20 معبد مشهور هند که باید ببینید (قسمت اول)

به گزارش گروه سرگرمی، هند خاستگاه تعدادی از بزرگ ترین و باشکوه ترین معابد جهان است. این مقاله شامل مجموعه ای از 20 معبد باستانی مشهور در هند است که پیشنهاد می کنیم حتما از آنها دیدن کنید.

20 معبد مشهور هند که باید ببینید (قسمت اول)

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

هند که با نام سرزمین روحانیت شناخته می گردد، خاستگاه چهار مذهب عمده به نام های هندو، براهمابودا، بودا و سیک است. بنابراین خاستگاه معبدهای بیشماری است که به مذهب های مختلفی تعلق دارند. با وجود اینکه تعداد دقیق معبدها تعیین نیست، حدود 108.000 معبد در هند شناخته شده است.

بیشتر معبدهای هندو نمونه ای از سبک های معماری دراویدی، ناگارا، چالوکیا یا کالینگا است. این معبدها مختص خدایان آئین هندو، از جمله شیوا، گانش، ویشنو و ایزدبانو دورگا هستند. معبدهای مختص به شیوا و ویشنو جز مشهورترین معبدهای هند هستند.

معبد رانگِناتس وامی (Ranganathamswamy Temple)، ایالت تامیل نادو

معبد رانگِناتس وامی واقع در سریرانگام، تیروچیراپالی، تامیل نادو، مساحت وسیعی در حدود 63 هکتار را در بر می گیرد که بزرگ ترین معبد هند است. این معبد مختص رانگاناتا، یکی از خدایان هندی است. این معبد با دیواری 1000 متری احاطه شده است و 21 برج، 39 عمارت و 50 زیارتگاه دارد. تالار 1000 ستونی این معبد که یکی از عوامل مهم جذب گردشگر است، بین سال های 1336 و 1565 میلادی ساخته شده است. ستون های این معبد شامل طرح های پیچیده ای از اسب هایی است که سواکار خود را بر پشت شان می برند. در بین 21 برج (یا گوپورام) این معبد، راجاگوپورام با 13 طبقه و ارتفاع 73 متر، دومین برج معبد بلند در آسیا است.

زمان بازدید: 6:00 صبح تا 9:00 شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: جشنواره 21 روزه وایکونتا اکاداشی (Vaikuntha Ekadesi Festival) (دسامبر/ژانویه)، اوریادی (Uriyadi) (آگوست/سپتامبر)

مکان های نزدیک: راکفورت، رودخانه کاوری، کلیسای سنت جونز، سد کالانای، موزه دولت

معبد طلایی (Golden Temple)

دربار صاحب یا معبد طلایی، جز معبدهای پیروان آیین سیک (Sikh) است که در امریتسار در استان پنجاب هند واقع شده است. این معبد را چهارمین پیشواری آیین سیک، گورو رام داس صاحب در قرن 16 ساخته است. معبد طلایی، مرکز دینی پیروان سیک است. معبد طلایی با دریاچه ای بزرگ احاطه شده که شامل آب مقدس (عمریت) است. معماری این بنا از سبک معماری هندو و معماری اسلامی الهام گرفته است. این معبد، به طور کامل با روکش طلایی، سنگ های قیمتی و مجسمه های مرمری تزئین شده است. چهار ورودی موجود در این معبد بیانگر این است که هر فردی، صرف نظر از صنف، طبقه یا عقیده اش می تواند وارد معبد گردد.

زمان بازدید: 2:30 بامداد تا 10:30 شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: وایساکهی (دومین هفته آوریل)، گورو ناناک گورپوراب (15 آوریل)، بندی کور دیواس (نوامبر)، دیوالی (اکتبر-نوامبر)

مکان های نزدیک: باغ جالینوالا، مرز واگه، قصر تابستانی مهاراجه رانجیت سینگ، اکال تخت، قلعه باتیندا

معبد سوامینارایان آکشاردام (Swaminarayan Akshardham Temple)

معبد باشکوه سوامینارایان آکشاردام در مرکز شهر گاندی نگر، گُجَرات واقع شده است. این معبد در سال 1992 ساخته و وقف خدای سوامینارایان شده است. این معبد که در محوطه ای به مساحت 9.3 هکتار بنا شده، با استفاده از شش هزار تن ماسه سنگ صورتی ساخته شده است. بت طلا اندودشده سوامینارایان با 2.2 متر ارتفاع و 1.2 تن وزن، بهترین بخش این معبد است. در کنار بنای معبد، باغی که معبد در آن واقع شده است نیز بسیار زیبا است. مورد بعدی که می توان مد نظر قرار داد، نمایش آبی است که شب ها برگزار می گردد. در این نمایش افسانه هندو ناچیکتا به تصویر کشیده می گردد.

زمان بازدید: 9:30 صبح تا 7:30 بعد از ظهر (روزهای دوشنبه تعطیل است)

جشنواره های مهم: ماکار سانکرانتی (ژانویه)، دیوالی (اکتبر/نوامبر)، ناوراتری (سپتامبر/اکتبر)

مکان های نزدیک: سابارماتی آشرام، ادالاج، پارک طبیعت ایندرودا، شهر علم گجرات، دریاچه گاندی نگر

معبدهای خاجوراهو (Khajuraho Temples)

معبدهای خاجوراهو که واقع در چاتاپور در ایالت مادیا پرادش است بین سال های 950 و 1150 میلادی توسط پادشاهان سلسله چاندلا ساخته شده است. مجموعه 25 معبد که در محوطه ای به مساحت حدودی 23.5 کیلومتر مربع قرار دارند و شهرت این مجموعه به دلیل وجود مجسمه های مختلف است. این مجسمه ها از ماسه سنگ هایی با سایه های صورتی، زرد کمرنگ و زرد نخودی ساخته شده اند و به جای ملات با استفاده از اتصال کام و زبانه به یکدیگر متصل شده اند. هر یک از معبدها دارای یک ورودی، تالار و خلوتگاه است. نمای بیرونی معبدها به زیبایی با حکاکی های پیچیده ای تزئین شده است. این حکاکی ها نشانگر سبک زندگی سنتی زنان در قرون وسطی و همچنین زندگی روزمره موسیقی دان ها، کشاورزها، کوزه گرها و سایر مردم است. این معبدها در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده اند.

زمان بازدید: 5:00 صبح تا 12:00 ظهر و 4:00 عصر تا 9:00 شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: جشنواره پایکوبی کلاسیک (فوریه/مارس)

مکان های نزدیک: موزه باستان شناسی، موزه هنر مردمی، قلعه آجایگار، قلعه کالینجار، آبشار رانه

معبد میناکشی (Meenakshi Temple)

معبد میناکشی در بخش جنوبی رودخانه وایگای در شهر معابد، مادورای، تامیل نادو واقع شده است و بین سال های 1623 و 1655 ساخته شده است. این معبد مختص الهه پارواتی و شیوا است و باور بر این بوده که با عنوان الهه میناکشی و ارباب sundareshwar، فرمانروای شهر مادورای بوده اند. این معبد در زمینی به مساحت 18.2 هکتار بنا شده و دارای محوطه ای مربع با دیوارهای بلند است. معبد میناکشی 14 برج دارد که بلندترین آنها برج جنوبی با ارتفاع 52 متر است. این معبد جز معدود معبدهای این استان است که دارای 4 ورودی در 4 طرف است و روزانه 15.000 بازدیدنماینده جذب می نماید. معبد میناکشی جز 30 نامزد عجایب هفتگانه جدید در دنیا بوده است.

زمان بازدید: 5:00 صبح تا 12:00 ظهر و 4:00 عصر تا 10:00 شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: جشنواره میناکشی کالیانام، چیتیرای تیروویژا (آوریل/می)

مکان های نزدیک: موزه یادبود گاندی، تپه های سامانار، پارک آبی آتیسایام، معبد Thiruparankundram Urugan، بازار موز، کلیسای جامع سنت مری

معبد نیلوفر آبی (Lotus Temple)

معبد نیلوفر آبی که با نام پرستشگاه بهائی نیز شناخته می گردد، در دهلی نو و زمینی به مساحت 10.5 هکتار قرار گرفته است. این معبد نیلوفری شکل در سال 1986 و از سنگ مرمر سفید ساخته شده است. شکل نیلوفر به دلیل اهمیت آن برای پیروان آیین هندو، براهمابودا، بودا و اسلام انتخاب شد. اطراف این معبد 9 حوض و باغ واقع شده است که هر یک مربوط به یکی از ورودی های معبد است. تمام این ورودی ها به تالار مرکزی منتهی می شوند که ارتفاع سقف آن 40 متر است و 2.500 نفر ظرفیت دارد. این معبد تا کنون بیش از 50 میلیون بازدیدنماینده جذب نموده و در کتاب رکوردهای گینس، به عنوان پربازدیدترین بنای مذهبی دنیا در سال 2001 ثبت شده است.

زمان بازدید: 9:00 صبح تا 7:00 بعد از ظهر (روزهای دوشنبه تعطیل است)

مکان های نزدیک: آرامگاه همایون، Connaught Place، دروازه هند، موزه ملی، مقر ریاست جمهوری، چاندنی چوک، قلعه سرخ، مسجد جامع، قطب منار، پارک ملی جانورشناسی، معبد بیرلا

معبد راناکپور (Ranakpur Jain Temple)

معبد راناکپور جین در رشته کوه های اروالی در روستای راناکپور، در ناحیه پالی راجستان واقع شده است. این معبد مختص به آدیناتا (Adinatha)، بنیانگذار اصلی فرقه جینیسم و یکی از پنج زیارتگاه مهم پیروان جین است. باور بر این است که این معبد را بازرگانی به نام ست دارنا شاه (Seth Dharna Shah)، در قرن پانزدهم و در دوران حکومت شاه راجپوت، رانا کومبا (Rana Kumbha) ساخته است. این معبد به طور کامل با مرمر رنگ روشن و همراهی 1400 ستون با طراحی پیچیده به عنوان تکیه گاه معبد ساخته شده است. نکته قابل توجه دیگر این است که ستون های این معبد با تغییر اشعه خورشید در طول روز، از طلایی به آبی کمرنگ تغییر رنگ می دهند. معبد راناکپور به دلیل زیبایی بدیع خود، در فهرست 77 مورد از عجایب دنیا قرار گرفته است.

زمان بازدید: 12:00 ظهر تا 6:00 بعد از ظهر (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: جشنواره راناکپور (بین اکتبر و دسامبر)

مکان های نزدیک: باغ ماهارانی، رشته کوه های اروالی، جوداپور، اودیپور

معبد بریهادیسوارار (Brihadeeswarar Temple)

معبد بریهادیسوارار که در سال 2010 هزار ساله شد، یکی از بزرگ ترین و ممتازترین دارایی های هند است. این معبد که Periya Kovil نیز نامیده می گردد، در تانجاوور ایالت تامیل نادو واقع شده است و توسط شاه راجاراجا چاولا اول (King Rajaraja Chola I) در قرن یازدهم ساخته شده است. این معبد وقف خداوندگار شیوا است و نمونه ای از معماری تامیل در دوران سلطنت چاولا است. برج این معبد، 66 متر ارتفاع دارد و گوپورام ورودی اصلی آن 30 متر است. مجسمه بزرگ ناندی واقع در ورودی این معبد، 5 متر طول و 4 متر ارتفاع دارد. نمای بیرونی معبد با صدها مجسمه و دیوارنما تزئین شده است؛ درحالی که دیوارهای داخلی خلوتگاه، شامل 108 مجسمه از خداوندگار شیوا هستند. نکته قابل توجه دیگر این است که سایه برج روی دروازه معبد، هرگز بر زمین نمی افتد. این معبد جز میراث دنیای یونسکو است.

زمان بازدید: 6:00 صبح تا 9:00 شب (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: ماها شیوارتری (فوریه/مارس)

مکان های نزدیک: ساراسواتی محل، سانگیتا محل، کلیسای شوارتز، کاخ سلطنتی تانجاوور، سد کالانالی، قلعه ویجایاناگارا

معبد خورشید کونارک (Konark Sun Temple)

معبد خورشید که با نام Black Pagoda نیز شناخته می گردد، در کنارک واقع شده است. به نظر می رسد که شاه ناراسیمادوای اول در سال 1250 این معبد را بنا نموده است. این معبد وقف خدای خورشید شده و از سبک معماری کالینگا پیروی می نماید. معبد خورشید به شکل کالسکه ای بزرگ است که 12 جفت چرخ حکاکی شده بسیار زیبا دارد و 7 اسب سرزنده و چابک آن را حمل می نمایند. خلوتگاه اصلی که 70 متر ارتفاع داشت، در سال 1837 به علت وزن زیاد بنا فرو ریخت. مجموعه این معبد اکنون از یک تالار ملاقات رسمی، یک تالار پایکوبی و یک تالار غذاخوری تشکیل شده است. در سال 1984، این معبد در فهرست میراث دنیای یونسکو ثبت شد.

زمان بازدید: 8:00 صبح تا 5:00 بعد از ظهر (تعطیلات آخر هفته تعطیل است)

جشنواره پایکوبی کونارک (دسامبر)

مکان های نزدیک: ساحل چاندراهاگا (Chandrabhaga Sea Beach) ، موزه باستان شناسی، معبد راماچاندی (Ramachandi)، معبد جاگاناتا (Shri Jagannath)

معبد چیناکساوا (Chennakesava Temple)

معبد چیناکساوا در امتداد رودخانه یاگاچی در بیلور واقع شده است. این معبد را پادشاه امپراطوری هویسالا، ویشنو واردانا در سال 1117 بعد از میلاد مسیح و به عنوان جشن پیروزی نظامی ساخته است. این معبد از شیست کلریت ساخته شده است که عموما با نام سنگ صابون شناخته می گردد. تالار 60 قسمتی این معبد، جاذبه اصلی آن به شمار می رود. ستون های موجود در تالار طراحی های ظریفی دارند که محبوب ترین آنها در معبد ناراسیما است. این معبد برای ثبت در فهرست میراث دنیای یونسکو پیشنهاد شده است.

زمان بازدید: 7:30 صبح تا 8:00 بعد از ظهر (تمام روزهای هفته)

جشنواره های مهم: جشنواره سالانه ماشین (مارس/آوریل)

مکان های نزدیک: معبد Kedareshwara، موزه باستان شناسی، سد یاگاچی، Shravanabelagola، معبد Hoysaleswara، معبد ویرا نارایانا، پناهگاه حیات وحش پوشپاگیری

منبع:buzzle

منبع: کجارو
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 441

به "20 معبد مشهور هند که باید ببینید (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 معبد مشهور هند که باید ببینید (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید