تشکیل کمیته مشترک برای اجرایی کردن همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناوری ایران و چین

به گزارش گروه سرگرمی، رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک برای اجرایی کردن همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناوری ایران و چین را ارائه کرد.

تشکیل کمیته مشترک برای اجرایی کردن همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناوری ایران و چین

به گزارش خبرنگاران، دکترحسین سالار آملی در نخستین وبینار گذشته و منظره زبان چینی و چین شناسی در ایران که با حضور مجازی معاون وزارت آموزش خلق چین و روسای دانشگاه های ایران و چین برگزار گردید، با قدردانی ازدست اندرکاران این نشست به خصوص دانشگاه تهران و نمایندگی موسسه کنفوسیوس چین، فرارسیدن پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را تبریک گفت و اظهار کرد: از همکاری بی شائبه دو کشور برای مبارزه با بیماری کووید 19 قدردانی می کنم و امیدوارم به زودی شاهد ریشه کنی این ویروس در سطح جهان باشیم.

وی اضافه کرد: از ابتکار به عمل آمده به مناسبت پنجاهمین سال برقراری روابط دو کشور و تشکیل وبینار گذشته و منظره زبان چینی و چین شناسی در ایران، خرسندم و امیدوارم این نشست به اهداف خود دست یابد.

دکتر سالار آملی گفت: دو تمدن دیرین ایران و چین در دو سوی قاره کهن، احتیاج به ارتباط عمیق علمی و فرهنگی دارند. بدون شک فهم و آشنایی با زبان های چینی و فارسی یاری شایانی به هم افزایی علمی این دو کشور عظیم می نماید. از این رو در سال های اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ایجاد رشته دانشگاهی زبان و ادبیات چینی و دوره های مربوط به شناخت کشور چین در دانشگاه های مختلف همت گماشته و شاهد رشد آن هستیم.

وی در ادامه گفت: البته در این بین موسسه کنفوسیوس هم با حمایت از برگزاری دوره ها و اعزام مدرس زبان چینی و هم تجهیز آنها، در توسعه این کرسی ها بسیار فعال بوده است. بعلاوه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم به وسیله اعزام استاد و تشویق دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، از توسعه زبان و ادبیات فارسی، در دانشگاه های چین حمایت نموده و امروزه شاهد فعالیت کرسی های زبان فارسی و ایران شناسی در 15 دانشگاه کشور چین هستیم.

رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اعتقاد ما بر این است که شناخت بیشتر دو کشور آن هم ما بین نخبگان دانشگاهی بستری برای توسعه همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناوری در سایر زمینه ها است.

وی اضافه کرد: ابتکار جناب آقای شی جیپنگ رییس جمهور محترم چین، برای طرح یک کمربند یک راه و بعلاوه ابتکار دو کشور برای امضای برنامه 25 ساله همکاری های جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، می تواند تحولی در فرایند همکاری های علمی و فناوری طرفین ایجاد کند.

به نقل از روبط عمومی وزارت علوم، دکتر سالارآملی در انتها سخنان خود اظهار کرد: اینجانب که در تهیه بخش علمی این توافقنامه 25 ساله به نمایندگی از جامعه علمی و فناوری کشورمان نقش داشته ام، به جرات می توانم مدعی شوم که اجرای مفاد علمی، آموزشی و فناوری این توافقنامه می تواند فصل نوینی را برای دوکشور رقم بزند که آثار آن نه تنها در دو کشور بلکه در منطقه هم نمایان خواهد شد. از این رو پیشنهاد می کنم که کمیته مشترک همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناوری ایران و چین برای اجرایی کردن متن این توافق نامه تشکیل گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1765

به "تشکیل کمیته مشترک برای اجرایی کردن همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناوری ایران و چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل کمیته مشترک برای اجرایی کردن همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناوری ایران و چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید