60 درصد ساختمان های پایتخت در برابر زلزله خفیف هم مقاوم نیستند

به گزارش گروه سرگرمی، خبرنگاران:در حالی دولت برنامه های متعددی را برای نوسازی 70 هزار هکتار بافت فرسوده شهری در دست دارد که عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران می گوید: حدود 60 درصد ساختمان های پایتخت غیراستاندارد هستند.

60 درصد ساختمان های پایتخت در برابر زلزله خفیف هم مقاوم نیستند

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت ارزان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران ، پس از سال ها پس انداز و البته دوندگی برای دریافت تسهیلات بانکی، شرایطی فراهم آمده تا بتوانید صاحب یک سرپناه شوید. پس از جستجویی چند ماهه خاتمه آپارتمانی را پیدا می کنید، ظاهر مجتمع مسکونی نظر شما را جلب نموده است، اما اگر بدانید که واحد مسکونی مورد نظر در برابر یک زلزله خفیف (مثلا 3 ریشتر) مقاومت نخواهد کرد چه حالی به شما دست خواهد داد.

ظاهر زیبا، باطن خطرناک. این توضیح حال بسیاری از واحدهای مسکونی ساخته شده در پایتخت ایران است. در حال حاضر حدود 60 درصد از ساختمان های ساخته شده به هیچ عنوان ایمنی ساکنان آنرا تامین نمی نمایند، موضوعی که به گفته عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به یک معضل بسیار خطرناک برای پایتخت نشینان تبدیل شده است.

تامین بهداشت روانی و جانی ساکنان

حجت الله عزیزی در گفت وگو با خبرنگار مالی خبرنگاران با اشاره به این که در سازمان مهندسی اقدامات و برنامه ها در راستای افزایش کیفیت و ارتقای کیفی ساخت و ساز به چند دسته تقسیم می گردد، گفت: در ابتدا باید بهداشت روانی ساکنان ساختمان های مجاور پروژه های ساختمانی را افزایش دهیم، یعنی اگر قرار است در محله ای یک پروژه ساختمانی ساخته گردد ساکنان پلاک های مجاور باید احساس آرامش داشته باشند هم به لحاظ بهداشت روانی و هم جانی.

وی اضافه نمود: دومین بحث در حوزه بهداشت روانی مسائل مربوط به گودبرداری هاست. با توجه به این که صنعت ساختمان در بطن جامعه و در مجاورت شاکنان و شهفرایندان است باید اطمینان خاطر ساکنان در رابطه با این که هیچ اتفاقی در حین اجرای ساختمان برای آنها نمی افتد را بالا ببریم.

وی با بیان این که در مرحله بعد افزایش بازرسی و کنترل بیشتر ساختمان سازی از دو منظر نحوه اجرا و چگونگی نظارت از سوی سازمان نظام مهندسی اجرا خواهد شد، توضیح داد: به عبارت دیگر باید تعیین گردد کسی که ساختمان را می سازد صلاحیت این کار را دارد. همچنین ناظر پروژه چقدر به پروژه سرکشی می نماید و این کار چگونه و با چه چک لیستی انجام می گردد. آیا مقررات ملی ساختمان را کنترل می نماید یا خیر؟

مسئله ای به نام گودبرداری غیراصولی

این عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه با بیان این که گوبرداری های غیر اصولی و ریزش ساختمان های مجاور مسئله ای که برای نظام مهندسی و شهرداری و ساکنان به وجود می آید، گفت: برای جلوگیری از این اتفاقات ناخوشایند بازرسان سازمان به پروژه ها اعزام می شوند و به ناظران پروژه اعلام می نمایند که 72 ساعت قبل از انجام گودبرداری باید این موضوع به سازمان گزارش گردد. ضمن آن که باید در سایت هم اعلام نمایند که ما می خواهیم گودبرداری کنیم.

عزیری اعلام نمود: بر این اساس بازرسان سازمان 72 ساعت وقت دارند که به پروژه سرکشی نمایند و روال کار این است که باید عملیات تخریب تمام شده باشد ولی عملیات گودبرداری و آوار برداری به هیچ وجه صورت نگرفته باشد.

وی ادامه داد: قبل از گودبرداری، باید مقدمات اجرای سازه نگهبان انجام گردد از جمله احداث چاهک های سازه نگهبان و نصب اعضای این سازه صورت گرفته باشد.

آزمایش خاک صوری

وی با یادآوری این که سازمان نظام مهندسی در بحث افزایش کیفیت ساختمان ورود پیدا نموده است، گفت: یکی از پارامترهای مهمی که در این زمینه لازم داریم مطالعات ژئوتکنیک و آزمایش خاک پروژه هاست. متاسفانه در حال حاضر این کار به روش کاملا غیر علمی، غیر حرفه ای و به صورت صوری در حال اجرا است.

عزیزی اضافه نمود: بر این اساس چیزی که به دنبال آن هستیم تشکیل کمیته ژئوتکنیک در سازمان نظام مهندسی است. در این راستا حدود 10 جلسه با حضور انجمن های دخیل در مقوله ساخت و ساز برگزار شده است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران با تاکید بر این که هم اکنون آزمایش خاک در پایتخت صوری است، گفت: در پروژه های ساختمانی استان تهران اصلا چاه گمانه برای آزمایش نمونه خاک زده نمی گردد تا بر اساس پارامترهای به دست آمده، مهندس ناظر بتواند سازه را طراحی کند.

عزیزی ادامه داد: با توجه به این معضل، تشکیل سه کمیته ژئوتکنیک، جوش و بتن در دستور کار سازمان قرار گرفته است که از 12 اسفند سال جاری طی یک نشست خبری اعلام می کنیم بازرسان سازمان بر تمام عملیات ساخت و ساز از جمله تخریب، گودبرداری، آزمایش خاک، طراحی سازه، اجرای سازه نگهبان و... نظارت کاملی خواهند داشت.

وی با بیان این که بازرسان همچنین روی انجام آزمایش جوش و بتن نظارت خواهند کرد، توضیح داد: در ابتدا سازمان نظام مهندسی این برنامه را به صورت پایلوت انجام می دهد و در ادامه اجرای این برنامه به انجمن ها منتقل خواهد شد.

نقشه فاجعه

عزیزی با یادآوری این که در حال حاضر به صورت رندوم نقشه های محاسباتی را برای کنترل از شهرداری می خواهیم، گفت: متاسفانه در آنالیز این نقشه ها با فاجعه رو به رو هستیم. تقریبا از هر 10 نقشه که کنترل می گردد 9نقشه ایراد دارد.

وی ادامه داد: از 9 نقشه نیز 7 نقشه ایراد اساسی دارد. این رویداد بسیار وخیمی است که برای ساخت وسازها ساختمان پایتخت در حال وقوع است.

این عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به این که برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند برنامه هایی را در دست اجرا داریم، اضافه نمود: بر این اساس از مهندسان محاسب و انجمن مهندسان و شرکت های طراح و ناظر در بحث کنترل نقشه ةای محاسباتی دعوت کردیم که این برنامه از اول فروردین سال 92 اجرایی خواهد شد.

عزیزی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از ساخت و سازها کیفیت مورد نظر سازمان نظام مهندسی را دارند، گفت: در سال های اخیر کیفیت ساختمان ها از لحاظ ظاهری رشد خوبی نموده است و تقریبا 70 درصد خواسته خریداران را برآورده می نماید. اما در بحث استراکچر و اسکلت متاسفانه حدود 40 درصد از سازه های کیفیت لازم را دارند و 60 درصد مابقی توان تحمل زلزله ای خفیف را هم نخواهند داشت.

به گفته وی، با تشکیل کمیته های ژئوتکنیک، جوش و بتن و نظارت بازرسان سازمان نظام مهندسی بر فرایند اجرای پروژه های ساختمانی پیش بینی می گردد کیفیت ساخت و سازها به بالای 90 درصد افزایش یابد.

منبع: تسنیم
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 696

به "60 درصد ساختمان های پایتخت در برابر زلزله خفیف هم مقاوم نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "60 درصد ساختمان های پایتخت در برابر زلزله خفیف هم مقاوم نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید