تجهیز 670 هزار میلیارد تومان منابع در بازار سرمایه

به گزارش گروه سرگرمی، رییس سازمان بورس با اشاره به چشم انداز بازار سرمایه در سال 1400، گفت: حجم تجهیز منابع در بازار سرمایه به 670 هزار میلیارد تومان رسید.

تجهیز 670 هزار میلیارد تومان منابع در بازار سرمایه

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، محمدعلی دهقان دهنوی با بیان اینکه متغیرهای کلان اقتصادی در سال 99 بر همه بازارهای دارایی تاثیرگذار بودند، اضافه نمود: بعضی از اشکالات ساختاری، مانند قیمت گذاری ها باعث انحراف منابع ا ز شرکت های تولیدی به سایر فضاها می گردد. همچنین بعضی سیاست گذاری های نادرست یا بعضی اظهارنظرهایی که حساسیت های بازار سرمایه در آن دیده نشده بود، یا اظهار نظرهای سیاسی، موجب نوسانات شدیدی در بازار سرمایه شد.

وی دسته سوم را عوامل درونی بازار سرمایه عنوان نمود و ادامه داد: شفافیت های اطلاعاتی و بعضی از تخلفات، در این گروه قرار می گیرند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه برای ثبات بازار سرمایه و کاهش نوسان ها باید اقتصاد کلان از ثبات بیشتری برخوردار باشد، گفت: همچنین انتظار می رود سیاست گذاری ها در منطق بازار سرمایه انجام گردد و فضای داخلی بازار سرمایه هم فضایی آرام، شفاف و باثبات باشد.

دهقان دهنوی اضافه نمود: در بعضی از صنایع، قیمت های تنظیمی، به اندازه احتیاج تامین مواد اولیه هم نیست و با حذف این عوامل، شاهد تاثیر مثبتی بر فعالیت این شرکت ها در بازار سرمایه خواهیم بود. همچنین اظهارنظرها باید در کانال های مربوطه طرح و آنالیز گردد تا به آرامش بازار سرمایه آسیبی وارد نگردد.

وی با اشاره به اینکه بحث های تخصصی باید در فضای تخصصی طرح گردد، گفت: بازار سرمایه به دلیل هوشمندی عملیات در بازار، باید از فضای سیاسی دور گردد. زمانی که اتفاقی خارج از بازار سرمایه رخ می دهد، می تواند بیش واکنشی را در این بازار به همراه داشته باشد و این حساسیت باید در فضای عمومی دیده گردد. از سوی دیگر کوشش می گردد به سرمایه گذاران هم این پیغام منتقل گردد که نباید نسبت به اخبار، تصمیم عجولانه ای داشته باشند.

رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه نگاهی به تاریخ بازار سرمایه نشان می دهد که بازار سرمایه در بلندمدت بازدهی قابل توجه و بالاتری از سایر بازارها داشته است، افزود: اگر سرمایه گذاران و سهام داران نگاه بلندمدت نسبت به سرمایه گذاری خود قایل باشند، نوسانات کوتاه مدت اثرات زیادی بر فرایند تصمیم گیری نخواهد داشت و شدت نوسانات کمتر از حالتی است که سال گذشته تجربه شد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سهام عدالت تا سال 99 امکان خرید و فروش نداشت، توضیح داد: با شیوع کرونا فشار معیشتی در سال 99 به جامعه وارد شد، این موضوع به ویژه برای قشرهای آسیب پذیر جدی بود. این در حالی است که بخش قابل توجهی از این افراد یک دارایی ارزشمند به نام سهام عدالت داشتند و ایده آزادسازی سهام عدالت به عنوان یک دارایی ارزشمند بر همین اساس مطرح شد.

وی تاکید نمود: البته توصیه دولتمردان این است که دارندگان سهام عدالت، سهام خود را نگه داشته و از فروش آن خودداری نمایند، چرا که مجموعه ای از سهام شرکت های عظیم و ارزشمند است. اما طبیعی است که به دلیل موارد یادشده، گروهی تصمیم به فروش سهام خود بگیرند، از همین رو و با توجه به حجم عرضه ها، در سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال طراحی روش هایی هستیم که هم فشار فروش بر بازار سرمایه وارد نگردد و هم نقدشوندگی سهام حفظ گردد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به یکی از این روش ها گفت: برای مثال، این سهام می تواند در داخل صندوق های سرمایه گذاری قرار گرفته و واحدهای آن صندوق ها دادوستد گردد.

دهقان دهنوی با بیان اینکه اعتماد مردم به بازار سرمایه مخدوش شده و باید این اعتماد را تقویت و احیا کرد؛ گفت: صحبت کردن صرف، اعتماد را به بازار برنمی گرداند. سازمان بورس و اوراق بهادار کوشش می نماید به وعده های خود عمل کند تا این موضوع موجب اعتمادبخشی به بازار سرمایه گردد. در کنار آن باید جریان اطلاعات در بازار سرمایه تقویت گردد. به همین دلیل شرکت ها باید اطلاعات شفاف تر و به موقع به سهامداران ارائه دهند. همچنین با توجه به عظیم شدن بازار، نظارت بر فعالیت بازار هم احتیاجمند تقویت است. از همین رو در حال تهیه سیستم هایی هستیم که ضمن نظارت بتواند حتی پیش گیری از تخلفات داشته باشند. این موارد می توانند اعتماد مردم به بازار را تقویت نمایند.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به نقش دوگانه دولت در بازار سرمایه ادامه داد: دولت به عنوان حاکمیت و متولی توسعه اقتصادی کشور، به دنبال توسعه بازار سرمایه است. از سوی دیگر، بعضی دستگاه های اجرایی، شرکت هایی را وارد بازار سرمایه نموده اند و باید همان شفافیت و پاسخگویی بخش خصوصی، را داشته باشند، چرا که بازار سرمایه قواعد و قوانین خاص خود را دارد و هر فردی وارد بازار می گردد، باید این اصول را رعایت کند. امید می رود با اصلاح بخشی از این فرایند، اعتماد بخشی بیشتری را ببینیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به نقش حقوقی ها و مسوولیت حقیقی ها در تعادل بخشی به بازار توضیح داد: قرار دادن حقوقی ها مقابل حقیقی ها اشتباه است. حقوقی ها در بسیاری از اوقات مسئولیت پذیری خود را نسبت به بازار انجام داده اند، ولی عده ای هم به این مسئولیت قانونی عمل نکردند که سازمان بورس از ابزارهای قانونی برای برخورد با آن ها استفاده می نماید. همچنین در میان حقیقی ها هم افرادی وجود دارند که منابع قابل توجهی در اختیار دارند، اما با عملکرد خود موجب ضربه به بازار و زیان دیگر سهامداران شده اند.

دهقان دهنوی تاکید نمود: فرآیند رسیدگی و برخورد با تخلفات بازار سرمایه، به طور مستمر در حال اجرا است. به همین دلیل، بخشی را با عنوان اداره دیده بان بازار در سازمان بورس ایجاد نموده ایم که اطلاعات و اخبار و گزارش های مردمی را درخصوص تخلفات احتاقتصادی در بازار سرمایه دریافت می نماید و اتفاقا بیشترین تخلفات هم از همین ناحیه کشف و شناسایی می گردد.

سخنگوی شورای عالی بورس همچنین با اشاره به ارتقای صندلی بازار سرمایه در تامین اقتصادی بنگاه ها گفت: سال گذشته، حجم تجهیز منابع در بازار سرمایه به 670 هزار میلیارد تومان رسید و این رقم تقریبا حدود نیمی از تجهیز منابعی را که بانک ها انجام می دهند، تشکیل داده است. به این ترتیب، دیگر نمی توان گفت اقتصاد کشور همچنان بانک محور است و بازار سرمایه با صندلیی که پیدا نموده، نقش اصلی خود را در اقتصاد کشور بیش از گذشته ایفا می نماید.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در انتها به چشم انداز بازار سرمایه در سال 1400 اشاره نمود و اضافه نمود: چشم انداز بازار سرمایه در بلندمدت همواره مثبت بوده و آمارهای جدید هم نشانگر آن است که اقتصاد کشور از رکود خارج شده و سوددهی و بازدهی شرکت ها افزایش یافته است؛ لذا فضای کلی مثبت است و سهامداران می توانند با ارزیابی و تحلیل صحیح و مدیریت ریسک، سود خوبی در این بازار تحصیل نمایند.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 26 فروردین 1400 بروزرسانی: 26 فروردین 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1526

به "تجهیز 670 هزار میلیارد تومان منابع در بازار سرمایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجهیز 670 هزار میلیارد تومان منابع در بازار سرمایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید