تأمین اقتصادی از بازار سرمایه، راهکاری مؤثر برای سرمایه گذاری بخش معدن

به گزارش گروه سرگرمی، در ماه های اخیر آزادسازی سهام عدالت و اقبال عمومی به بورس باعث شد تا مسئولان کشور به فکر استفاده از روش های بورسی برای توسعه بخش های مختلف صنعتی و معدنی کشور باشند، صحبت هایی از سوی رئیس جمهور مبنی بر عرضه سهام و محصولات معادن کوچک و متوسط در بورس مطرح شد تا مردم بتوانند سهام یک معدن را بخرند و از این راه شاهد رونق بازار بورس و فعال شدن سریع تر معادن کوچک و متوسط باشیم.

تأمین اقتصادی از بازار سرمایه، راهکاری مؤثر برای سرمایه گذاری بخش معدن

عرضه سهام و محصولات معدنی در بازار سرمایه علاوه بر رونق بورس می تواند شرایط تأمین مالی برای شرکت های معدنی را هم تسهیل کند. چراکه در حال حاضر این بخش از اقتصاد نیز مانند سایر حوزه در تأمین مالی خود به سیستم بانکی وابسته است.

در این بین بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران با استقبال از کوشش های معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسئولان سازمان بورس برای عرضه معادن کوچک و متوسط در بورس گفت: از آنجا که امکان تأمین مالی به وسیله جذب سرمایه گذاری خارجی با توجه به تحریم ها وجود ندارد بنابراین استفاده از ظرفیت بورس می تواند به یاری این بخش بیاید.

این فعال مالی ضمن تأکید بر اینکه تأمین مالی به وسیله نظام بانکی بسیار پردردسر و گران بوده و در عمل معادن به سراغ آن نمی فرایند، گفت: در چنین شرایطی بورس یکی از روش های مطمئن، ارزان و پایدار تأمین مالی محسوب شده و می تواند مسائل بسیاری از معادن را حل نماید. امروز معادنی غنی در کشور با مشکل نقدینگی روبرو هستند و تأمین مالی از بورس می تواند به رونق فعالیت های این معادن و یا فعال سازی مجدد معادن تعطیل و نیمه فعال یاری کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به گزارش سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس در مورد امنیت سرمایه گذاری در حوزه های مختلف، اظهار کرد: در این گزارش، امنیت سرمایه گذاری به تفکیک حوزه های کاری از نگاه فعالان مالی ارزیابی شده بود که بر اساس آن، معدن امن ترین حوزه کاری اعلام شد و بالاتر از حوزه های خدمات تولیدی، نفت خام و گاز طبیعی، تأمین آب و برق و گاز، زراعت، خدمات و... ایستاده بود. این موضوع نشان می دهد حضور معادن در بورس می تواند با استقبال سرمایه گذاران روبرو گردد.

شکوری توضیح داد: حضور در بورس این اطمینان را به سرمایه گذاران می دهد که ارزش واقعی و صورت های مالی معادن به طور شفاف آنالیز و اعلام شده است. البته در این رابطه پیشنهاد می کنم که با توجه به پیچیدگی امور، بورس از شرکت های تخصصی حوزه ارزیابی معادن استفاده کند.

این فعال مالی با بیان اینکه معادن نیز برای حضور در بورس به سمت استفاده هرچه بیشتر از استانداردها می فرایند، گفت: یکی از محاسن مهم حضور در بورس این است که معادن کوچک و متوسط نیز در حوزه های مختلفی مانند مالی، حقوقی، اکتشاف، تولید و غیره به سمت استفاده از استانداردهای بین المللی رفته و این موضوع روی کل صنعت مؤثر است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1322

به "تأمین اقتصادی از بازار سرمایه، راهکاری مؤثر برای سرمایه گذاری بخش معدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأمین اقتصادی از بازار سرمایه، راهکاری مؤثر برای سرمایه گذاری بخش معدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید