می دانی بهمن یعنی چه؟

به گزارش گروه سرگرمی، حادثه و بهمن می دانی یعنی چه؟ یعنی همه این ها نباید برای کوهنوردان مان اتفاق می افتاد. حادثه درست از آنجا شروع شد که برای فتح قله ها به جدال با سنگ و یخ و برف و کولا و مِه پرداختیم. در این نزاع ممتد گاهی کوهنوردان به اوج رسیدند و زمانی هم قله ها خودی تکاندند و به دژی تسخیر ناپذیر تبدیل شدند.

می دانی بهمن یعنی چه؟

به عنوان یک خبرنگار ماجراجو که گه گداری در هوای آرام تجربه صعودهای زمستانی به چند قله را داشته است و اندکی هم با کولاک و برف و مه و یخ بندان نه چندان شدید سر شاخ شده است، می دانم که کوه و باد و سرما با همه افسونش چه یاغیانه بر جان انسان می تازد.

یاد گرفته ام که بهمن در کوهستان همچون آذرخش در آسمان است؛ یک باره مانند بلا بر سر کوهنورد نازل می گردد. انسان در این موقعیت فناپذیر فیلم زندگی اش را در لحظه ای کوتاه مرور می نماید و تا آخرین دَم امید به معجزه دارد. آدینه سیاه کوهنوردان ایران هم مصادف با ولادت حضرت مسیح (ع) پیامبر صلح و دوستی بود که یکی از معجزاتش زنده کردن مردگان است اما، همین که خبر درگذشت دوست و همکار قدیمی مان؛ دکتر سید مصطفی فاطمی راشنیدیم، فهمیدیم آنجا که اراده خداوند نباشد، معجزه ای رخ نمی دهد.

جدال با شیر خفته در کوهستان الوند+ فیلم

سفر به کُلکچال در هوای 12- درجه + عکس و فیلم

48 ساعت نفس گیر در آلپِ ایران + فیلم و تصاویر

سید مصطفی با همه مراتب علمی و توانمندی هایی که در کوهنوردی، عرصه رسانه و پزشکی کسب نموده بود، از سوی همکارانم در خبرنگاران به عنوان سید خندان شناخته می شد که اخلاق خوب و مهربانی اش بر سایر جنبه های رفتاری او سایه انداخته بود. شاید از دیروز تا کنون هم تعدادی از داغ دیدگان به تعبیرهای گوناگون برای خود این شعر قیصر امین پور را زمزمزه نموده اند: ای کاش/ یک بار/ تنها همین یک بار/ تکرار می شدی! / تکرار...

انسان؛ انسان است و صفات خود را دارد. کوه نیز کوه است. نباید آن را با بهمن و ریزش هایش توصیف کرد، بلکه در توصیف کوه باید از فراخی و بزرگی اش سخن گفت. حالا اگر انسانی کوهنورد باشد، در توصیف او باید چه گفت؟ سید مصطفی عزیز ما، انسانِ آسمان بود؛ چرا که بارها لب دوشش به سر ابرها رسیده بود. هیچ قله ای بی زحمت زیر پایش سُر نخورده بود. شرایط ایجاب می کرد که به عنوان یک انسان کوهنورد گاهی خطر کند. اگر چه اکنون سید مصطفی در میان ما نیست اما، یاد او همچون امضای اصیلی است که در دامنه کوه آهار به ثبت رسید. مادرمان ایران می داند اکنون بهمَن یعنی غَم ...

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1384

به "می دانی بهمن یعنی چه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می دانی بهمن یعنی چه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید