تغییر پیش بینی اوپک از زمان پیک تقاضا برای نفت

به گزارش گروه سرگرمی، تهران (پانا) - اوپک در گزارش دورنمای نفت دنیا 2020 پیش بینی کرد که تقاضای دنیای برای نفت در اواخر دهه 2030 به پیک (اوج) خود برسد و پس از آن رو به کاهش برود.

تغییر پیش بینی اوپک از زمان پیک تقاضا برای نفت

جدیدترین پیش بینی اوپک منعکس نماینده تاثیر پایدار بحران ویروس کرونا بر اقتصاد و عادتهای مصرف نماینده است. سایر پیش بینیها هم حاکی از آن است که پاندمی ممکن است عامل معین نماینده برای پیک تقاضا برای نفت باشد.

اوپک در این گزارش بیان کرد مصرف نفت از 90.7 میلیون بشکه در روز در سال 2020 به 107.2 میلیون بشکه در روز در سال 2030 افزایش خواهد یافت. این رقم 1.1 میلیون بشکه در روز کمتر از پیش بینی سال گذشته اوپک و بیش از 10 میلیون بشکه در روز کمتر از پیش بینی سال 2007 این گروه از میزان تقاضا در سال 2030 است.

در گزارش اوپک آمده است: تقاضای دنیای برای نفت با نرخ نسبتا مطلوبی در نیمه اول دوره مورد اشاره رشد خواهد نمود و در نیمه دوم ثابت خواهد شد. تقاضای آینده به دلیل اثرات پایدار مربوط به قرنطینه و تعطیلیهای ناشی از شیوع کووید 19 بر اقتصاد دنیا و عادتهای مصرف نماینده، کمتر از نرخهای پیش بینی شده در گذشته خواهد بود.

اگرچه مصرف نفت برای سوخت خودروهای سواری، کامیونها و صنعت با احیای اقتصادها، بهبود پیدا خواهد نمود اما اوپک ابراز نگرانی نموده که رشد آینده تقاضا برای نفت تحت تاثیر عواملی نظیر روی آوردن به کار از خانه و کنفرانس از راه دور و بهبودهای بهره وری و فراگیری خودروهای برقی قرار می گیرد.

حتی پیش از شیوع پاندمی هم افزایش فعالیتهای مربوط به تغییرات جوی در غرب و افزایش استفاده از سوختهای جایگزین، قوی بودن تقاضای آینده برای نفت را زیر ذره بین برده بود. با وجود عقب نشینی از پیش بینیهای قبلی، اوپک همچنان انتظار رشد تقاضا برای نفت را دارد.

اوپک در گزارش سال جاری خود از بازار نفت، احتمال کاهش تقاضا پس از سال 2030 با توجه به تحولاتی مانند بکارگیری سریعتر خودروهای برقی، بهره وری بیشتر سوخت و کاهش بیشتر کسب و کار و سفرهای تفریحی پس از پاندمی را عنوان کرد.

این سناریو بر مبنای هیچ پیشرفت فناوری عظیم قرار نداشته و همچنین به منزله احتمال کاهش کامل تقاضا نیست.

بهبود تقاضای کوتاه مدت

اوپک از این نگران است که پاندمی به تقاضا برای نفت آسیب دائمی وارد کند و مقامات فعلی و سابق اظهار می نمایند که این امر ممکن است قیمتهای نفت را تحت فشار کاهشی قرار داده و تلاشهای اوپک برای متوازن کردن عرضه و تقاضا در بازار را به چالش بکشد.

این گروه سال جاری به اتفاق متحدانش شامل روسیه در قالب گروه اوپک پلاس کاهش فراوری 9.7 میلیون بشکه در روز را که معادل 10 درصد از عرضه دنیای بود، به اجرا گذاشت.

اوپک همچنین برخلاف بعضی دیگر انتظار دارد تقاضا برای نفت در چند سال آینده افزایش پیدا می نماید و پیش بینی نموده که مصرف نفت در سال 2021 به 97.7 میلیون بشکه در روز و در سال 2022 به 99.8 میلیون بشکه در روز رشد می نماید که بالاتر از سطح سال 2019 خواهد بود و تا سال 2024 به 102.6 میلیون بشکه در روز می رسد. آمار 2024 کمتر از نرخ پیش بینی شده در گزارش سال 2019 اوپک است.

این گروه پیش بینی کرد در سال 2021 نفت بیشتری در مقایسه با 30.7 میلیون بشکه در روز در سال 2020، فراوری خواهد نمود اما رشد عرضه از سوی آمریکا و سایر فراورینمایندگان به معنای آن است که فراوری اوپک در سال 2025 احتمالا 33.2 میلیون بشکه در روز خواهد بود که پایینتر از سطح فراوری سال 2019 است.

اما در بلندمدت، اوپک انتظار دارد تقاضا برای نفت به 109.3 میلیون بشکه در روز در سال 2040 رسیده و احتمالا تا سال 2045 به 109.1 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

طبق گزارش اوپک، پاندمی ویروس کرونا گرایش به مصرف کمتر نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری مالی و رشد خارج از این سازمان را تسریع نموده است. خودروهای برقی سهم بیشتری از بازار خودرو تصاحب می نمایند و اقتصاد باطری آنها مدام رو به بهبود است و تا سال 2045، بیش از 27 درصد از خودروهای جدید در سطح دنیای تشکیل می دهند. با این حال اوپک همچنان امیدوار است که فراوریش را در دهه های آینده به موازات کاهش فراوری رقیبانش، افزایش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در مقدمه این گزارش نوشته است: نفت تا سال 2045 همچنان عظیمترین سهم را از سبد انرژی خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1215

به "تغییر پیش بینی اوپک از زمان پیک تقاضا برای نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر پیش بینی اوپک از زمان پیک تقاضا برای نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید