دستگاهی ارزان و سریع برای شناسایی و به دام انداختن ویروس ها ساخته شد

به گزارش گروه سرگرمی، با کوشش محققان دانشگاه ایالت پن و نیویورک دستگاهی برای شناسایی و دریافت انواع مختلف ویروس ایجاد شده است.

دستگاهی ارزان و سریع برای شناسایی و به دام انداختن ویروس ها ساخته شد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، ویروس شناسان تخمین زده اند که 1.67 میلیون ویرویس ناشناخته در حیوانات وجود دارد و تعدادی از آن ها می توانند به انسان ها منتقل شوند. ویروس های شناخته شده ای مانند H5N1، زیکا و ابولا باعث بیماری های شایع و مرگ هستند. سازمان بهداشت جهانی بیان نموده است که تشخیص زودهنگام می تواند شیوع ویروس را با انجام اقدامات متقابل، متوقف کند.

مائوریکو ترون؛ استاد برجسته فیزیک، شیمی، علوم و مهندسی مواد در ایالت پن گفت: ما یک دستگاه دستی سریع و ارزان را ایجاد کردیم که می تواند ویروس ها را براساس اندازه گیر اندازد. دستگاه ما با آرایه های نانولوله، مهندسی شده و می تواند طیف گسترده ای از ویروس ها با اندازه های مختلف را تشخیص داده و مقایسه کند. سپس ما از طیف سنجی رامان برای شناسایی ویروس ها براساس ارتعاشات آن ها استفاده می کنیم.

این دستگاه که VIRRION نام دارد، در طیف گسترده ای کاربرد دارد. برای مثال، برای کشاورزان تشخیص سریع یک ویروس در زمین کشاورزی می تواند تمام محصول را نجات بدهد. تشخیص سریع در چارپایان می تواند تمام گله را نجات دهد، همچنین تشخیص ویروس ها در چند دقیقه به جای چند روز برای انسان ها با روش های جدید ممکن شده است. به علت اندازه کوچک و هزینه پایین، چنین دستگاهی در هر مطب و نقطه دور افتاده ای در هنگام بروز و شیوع بیماری مفید خواهد بود.

ترون گفت: بیشتر فناوری های رایج نیازمند قطعات بزرگ و گران است. VIRRION چند سانتیمتر است. ما نانوذرات طلا را برای بهبود سیگنال های رامان به دستگاه اضافه کردیم بنابراین می توانیم ویروس را در غلظت های کم نیز شناسایی کنیم. سپس با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی فهرستی از انواع ویروس ها خواهیم داشت.

پروفسور Elodie Ghedin ویروس شناس دانشگاه نیویورک (NYU) گفت: VIRRION غنی کردن سریع ذرات ویروس را از هر نوع نمونه ای (محیطی یا بالینی) که خصوصیات ویروس را نشان می دهد، امکان پذیر می سازد. این دستگاه در ظهور، کشف و تشخیص ویروس کاربرد دارد. ما امیدواریم تا از این دستگاه برای دریافت و دنبال کردن ویریون تنها (یک واحد عفونی کامل) استفاده کنیم و در نسبت به تکامل ویروس ها رسیدگی بهتری داشته باشیم.

یکی دیگر از اعضای گروه ترون گفت: ما آرایه های نانولوله های کربنی متحرکی را برای به دام انداختن ویروس های مختلف براساس اندازه آن ها ساخته ایم و آن ها را با استفاده از طیف سنجی رامان شناسایی نموده ایم. ما یک پلتفرم قابل حمل را طراحی و مونتاژ کردیم که در دو دقیقه ذرات ویروس را از چند میلیمتر نمونه بالینی غنی می سازد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 632

به "دستگاهی ارزان و سریع برای شناسایی و به دام انداختن ویروس ها ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاهی ارزان و سریع برای شناسایی و به دام انداختن ویروس ها ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید