وجه تسمیه شاندرمن

واژه شاندرمن در گویش تالشی، شاندرمن به معنای با من رفتن است. بعضی معتقدند دلیل نامگذاری شاندرمن این است که در گذشته شاندرمن دارای کاروانسراهایی بوده و محل عبور و اتراق کاروان هایی به سمت تالش شمالی و خلخال بوده است. همانطور که در بخش گردشگری نمناک اشاره نموده ایم بعضی دیگر دلیل نامگذاری این منطقه را شاه نشین بودن این منطقه می دانند و به این دلیل آن را شاندرمن (شاه در من) نامیده اند.

منظره زیبای شاندرمن ماسال گیلان

جاذبه های دیدنی ماسال گیلان

روستا سیاهمرد پهناورترین روستای استان گیلان

روستا سیاهمرد پهناورترین روستای استان گیلان است که در شاندرمن قرار گرفته است و دارای چهل هزار نفر جمعیت است.

آدینه بازار شاندرمن

بازارهای محلی گیلان به دلیل آنکه جاذبه های دیداری زیادی دارد ، گردشگران زیادی را جذب می نماید و این گردشگران می توانند مایحتاج روزانه خود را تهیه نمایند. این بازارها سرپوشیده یا روبازهستند و کانون هایی برای خرید و فروش کالا به حساب می آیند.

بسیاری از فروشندگان در این بازارهای محلی زنان هستند و محصولاتی مانند سبزی های تازه ، صنایع دستی و تخم مرغ های محلی تازه ، ماهی ها و البته صنایع دستی بومی مانند وسایلی که با نی ساخته می شود و بافته های محلی برای فروش ارائه می نمایند.

غارهای موجود در شاندرمن

در شهرستان ماسال بیش از 17 غار عظیم و کوچک وجود دارد که از غارهایی معروف این شهرستان ، غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی، غار کلچال را می توان نام برد. عظیمترین آنها غار آویشو است که در جنوب غربی شهر شاندرمن واقع شده و در ارتفاع 1300 متری از سطح دریا و بین مناطقی همچون تائی بنه، انده چو و خماسون در بستر دره ای کم آب قرار گرفته است.

قدمت غار آویشو به حدود 75 میلیون سال قبل بازمی شود و تا کنون بیش از دو کیلومتر از ژرفای غار آویشو توسط غارنوردان و کوهنوردان محلی اکتشاف شده است. برای رفتن به غار آویشو نیز باید از رشت به سمت ماسال و سپس به سمت شاندرمن بروید و از روستاهای سیاهمرد، چالسرا و سپس از کنار بقعه درویش شاه امیر شاندرمن گذر کنید.

غار آویشو در ماسال گیلان

زبان و مذهب مردم ماسال گیلان

مردم ماسال به زبان تالشی تکلم می نمایند و پیرو مذهب شیعه هستند. طبیعت مناسب ماسال نیزسبب رونق کشاورزی و دامداری در این منطقه شده است.

جاذبه های گردشگری و تاریخی ماسال گیلان

در این شهر زیبا ورزشکاران نام آوری همچون فردین معصومی کشتی گیر تیم ملی ایران که قهرمان دنیا و آسیا شده پرورش یافته اند و همچنین خوانندگان تالش زبان زیادی در این شهر مشغول به خوانندگی هستند که از جمله آنان میتوان به دنیاگیر حاجی پور و هادی حمیدی اشاره نمود.

اماکن مذهبی ماسال گیلان

از جمله مناطق زیارتگاهی و اماکن مذهبی شهرستان ماسال ، بقعه متبرکه سبز قبا از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع)، بقعه امامزاده میرزا از نوادگان امام موسی کاظم (ع)، بقاع متبرکه پیر جلودار و آقا سرای فومن، بقعه عون بن علی فرزند محمد حنیفه از فرزندان امام علی (ع) است.

دیگر مناطق طبیعی و گردشگری ماسال گیلان

جاذبه های گردشگری و تاریخی ماسال نیز شامل منطقه جنگلی طاسکوه و آری دول ، منطقه باستانی اسبه ریسه با غارها و صخره های بلند، گردشگاه جنگلی ریزه مندان، ییلاق شالماء، چسلی، بیلگاه دون، اسپی دشت، دشت النزه و ویرگاه، خندیله پشت، مارجونه، رشته پشت و شنه راه، واشیار، اولسه بلنگاه، صی فی، نم نمه پشت، خشکه دریا، تلارگاه ملومه بند، مناطق باستانی درخانه، گیله سرا، وردم، مناطق ییلاقی تاریخی سنگ بست، دره خون، خندیله پشت است.

منبع: نمناک
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 905

به "سفر به ییلاقات رویایی و باورنکردنی ماسال گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به ییلاقات رویایی و باورنکردنی ماسال گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید