در زیر آب های این دریاچه چینی، چندین شهر باستانی مدفون شده است!

به گزارش گروه سرگرمی، دریاچه کیاندو در چین | Qiandao Lake

آن قدر جاذبه های عجیب و غریب در چین وجود دارد که لیست بلند و بالایی را که تا به الان درباره آن ها ارائه داده ایم، هنوز به سرانجام نرسیده است! در دل دریاچه کیاندو در چین هم یکی از همان جاذبه های عجیب و البته باستانی چینی قرار است که داستانی عجیب در دل خود دارد. در زیر این دریاچه یک شهر باستانی با قدمتی بسیار زیاد وجود دارد که نزدیک به 13 قرن از ساختش می گذرد! این شهر که روزگاری یکی از مهم ترین مراکز مبادلات تجاری در منطقه خود بوده است، امروزه به شهری زیر آب در دریاچه کیاندو در چین تبدیل شده است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، هم این دریاچه چینی را بشناسید و هم درباره داستان این شهر زیر آب افسانه ای بیشتر بدانید.

در زیر آب های این دریاچه چینی، چندین شهر باستانی مدفون شده است!

داستان شهرهای زیرآبی باستانی شی چنگ و هی چنگ در دریاچه کیاندو در چین

درباره شهرهایی که در زیر آب های دریاچه کیاندو در چین قرار گرفته اند، داستان و یا بهتر بگوییم مستندات تاریخی بسیاری وجود دارد. دریاچه کیاندو قبل از این که تبدیل به دریاچه ای با جزایر بسیار گردد و یا اصلا به وجود بیاید؛ منطقه ای بوده است که در آن 2 شهر که الان اگر بودند و هنوز هم زندگی در آن جریان داشت به شهرهایی باستانی تبدیل شده بودند، قرار داشت! قبل از به وجود آمدن دریاچه کیاندو در چین 2 شهر شی چنگ و هی چنگ (Shi Cheng and He Cheng) وجود داشته است. این دو شهر در دامنه کوه ووشی (Wu Shi) قرار گرفته بوده اند و بعد از سیلی که می آید، این 2 شهر دیگر مثل گذشته های خود نشدند و مرکزیت و اهمیت خود را از دست دادند. قبل از وقوع سیل در اطراف این 2 شهر، شهرهای شی شنگ و هی شنگ نزدیک به 13 قرن یعنی 1300 سال پیش یکی از مهم ترین مراکز تجاری، فرهنگی و حتی سیاسی در زمان سلطنت خاندان تانگ در چین بوده اند.

در بین این شهرها، شهر هی شنگ در زمان خاندان هان و از بین سال های 25 تا 200 میلادی به عنوان شهری مهم در چین و شهر شی شنگ در بین سال های 618 تا 907 میلادی دارای شکوفاترین وجوه تمدن در خود بوده است. نام این 2 شهر، در بسیاری از کتب تاریخی چینی نامشان آمده است. این دو شهر پس از وقوع سیل شدیدی که در این منطقه آمد، روز به روز اهمیت اولیه خود را از دست داده و دیگر آن مرکزیت قبل را نداشتند.

البته این ها به این معنی نیستند که این شهر به صورت کامل متروکه شد اما، دیگر هم مثل گذشته خود نشد. این شهرها برای قرن ها وجود داشتند تا این که دولت وقت چین در سال 1959 میلادی تصمیم بر این گرفت که در اطراف این شهرها، یک ایستگاه هیدروالکتریک در اطراف هانگزو که همین شهرها قرار گرفته بودن به وجود آورد. در پی عدم دقت و کوشش چین برای حفظ این دو شهر که دیگر تبدیل به جاذبه های تاریخی شده بودند، در راه تامین آب روزانه و لوله کشی شده این شهر؛ به زیر آب های این دریاچه رفتند.

البته تنها قربانی چینی ها برای ایستگاه هیدرو الکتریکی دو شهر شی چنگ و هی چنگ نبودند بلکه، 50 هزار هکتار زمین کشاورزی و زراعی، 27 شهر و 1377 روستای دیگر هم که دارای حیات و زندگی بودند در زیر آب ها فرو رفتند و مردم این جزیره خالی از سکنه به دیگر شهرهای عظیم چین منتقل شدند. در پی این تصمیم چین نه تنها منابع زیادی از بین رفت و آثار باستانی متوجه آسیب های جدی گشت بلکه، 290 هزار نفر هم که در این مناطق ساکن بودند، کاملا آواره و بی خانمان شدند. یکی از شوکه نماینده ترین اتفاقاتی که قرن اخیر در چین افتاده است و نقطه ای بسیار منفی در حفاظت از آثار باستانی در این کشور به حساب می آید، همین تصمیم بوده است. پس از این اتفاق تقریبا 41 سال گذشت و هیچ کسی هم دیگر این شهرها را به یاد نداشت.

بالاخره پس از گذشت این مدت فردی به نام کویی فنگ که در سازمان گردشگری چین کار می کرد، برای به وجود آوردن امکان و جاذبه ای گردشگری در این منطقه در سال 2001 میلادی بود که به این منطقه آمد و این شهرها را مجددا در زیر آب های دریاچه کیاندو در چین کشف نمود. پس از این که کویی فنگ این دو شهر را کشف کرد، تصمیم بر این گرفت تا با یک تیم غواصی حرفه ای این شهرهای زیر آب رفته در دریاچه کیاندو در چین را مورد آنالیز مجدد قرار دهد تا از لحاظ تاریخی و همچنین شرایط حال حاضرشان، این شهرها را مجددا مورد آنالیز قرار دهند.

تیم آقای کویی فنگ برای اثبات کشف خود یک آجر هم از این شهرهای غرق شده به همراه خود آوردند و بلافاصله در مصاحبه ای آن را به چین و دنیا نشان دادند. آن ها درباره کشف این شهرهای تاریخی غرق شده گفتند که خوش شانس بوده اند که آن ها را زود و بدون دردسر کشف نموده اند. پس از این هم که دولت محلی چین از این اتفاق خبردار شد، تیم اکتشافی را که از کارکشته ترین کارشناسان حوزه باستان شناسی و غواصان حرفه ای بودند را به دریاچه کیاندو در چین فرستاد. پس از این اقدامات مدت زمان زیادی طول نکشید که شهرهای باستانی و فراموش شده شی چنگ و هی چنگ باز هم کشف شدند و مورد توجه رسانه های مختلف قرار گرفتند.

هانگژو WEATHER

درباره سیلی که در این منطقه آمد بالاتر کمی شرح داده بودیم و در ادامه آن باید بگوییم که در زمان وقوع این سیل مهیب مقداری از این شهرها به زیر آب رفته بودند که با این کشف، آن قسمت ها هم مجددا پیدا شدند. از این قسمت ها پله و تیرهای چوبی که غرق شده بودند را هنوز هم به شکل اول در دل خود نگه داشته بوده است. از آن موقع به بعد بود که دیگر چینی ها به این دریاچه و شهرهایی که در زیر آن مدفون شده بودند علاقه مند شدند و اکتشافات خود را در این منطقه ادامه دادند.

به همین خاطر بود که در سال 2005 میلادی مجددا توسط اداره گردشگری هانگزو باز هم 3 شهر باستانی دیگر در زیرآب های دریاچه کیاندو در چین پیدا کردند. به همین خاطر در 6 سال بعد از این آخرین اکتشاف یعنی در سال 2011، محققان پروژه تحقیقات باستان شناسی جدی را در این منطقه شروع کردند. در ژانویه همان سال در نشریه بین المللی نشنال جئوگرافی برای اولین بار عکس هایی که از زیر آب و این شهرها گرفته شده بود، منتشر شد و خیلی ها توانستند با این شهر آشنا شوند. در این زمینه که این شهرها کشف شده بودند، مقامات محلی و دولتی خرسند بودند اما آن ها یک مشکل عظیم داشتند که حالا که دنیای زیر آب دریاچه کیاندو در چین را پیدا نموده اند، چگونه از آن مراقبت نمایند؟

با این که روش های مختلفی مثل ساخت دیوار محافظ و بسیاری از دیگر امکانات پیشنهاد شد اما هر کدام به دلایل فنی و اقتصادی رد شدند. در نهایت این پیشنهاد مطرح شد که مردم و علاقه مندان این امکان را داشته باشند تا بتوانند شهرهای غرق شده را ببینند. برای این امر آن ها زیردریایی هایی با طولی نزدیک به 4 متر و ارتفاعی نزدیک به 24 متر را با هزینه ای نسبتا زیاد ساختند. این زیردریایی که دارای 48 جایگاه است، پس از سرانجام ساختش هیچ وقت مورد استفاده قرار نگرفت! در واقع مقامات محلی درباره استفاده از این وسیله مخالفت نموده بودند. البته این مسئله هم تشخیص داده شد که در صورت انجام این کار، موج هایی که از حرکت این زیردریایی به وجود می آمد، باعث ایجاد خرابی در این آثار می شد. به نظر می رسد که کارشناسان در زمینه علوم باستان شناسی این عقیده را دارند که هنوز راهی وجود ندارد که بتوان از این جاذبه های زیر آبی بدون رساندن آسیب به آن ها چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت آن ها را در امان نگاه داشت و به همین خاطر فعلا بهترین کاری که می توان کرد این است که اصلا با این شهرها و هر آن چه که در ان ها وجود دارد کاری نداشته باشند زیرا هر حرکت نسنجیده و ناگهانی باعث تخریب کل و یا بخشی از این جاذبه ها می گردد.

فنگ مینگ هوآ که سابقا در مسند ریاست میراث تاریخی و فرهنگی کل کشور چین بوده است، درباره شرایط نگهداری از دنیای زیر آب دریاچه کیاندو در چین می گوید که در حال حاضر هیچ روشی اختراع نشده است که بتوان با استفاده از آن از این دنیای زیر آبی محافظت کرد. به گفته او، بعضی از آثار چوبی که در این قسمت وجود داشته اند را زمانی که غواصان با خود بر روی آب آورده اند به مرور زمان و در مجاورت هوا دچار تغییرات و پوسیدگی شده اند و این در صورتی است که همین چوب ها در زیر آب کاملا سالم مانده بوده اند و شکل خود را حفظ نموده بوده اند. البته این در حالی است که این چوب ها به مرور زمان در آب ممکن است در معرض فشار و جریان آب قرار بگیرند و نابود شوند و یا اتفاق دیگری بیفتد. آقای مینگ هوآ برای این که درصد خرابی را به پایین ترین حد خود برسانند پیشنهاد می نماید که در این منطقه ماهی گیری، حفاری و قایقرانی کاملا ممنوع گردد. برای این منظور مجامع مختلف علیمی پیشنهادات مختلفی را ارائه نمودند. به طور مثال تنها یک سال پس از کشف این شهر باستانی در زیر دریاچه کیاندو در چین آرمایشگاه علوم مکانیکی در چین پیشنهاد دادند تا تونل آبی به نام ارشمیدس را بسازند.

ولی این تونل که به آن تونل معلق نیز می گویند، پروژه ای کارا ولی سخت از لحاظ اجرا بود. در این زمینه باید بگوییم که هنوزهم کشوری نتوانسته تا این پروژه را به ثمر برساند و کشورهایی همچون ژاپن، برزیل، نروژ و سوئیس بر روی آن کار می نمایند ولی هنوز هم به نتیجه کارسازی نرسیده اند. درباره تونل ارشمیدس باید بگویی که اگر بتوانند تا این پروژه را به ثمر برسانند، هم اولین تونل معلق دنیا ساخته شده است و هم این دنیای باستانی و ارزشمند زیر آب های دریاچه کیادو حفظ می گردد. به هر حال با توجه به سرعت پیشرفت علم در تمامی زمینه ها، عجیب نیست که تا چند سال آینده خبر بیرون آمدن این شهرهای باستانی از زیر آب های دریاچه کیاندو در چین را بشنویم. چه بسا این که اصلا این امکان فراهم گردد تا گردشگران و گردشگر ها هم بتوانند تا از زیر آب، از این آثار بازدید نمایند آن هم به صورتی که هیچ آسیبی به این شهرها و هر آن چه که در زیر آب است، وارد نگردد. به امید روزی که در تور چین بتوانید از اینم جاذبه بازدید کنید.

مختصری درباره دریاچه کیاندو در چین

این دریاچه در واقع دریاچه یای مصنوعی است که بر روی آن هزاران هزار جزیره پوشانده شده است. به کیاندو، دریاچه هزار جزیره هم می گویند. دریاچه کیاندو در فاصله 150 کیلومتری از شهر هانگزو قرار گرفته است و در توابع ژیژانگ قرار گرفته است. درباره این دریاچه باید بگوییم که دریاچه کیاندو، دریاچه ای مصنوعی است که هانطور که گفتیم زمانی به وجود آمد که دولت وقت چین تصمیم به ساخت ایستگاه هیدرولیکی به نام زین برای تامین آب شهری شهر هانگزو نمود که باعث به زیر آب رفتن مناطق بسیاری شد. در این دریاچه که پس از به وجود آمدنش در آن سیل مهیبی هم به وجود آمد، نزیک به هزار جزیره کوچک و در حدود 1078 جزیره عظیم وجود دارد و به همین خاطر به آن لقب هزار جزیره را داده اند.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 941

به "در زیر آب های این دریاچه چینی، چندین شهر باستانی مدفون شده است!" امتیاز دهید

2 کاربر به "در زیر آب های این دریاچه چینی، چندین شهر باستانی مدفون شده است!" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در زیر آب های این دریاچه چینی، چندین شهر باستانی مدفون شده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید