بخت سیاه پرندگان مهاجر تالاب میانکاله بار دیگر سپید می گردد؟

به گزارش گروه سرگرمی، میانکاله دو سال است که مقصد نهایی تعداد وسیعی از پرندگان مهاجری شده که همزمان با سرد شدن هوا برای زمستان گذرانی به سمت این تالاب پرواز می نمایند اما آیا تلفات گسترده پرندگان مهاجر در این تالاب سال جاری هم تکرار می گردد و امیدی به آینده این تالاب و میهمانان بالدار آن است؟ به گفته یک کارشناس محیط زیست کاهش تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله در گرو همت و انجام اقدامات کافی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست است.

بخت سیاه پرندگان مهاجر تالاب میانکاله بار دیگر سپید می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، تلفات گسترده بیش از 30 هزار پرنده مهاجر در تالاب بین المللی میانکاله طی سال های 98 و 99 به همراه ابهامات و حدس مختلف درباره علت آن به صدر اخبار محیط زیستی کشور در فصل زمستان تبدیل شد. طی دو سال اخیر حدس های مختلفی درباره علت مرگ پرندگان در این تالاب شد اما در نهایت سازمان دامپزشکی کشور علت این تلفات را هم در سال 98 و هم در سال 99 بیماری بوتولیسم - که بر اثر سم فراوری شده به وسیله باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می گردد- گفت؛ هرچند بعضی کارشناسان همچنان علت مرگ این پرندگان را مبهم می دانستند و احتمال می دادند که عامل مرگ این پرندگان عمدی و ناشی از ریختن سم در آب به وسیله شکارچیان، زمین داران و... به علت تعارض منافع باشد؛ اتفاقی که یک بار در دهه 70 هم اتفاق افتاده بود.

با این حال بسیاری از کارشناسان مجموعه ای از عوامل ازجمله آلودگی تالاب میانکاله، تغییر شرایط اقلیم و گرم شدن دمای هوا، دستکاری های رسوبات تالاب، افزایش مواد آلی موجود در تالاب به علت ورود فاضلاب و پسماند بعلاوه کاهش سطح آب تالاب را مسبب فراوری سم بوتولیسم و مرگ پرندگانی می دانند که ایران نقطه سرانجام سفرشان شد.

دکتر رضا نقی ها - متخصص میکروب شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج - سال گذشته به خبرنگاران گفته بود که افزایش باکتری کلستریدیوم بوتولینوم در تالاب میانکاله طی سال های گذشته و به مرور زمان اتفاق افتاده و به طور قطع پیش از سال های 98 و 99 هم تعدادی از پرندگان مهاجر در این تالاب تلف شده اند اما به علت تعداد کم تلفات، مورد توجه قرار نگرفتند. او بعلاوه تصریح نموده بود که نمی توان با اقدامات کوتاه مدت و حتی طی یک سال از مرگ و میر پرندگان مهاجر در این تالاب جلوگیری کرد چراکه بازگرداندن شرایط این تالاب به حالت طبیعی زمان بر است. با این حال اگر همین فرایند مدیریت ادامه داشته باشد، پیش بینی می گردد سال آینده هم شاهد مرگ و میر پرندگان در این تالاب باشیم.

حال با شروع فصل مهاجرت پرندگان انتظار می رود که شاهد تکرار این حوادث تلخ در این تالاب باشیم، اما چه نهادی مسئول است و چه کار می توان کرد؟

علیرضا هاشمی - کارشناس محیط زیست و مدیر عامل انجمن پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان - ضمن اشاره به اینکه مسائل زیادی از جمله تعرض به زیستگاه، وقوع آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی، گردشگری بی ضابطه و بیش از توان ظرفیت، شکار و صید متوجه تالاب میانکاله است به خبرنگاران می گوید: به نظر می رسد شرایط میانکاله علی رغم اهمیت بسیار زیاد و عناوین ملی و بین المللی از جمله تالاب بین المللی، ذخیره گاه زیست کره و پناهگاه حیات وحش تا به امروز اهمیت چندانی برای سارمان حفاظت محیط زیست نداشته است؛ کما اینکه در مورد مسمومیت پرندگان مهاجر نه در زمینه علت یابی و نه اقدامات جهت مقابله با آن به نحو مطلوبی عمل ننموده است.

او ادامه می دهد: سازمان حفاظت محیط زیست به اسم سازمان متولی، امانت دار تالابی بین المللی است که نه تنها سهم 80 میلیون ایرانی بلکه میلیاردها انسان در دنیا است اما این سازمان متولی طی دو سال گذشته اعلام چرایی تلفات گسترده پرندگان مهاجر در میانکاله را به سازمان دامپزشکی ارجاع داد و سازمان دامپزشکی هم آن طور که فعالان و هواداران محیط زیست انتظار داشتند، علت و عوامل این تلفات را تشریح نکرد.

مدیر عامل انجمن پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان تصریح می نماید: تا زمانی که سازمان حفاظت محیط زیست اراده کافی برای بهبود شرایط تالاب میانکاله را نداشته باشد و دلسوزانه در جهت گرفتن حق آبه تالاب و مقابله با معضلاتی مانند آتش سوزی، صید و شکار و... - که متوجه این تالاب است - گام برندارد، امیدی به آینده تالاب بین المللی میانکاله و تداوم حیات پرندگان مهاجری که برای زمستان گذرانی به این تالاب مهاجرت می نمایند، نیست.

هاشمی با بیان اینکه تالاب میانکاله دیگر زیستگاه امنی نیست و در هجوم انواع تهدیدات واقع شده است، می گوید: بهبود شرایط تالاب میانکاله در گرو اقدامات و همت سازمان متولی است که تا این لحظه نه همت کافی داشته و نه اقدامات موثری را در این زمینه انجام داده است.

به گزارش خبرنگاران، تالاب میانکاله که در سال 98 نقطه سرانجام سفر بیش از 43 هزار و در سال 99 هم 37 هزار پرنده مهاجر بود نیازمند اقداماتی کارآمد، پیوسته و کارشناسی شده است تا ضمن حفظ این تالاب با ارزش بین المللی طی سال های پیش رو شاهد کاهش تلفات پرندگان مهاجر در این تالاب باشیم.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1795

به "بخت سیاه پرندگان مهاجر تالاب میانکاله بار دیگر سپید می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخت سیاه پرندگان مهاجر تالاب میانکاله بار دیگر سپید می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید