دیتاسنتر فضایی آماده ارائه خدمات دهی به استارت آپها

به گزارش گروه سرگرمی، مرتضی براری در مصاحبه با خبرنگاران، گفت: پروژه مرکز داده ابری (دیتاسنتر) توسط سازمان فضایی ایران آماده ارائه خدمات به استارت آپهای حوزه فضایی است و در حال تأمین داده های مورد نیاز این کسب و کارها هستیم.

دیتاسنتر فضایی آماده ارائه خدمات دهی به استارت آپها

وی با بیان اینکه این مرکز داده در مرکز فضایی ماهدشت ایجاد شده است، ادامه داد: هم اکنون سرویس دهی به استارت آپ ها و کسب و کارهای فضاپایه در این مرکز که حدود 10 پتا بایت ظرفیت دارد، آغاز شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه آرشیو 40 ساله از داده های فضایی در این مرکز داده نگهداری می شوند، گفت: روزانه بیش از 200 گیگ دیتا در این مرکز دریافت و تبادل می شود که کسب و کارهای فضاپایه به راحتی می توانند از این داده ها استفاده کرده و در پلتفرم دسترسی به داده های فضایی برای سازمان ها و شرکت های متقاضی، به تولید سرویس و خدمت بپردازند.

براری به شکل گیری کسب و کارهای فضاپایه در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: هم اکنون این کسب و کارها در حوزه هایی مانند کشاورزی، منابع طبیعی، مدیریت بحران، محیط زیست و هواشناسی ورود کرده اند و به دنبال توسعه بازار هستند. برای مثال برخی از این استارت آپها حجم تولیدات محصولات کشاورزی، تنوع و سلامت محصولات را استخراج می کنند و به چندین هزار هکتار زمین اینگونه خدمات را ارائه می دهند. اما موضوع این است که بسیاری از دستگاه ها هنوز یاد نگرفته اند که خدمات فضایی دریافت کنند. به همین دلیل تلاش ما این است که بازار این کسب و کارها را توسعه دهیم.

وی با اشاره به برنامه های سازمان فضایی ایران برای توسعه گردشگری فضایی در کشور نیز گفت: برنامه هایی برای ایجاد مناطق گردشگری و پارک های فضایی در کشور در دست انجام است و مقدمات فراهم شده است. هم اکنون برای ایجاد پارک گردشگری در قشم، با متخصصان فناوری فضایی یکی از دانشگاه های مطرح کشور، قرارداد منعقد شده است. طراحی این مناطق در چابهار و یزد هم اجرا شده است. در همین حال پارک فضایی در شهرهای ساری، مشهد و کرمان نیز در حال آماده سازی است.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه مراکز نوآوری فضایی توسط بخش خصوصی در حال شکل دریافت است و تیم های استارت آپی بسیاری در این مراکز مستقر خواهند شد، ادامه داد: در حوزه زیرساخت های فناوری فضایی نیز مراکز فضایی سلماس و چناران که ایستگاههای زمینی دریافت داده های ماهواره ای هستند، تا اردیبهشت ماه آماده تحویل خواهند شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1444

به "دیتاسنتر فضایی آماده ارائه خدمات دهی به استارت آپها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیتاسنتر فضایی آماده ارائه خدمات دهی به استارت آپها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید