12 نکته برای افرادی که تازه سفر رفتن را آغاز نموده اند

به گزارش گروه سرگرمی، من در اولین سفرم موجی از عواطف و هیجانات متضاد را تجربه کردم. وقتی خانه را به قصد سفر دور جهان ترک کردم نمی دانستم چه چیزی انتظارم را می کشد. خام بودم و امیدوار که سفر پخته ام کند. در بین افرادی که می شناختم هیچ کس این کار را ننموده بود. برای اینکه آماده نبودنم را جبران کنم، کتاب های راهنما را مطالعه کردم. جوان بودم و بی تجربه و خیلی از اشتباهات را در سفرهایم مرتکب شدم. انگار روی پیشانی ام نوشته شده بود نمی دانم چه کار دارم انجام می دهم. حالا که ده سال تجربه در سفر کسب نموده ام، اوضاع خیلی فرق نموده است. اگر قرار بود آن فرد ده سال پیشم را روبه روی خودم می نشاندم تا توصیه ها و نصیحت هایی به او بکنم، می گفتم:

12 نکته برای افرادی که تازه سفر رفتن را آغاز نموده اند

1. نترس

ترس دست و پایت را می بندد. می دانم که شیرجه زدن در ناشناخته ها ترسناک است اما تو اولین کسی نیستی که دور جهان سفر نموده و بر منطقه ها ناشناخته قدم گذاشته است. آدم های زیادی هستند که در جهت به تو یاری می نمایند و هدایت ات می نمایند. اگر میلیون ها آدم می توانند هر ساله دور جهان سفر نمایند، تو هم حتما می توانی. شاید ترس برت دارد اما مثل بقیه این توانایی را داری که سفر کنی.

2. طبق کتابچه راهنما زندگی نکن

کتابچه های راهنما برای کسب اطلاعات کلی راجع به یک مقصد خوب هستند اما در آنها جاذبه ها، رستوران ها و کافه هایی که هیچ کس پایش را در آنجا نگذاشته پیدا نمی گردد. برای پیدا کردن مجذوب کننده ترین مقصدها با آدم های محلی حرف بزن. از سایر مسافران یا کارکنان هتل توصیه و پیشنهاد بخواه.

آدم ها برترین منبع برای کسب تازهترین اطلاعات هستند. اطلاعات کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده اند، معمولا منسوخ و قدیمی می شوند مگر اینکه کتاب دیجیتال باشد و اطلاعات را هر از چندگاهی به روزرسانی کند.

3. آهسته سفر کن

ممکن است وسوسه شوی که همه جا را زود ببینی. می دانم که وقت کم داری و ممکن است 20 شهر را طی 20 روز ببینی، اما یادت نرود آن چه که در آخر کار برایت می ماند چند عکس، کلی استرس و تجربه خواهد بود و درعوض راجع به شهرهایی که دیده ای هیچ دانشی نخواهی داشت. وقتی که در برابر وسوسه بازدید از کل استرالیا تسلیم شدی خواهی فهمید که تمام انرژی ات از بین رفت و هیچ چیز هم ندیدی. با خود خواهی گفت ای کاش آهسته تر رفته بودم.

پس در سفرت عجله نکن. از وقتی که داری برای استراحت در یک پارک یا کافه و تماشای مردم استفاده کن. این گونه تصویری شفاف از فرهنگ و مردم و شهر در ذهنت ثبت خواهد شد.

4. اطلاعات تماس مردم را بگیر

در طول سفر با افراد زیادی آشنا خواهی شد. برخی از آنها به دوستان همیشگی تو تبدیل خواهند شد. اما برخی اوقات هم اطلاعات تماس آنها را نمی گیری و تا آخر عمر از این بابت پشیمان خواهی بود. شاید بعد از گذشت چند سال با خودت فکر کنی که چه بر سر آن دوستی که در پاناما با او آشنا شدی آمده است؟ با وجود فیسبوک و ایمیل می توانی با آدم هایی که با آنها آشنا می شوی درتماس باشی. پس اطلاعات تماس آنها را بگیر! نگذار دوستان تازهت به خاطرات بپیوندند.

5. به خرت وپرت زیادی احتیاج نداری

یادت هست در سال 2003 به کاستا ریکا رفتی؟ یک ساک با خودت برداشته بودی و هرچه را دم دستت بود در آن جا نموده بودی! لباس های اضافی، ژاکت و بوت و شلوارهای یدک و کلی لوازم بهداشتی. نباید فراموش کنی که هرچه ساک و چمدانت سبک تر باشد بهتر است. ساک کوچکی بخر تا وسوسه نشوی وسایل غیرضروری را به زور در آن بچپانی. اگر واقعا به چیزی احتیاج داری می توانی با خودت ببری. باور کن به این همه وسایل احتیاج نخواهی داشت!

6. تلفن با خودت ببر

با خیلی از افراد آشنا خواهی شد که دوست داری دوباره آنها را ببینی. با اینکه فیسبوک برای تماس خوب است اما برای قرار گذاشتن با افرادی که پیوسته در سفر هستند چندان خوب نیست. با فیسبوک نمی دانی آیا دوستانت پیامت را دریافت کردند یا نه.

یک تلفن و سیم کارت مقرون به صرفه قیمت بگیر. این دو در همه جای جهان پیدا می شوند. تلفنی بخر که بتوانی با آن با دوستان در ارتباط باشی.

7. خودت را به جریان سفر بسپار

در سفر، وقتی هر روز برنامه ای داشته باشی دچار اضطراب می شوی. عجله خواهی داشت و زمانی هم که زیاد برنامه ریزی کنی وقتی برای لمس لحظات خوش سفر نخواهی داشت.

سعی کن جدول برنامه های سفرت انعطاف پذیر باشد و خود را به جریان سفر بسپاری. برای یکی دو تا فعالیت برنامه ریزی کن و بگذار بقیه روز خودش بگذرد. این طور لذت بخش تر خواهد بود و استرس کمتری خواهی داشت. بگذار طومار زندگی ات خودش برای خودش باز گردد.

8. پول اضافی ببر

سفر آن قدرها که فکر می کنی گران نیست؛ کل آسیا را می توانی با روزی 15 دلار ببینی. سفر در اروپا هم با روزی 40 دلار شدنی است، اما در طول جهت خواهی فهمید که مخارج غیرمترقبه ای هم به بار خواهند آمد. هرچه پول بیشتر ببری بهتر خواهد بود. مهم نیست بودجه الانت چقدر است مهم این است که یادت باشد، مخارجی به بار خواهند آمد که باید بتوانی پول شان را بپردازی. مثلا ممکن است به طور اتفاقی به فیجی بروی و بخواهی غواصی اسکوبا یاد بگیری. هرچقدر هم بودجه بندی کنی باز هم اتفاقاتی خواهند افتاد که روی دستت خرج می گذارند.

9. خجالت را بگذار کنار

می دانم درون گرا هستی. می دانم نگران این هستی که مردم راجع به تو چه فکر می نمایند. حرف زدن با غریبه ها برایت سخت است و دل و جرئتش را نداری. اما در سفر همه مثل هم هستند. همه مثل تو دنبال دوست هستند. آنها می خواهند با آدم های تازه آشنا شوند.

خجالت را کنار بگذار. فقط سلام کن؛ بقیه چیزها خودش درست می گردد. در هاستل که هستی با مردم گرم بگیر و حرف بزن. هیچ کس رویش را آن ور نخواهد کرد. حتما با تو حرف خواهند زد. قدم اول را بردار. هدفون موسیقی ات را برای لحظاتی کنار بگذار. رو به بغل دستی ات بکن و به او سلام کن.

باور کن این طوری ضرر نمی کنی و چیزی از تو کم نخواهد شد. ضمناً خجالتت هم برطرف خواهد شد، دوستان تازه پیدا خواهی کرد، و به چند تا عروسی هم دعوت خواهی شد. برای حرف زدنت هم خوب است.

10. ماجراجو باش

می دانم از ارتفاع می ترسی. می دانم ورزش دوست نداری. اما با اینکه ممکن است استخوان دنبالچه ات ضرب ببیند، از شیرجه زدن در آب از یک قایق در جزایر گالاپاگوس پشیمان نخواهی شد. شاید مثل دخترها جیغ بزنی، اما از گرداب خوشت خواهد آمد.

خودت را به چالش بکش. ریسک کن. چیزهای تازه امتحان کن. شاید از برخی از این چیزها بدت آمد، اما برای امتحان کردن هیچ کدام از آنها پشیمان نخواهی شد. اعتماد به نفست هم زیادتر خواهد شد.

11. خودت را اسیر نکن

اگر از سفر بدت می آید و چندان به تو خوش نمی گذرد، دست نگه دار و استراحت کن. چند روز را در آمستردام یا سیدنی بگذران. استراحت کن. اگر باز هم از سفر بدت آمد برو خانه. هیچ عیبی هم ندارد.

اگر چیزی را امتحان کردی و به مذاقت خوش نیامد، بهتر از این است که هیچ وقت آن را امتحان نکنی. همواره یادت باشد که اگر در سفر به تو خوش نگذشت می توانی به خانه برگردی. تو اسیر سفر نیستی. حق انتخاب داری.

12. تو تنها نیستی

هرجا که رفتی مسافران زیادی هستند که می خواهند با تو دوست شوند، به تو هدایت بدهند و یاریت نمایند. پس یادت باشد که تنها نیستی. مسافرها همه جا هستند. دوست پیدا خواهی کرد. حالت خوب خواهد بود. با اینکه به تنهایی سفر می کنی، تنها نخواهی بود. می دانم که نگران ناشناخته ها هستی. طبیعی است. طبیعت انسان طوری است که نسبت به آینده و ناشناخته ها نگران است، اما سفر خوبی خواهی داشت و بر اثر سفر پخته و باتجربه خواهی شد. پس نفسی عمیق بکش، استراحت کن و لذت ببر!

منبع:چطـور

منبع: دیجیاتور
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2083

به "12 نکته برای افرادی که تازه سفر رفتن را آغاز نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 نکته برای افرادی که تازه سفر رفتن را آغاز نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید