خبرنگاران یک مسوول خواهان تجدیدنظر در منع واردات سنگهای قیمتی شد

به گزارش گروه سرگرمی، مشهد- خبرنگاران- سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری خراسان رضوی خواست در منع واردات انواع سنگهای قیمتی به کشور به عنوان ماده اولیه زیورآلات تجدید نظر شده و احتیاج تولیدکنندگان در بازار استان به این مهم تامین گردد.

خبرنگاران یک مسوول خواهان تجدیدنظر در منع واردات سنگهای قیمتی شد

مرتضی اشرفی شنبه شب در نشست ویدئو کنفرانسی اعضای کارگروه بهینه سازی صنعت سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی گفت: واردات انواع سنگها از سال 1397 تا به امروز براساس پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و مصوبه هیات دولت ممنوع اعلام شده است در حالی که میزان و تنوع فراوری در داخل کشور و استان جوابگوی تقاضای فعلی بازار نیست.

وی اضافه نمود: از 39 ماده معدنی قابل تراش شناسایی شده در کشور دستکم 22 نوع آن در خراسان رضوی وجود دارد و 85 درصد واحدهای تراش گوهرسنگ کشور متعلق به این استان است که عمده آنها در مشهد و نیشابور قرار دارند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: 38 نقطه استان دارای اندیس گوهرسنگ یا ذخیره شناسایی شده است و هفت معدن گوهرسنگ دارای پروانه بهره برداری در این بخش وجود دارد که دو معدن فعال است.

وی گفت: 77.5 درصد از اندیس های شناسایی شده به صورت اثر ماده معدنی بوده و 22.5 درصد دارای پروانه بهره برداری هستند.

اشرفی اضافه نمود: سالانه چهار هزار و 500 تا 6 هزار کیلوگرم نگین فیروزه و 9 هزار کیلوگرم نگین عقیق در خراسان رضوی فراوری می گردد.

وی ارزش کل فراوریات گوهرسنگ در این استان را سه هزار میلیارد ریال ذکر و بیان نمود: مصرف سنگ برای فراوری زیورآلات در این استان بسیار بیشتر از این مقدار است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: مزیت نسبی استان فراوری زیورآلات در قالب فلز به اضافه سنگ قیمتی است و شهر مشهد نیز به عنوان قطب فراوری زیورآلات نقره به شمار می رود.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته برای ایجاد 2 بازارچه تخصصی گوهرسنگها در مشهد و دوغارون گفت: در پی انعقاد تفاهمنامه با شرکت ایمیدرو، طبقه چهارم ساختمانی در مجاورت کوهسنگی مشهد با عنوان مجتمع مهر کوهسنگی برای محل بازارچه تخصصی گوهرسنگها در مشهد در نظر گرفته شده و 9 واحد آن برای این منظور اعلام آمادگی کرده اند.

اشرفی اضافه نمود: از آنجا که بعضی فعالان صنعت و بازار گوهرسنگها قرار است از نقاط دیگر مشهد به بازارچه جدید در محل مورد نظر منتقل شوند، ایمیدرو قرار است امتیازاتی برای آنان قائل گردد که در این زمینه مکاتباتی از سوی خراسان رضوی با مسوولان مربوطه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در دوغارون نیز با آنالیز های اولیه محلی برای بازارچه تخصصی گوهرسنگها در نظر گرفته شده که برای تجهیز بخش های زیرساختی و امنیتی آن احتیاجمند مساعدت از سوی ایمیدرو هستیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری خراسان رضوی حمایت و سرمایه گذاری در حوزه آموزش، فراوری و تراش سنگ با توجه به احتیاج موجود را ضروری دانست و گفت: تفکیک کارشناسی فلز زیورآلات و سنگهای بکار رفته در آنها در دو نهاد بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و تمرکز این موضوع در تهران باعث افزایش بوروکراسی و طولانی شدن فرایند صادرات شده است.

وی پیشنهاد کرد نمایندگان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در استانهای دارای گمرک تخصصی صادرات فلزات گرانبها به استناد بند ج ماده 37 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر، مستقر شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1404

به "خبرنگاران یک مسوول خواهان تجدیدنظر در منع واردات سنگهای قیمتی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یک مسوول خواهان تجدیدنظر در منع واردات سنگهای قیمتی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید