تبعیض در آمریکا مختص سیاه پوستان نیست

به گزارش گروه سرگرمی، خبرنگاران - گروه بین الملل: سلسله اعتراضات مردمی به سیاست های نژادپرستانه ایالات متحده آمریکا به دنبال قتل جورج فلوید، در نقاط مختلف این کشور همچنان ادامه دارد.

تبعیض در آمریکا مختص سیاه پوستان نیست

در طول اعتراضات مردمی، مقامات آمریکایی نه تنها به دلیل جنایت های نژادپرستانه خود عذرخواهی ننموده اند، بلکه شماری دیگر از سیاه پوستان در این کشور را به قتل رسانده اند. این درحالی است که موج احساسات ضد نژادپرستی به دیگر کشورها نیز کشیده شده است و در کشورهایی نظیر انگلیس، مردم علیه سیاست های نژادپرستانه به پا خاسته اند.

در این ارتباط خوان آلبرتو سانچس مارین نویسنده و تحلیل گر امور بین الملل از کلمبیا به خبرنگاران گفت: جهان هر از گاهی شاهد خشونت ها و وحشیگری های نژادپرستانه از سوی نیروهای پلیس امریکا است، ولی چندی بعد همه چیز به روال سابق باز می گردد و اقدام جدی برای مبارزه با این گونه اقدامات نژادپرستانه صورت نمی گیرد. اما در مورد قتل فلوید، این بار می بینیم که تعداد زیادی سفیدپوست هم در میان معترضان حضوردارند و به گسترش نژادپرستی که عامل اصلی آن هراس دولت آمریکا از اتحاد مردم است، واکنش نشان می دهند. این میزان حضور سفیدپوستان بی سابقه است.

وی گفت: جورج فلوید مرد سیاه پوست امریکایی که در 25 می گذشته توسط یکی از نیروهای پلیس این کشور کشته شد، موجی از اعتراضات در داخل امریکا و همچنین در سایرکشورهای جهان به همراه داشته است. این نیروی پلیس پس از دستگیری فلوید با قرار دادن زانوی خود روی گردن وی اقدام به خفه کردن این جوان سیاه پوست نمود.

این کارشناس رادیو اسپانیایی معاونت برون مرزی اضافه نمود: فلوید بیش از یک آمریکایی- آفریقایی یک آفریقایی است که زیر زانو افسران پلیس وحشیانه کشته شده است. اتفاقی که برای او افتاد، بیان اندیشه ای است که مدت ها در ذهنیت شمار زیادی از آمریکایی ها شکل گرفته است، که منجر به ایجاد حس ترس و نفرت شده است. سه مکانیسم کنترل توسط نخبگان و رهبران امریکا مورد استفاده قرار می گیرد که یک استراتژی برای حفظ و گسترش قدرت و ثروت آنهاست و شکی نیست که این سه مکانیسم از همان ابتدای تأسیس دولت امریکا در خدمت ساختار این کشور بوده است.

وی ادامه داد: جامعه امریکا جامعه ای است که به درآمد و استانداردهای زندگی علاقه نشان می دهد. نژاد پرستی نمایش روشنی است از پیوند باستانی ترس و نفرت در این جامعه که به طرز ماهرانه ای از رده ها و طبقات بالای امریکا شروع می گردد. آموزش و پرورش، قوانین، اخلاق، نهادها و هالیوود وظیفه اشاعه و تحکیم کینه ها و تحقیرها در لایه های جامعه را بر عهده داشته اند، که دست آخر مردم متقاعد شده اند که آنها عجیب و غریب و حتی برتر از دیگران هستند. این تصورات توهم گونه توسط اربابان سیاسی امریکا، دلالان وال استریت و نخبگان مالی ایجاد می گردد. همگی اینها باعث می گردد در میان طبقه متوسط جامعه افکار تمایزگونه ای ایجاد گردد و همیشه این طبقه نسبت به از دست دادن چیزهایی که اساساً آنها را ندارد هراسان است و حاضر است برای به دست آوردن حداقل قدرت، یک سری مزایای ساختگی و حتی نوعی غرور احمقانه از مردم طبقات زیرین جامعه که خود نوعی قربانی هستند متنفر باشد.

مارین اضافه نمود: نژادپرستی در میان بعضی ملت ها به ویژه در مورد ایالات متحده طبیعی است، کشوری که این مسئله در عمق ساختار آن شکل گرفته است، بالاتر از همه، پیشرفت های آن در چارچوب نظام سرمایه داری و به عنوان قدرت برتر جهانی.

وی تأکید کرد: اما این چشم اندازی است که هیچ ارتباطی با واقعیت تاریخی ندارد. در حقیقت، در مقدمات این تحول، برده های سیاه و و سفید پوست در کنار یکدیگر متحمل سختی ها و دشواری های زیادی می شدند و حتی وقتی فرصت ایجاد می شد، با هم فرار می کردند. مراکز قدرت هر چه بیشتر طبقات زیرین جامعه را تحت فشار قرار می دادند بر قدرتشان اضافه نموده تر می شد، ثروت بیشتری را انباشته می کردند و در نهایت فقرا و برده ها را بیشتر تحت کنترل خود قرار می دادند. آنها همیشه از جذابیت جنسیتی میان نژادها واهمه داشتند و این مسئله در اسناد تاریخی آمده است.

نویسنده و محقق رادیو اسپانیایی با اشاره به وجود عامل ترس در میان نخبگان آمریکا در دوره های مختلف افزود: آنها نژادپرستی را دستاویزی برای جلوگیری از اتحاد اقشار مختلف جامعه یعنی برده های سیاه و سفیدپوستان فقیر مورد توجه قرار داده اند. بله، نژادپرستی، استراتژی برای جلوگیری از یورش احتمالی این اقشار فقیر و در کنار هم جمع شده، همیشه مورد تأیید رهبران و نخبگان سیاسی امریکا بوده و هست. این یکی از مکانیسم های تقسیم بندی اجتماعی است که از آن موقع به بعد به کار برده شد و قرن ها بعد نیز برای قدرت های مستقر در سطوح مختلف همچنان کارایی داشته و دارد، البته تا کنون، چون در حال حاضر چیزهایی تغییر نموده است.

خوان آلبرتو سانچس مارین ادامه داد: اگرچه استراتژی نخبگان همچنان یکسان است، اما در بعضی از پایگاه های اجتماعی، حداقل در موردی که این بار مردم به خیابان ها ریخته اند، با حضور گسترده آمریکایی های سفیدپوست، به اتفاق، ترکیبی نژادی ایجاد شده است. چیزی که تا مدت های زیادی دیده نشده بود. بله، قتل فلوید، عرصه نمایش نفرت و نژاد پرستی است که در تصاویر تلویزیونی ثبت شده است، واقعاً این مسئله محرک ظهور آزارهای اجتماعی عمیقی است که سال ها روی هم انباشته شده است. جمعیت سیاه پوستان نه تنها در جامعه امریکا دیده نمی گردد بلکه آنها انکار شده و مورد ظلم و ستم قرار می گیرند. شرایط مردم فقیر نیز به همین منوال است در کشور مدعی دموکراسی، محرومیت و احتیاج، مستقل از رنگ پوست، عقاید مذهبی و ایدئولوژی ها در بین تمامی مردم فقیر مشترک است.

آلبرتو سانچس با اشاره به نهادینه شدن نژاد پرستی در جامعه آمریکا بیان نمود: به نظر می رسد که شهروندان آمریکایی، بعد از گذشت سه قرن، تاکتیک هایی را که توسط مهاجران ثروتمند سفید پوست به منظور تأمین نیروی کار تحمیل شده بود کاملاً پذیرفته اند و آنها را به خوبی می شناسند. این در واقع روشی برای ممانعت از متحد شدن اقشار جامعه است در کشوری بدنام به نام ایالات متحده امریکا.

نویسنده و محقق امور بین الملل اهل کلمبیا در مورد اتفاقات اخیر و عملکرد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا برانتخابات ماه نوامبر و شانس مجدد وی برای پیروزی بر رقبا گفت: مطمئناً همه چیز به اقداماتی که ترامپ در واکنش به این اعتراضات اتخاذ خواهد نمود بستگی دارد. واضح است که بر روی انتخاب مجدد وی تأثیر منفی خواهد گذاشت. مدیریت ضعیف مبارزه با بیماری کووید -19 نیز پیش بینی موفقیت ترامپ در انتخابات را کاملاً بر هم زده است.

مارین ادامه داد: به نظر من رئیس جمهور، عادت نموده است که توجه ها را به خود جلب کند، بازتاب های رسانه ای موضوع هر چه باشند، چه به نفع وی چه به ضررش، در کل به نظر می رسد این بار ترفندها چندان خوب عمل ننموده اند. البته، ترامپ هواداران خاص خود را دارد که از این اوضاع نژادپرستانه بسیار راضی هستند. نژادپرستانی که خنجرها خود را بر روی طبقات و گروه های جامعه می کشند. اینها رأی دهندگان وی هستند، ترامپ این مسئله را به خوبی می داند و از این تعصبات شدید کمال استفاده را می نماید.

تحلیل گر کلمبیایی اضافه نمود: نکته مهمی که باید بدان توجه کرد این است که بر خلاف اعتراض های دوره های قبل، مانند اعتراض های دهه 60، این بار ما شاهد حضور شمار زیادی از سفید پوستان در خیابان ها هستیم. این جمعیت سفید پوست که زمانی به ترامپ رأی داده بود البته نه به دلایل نژادپرستانه بلکه به دلیل وعده های مالی و اعتماد به وعده های انتخاباتی، ترامپ را انتخاب نموده بودند که باید گفت بسیاری از این وعده ها عملی نشده و حال این رأی دهندگان احساس طرد شدن و بی اعتمادی دارند.

وی ادامه داد: ترامپ یک روش نامناسب برای مقابله با اپیدمی ویروس کرونا در نظرگرفت، و حال کوشش می نماید تا با سو استفاده از اعتراضات اجتماعی، ضعف مدیریتی خود را در برخورد با کرونا مخفی نگه دارد، و به نظر می آید هر روز که می گذرد اوضاع بدتر خواهد شد. گذشته از قصه های دروغین ترامپ در مورد رشد مالی ایالات متحده در ابتدای سال میلادی، واقعیت این است که اوضاع دراین کشور قبل از ورود اپیدمی از مدت ها قبل بسیار متشنج بوده است. واقعیت این است که این اپیدمی دیوار تبعیض نژادی در جامعه امریکا را به حرکت در آورده است.

خوان آلبرتو سانچس مارین در خاتمه با اشاره به نوسان و افزایش نرخ مقایسه ای بیکاری در دو ماه فوریه و مارس 2019 گفت: ما در مورد بیش از چهل میلیون بیکار صحبت می کنیم؛ در کشوری که خود را توسعه یافته می داند. برای هر اقتصاد سالمی، این آمار نشانگر یک آسیب جدی است. برای اقتصاد در بحران، بدهکار، فریبکار و عمیقاً نابرابر این آمارها واقعاً نشانه ننگ و بدبختی است. به خصوص وقتی که این کشور با یک مقابله جهانی روبرو شده باشد، این همان چیزی است که به صورت های مختلف خود را نشان داده است، جنگ تجاری با چین، خروج ازمعاهدات مختلف، نادیده دریافت قوانین بین المللی و اتخاذ اقدامات غیراخلاقی علیه کشورهایی که تسلیم زورگویی های امریکا نمی شوند. بنابراین در اوج بحران مالی، ما با رئیس جمهوری روبه رو هستیم که از موفقیت در انتخابات آینده ناامید خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1039

به "تبعیض در آمریکا مختص سیاه پوستان نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبعیض در آمریکا مختص سیاه پوستان نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید