پیش بینی بازار آرام مسکن در سال 92، رشد قیمت مسکن کمتر از تورم

به گزارش گروه سرگرمی، خبرنگاران : معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با پیش بینی شرایط آرام مسکن در سال 92، گفت: سال جاری میزان افزایش قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم بود.

پیش بینی بازار آرام مسکن در سال 92، رشد قیمت مسکن کمتر از تورم

جهت دریافت خدمات طراحی فضای سبز با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

این روزها رشد آرام بخشی از ترجیع بند سخنان مسئولان و دست اندرکاران وزارت راه و شهرسازی برای توصیف شرایط قیمت ها در بازار مسکن است. اواخر سال گذشته نیز معاون امور ساختمان و مسکن وزیر راه وشهرسازی با آرام ارزیابی کردن وضع بازار مسکن با قاطعیت هر چه تمام اعلام نموده بود، در سال 91 قیمت مسکن تغییری نخواهد کرد.

ابوالفضل صومعلو در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران ، ابزارهای قانونی و همچنین افتتاح بیشتر پروژه های مسکن مهر را دو عامل مهم در ثبات دانست و گفت: با توجه به برنامه های در دست اجرا بازار مسکن در سال 92 فرایند آرامی را پشت سر خواهد گذاشت.

وی با بیان این که قیمت ها در بخش مسکن هنوز به مرحله نگران نماینده نرسیده است، گفت: خوشبختانه هنوز افزایش قیمت در دو بخش اجاره و خرید و فروش به نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی نرسیده است و در مجموع پیش بینی می کنیم سال آینده قیمت مسکن به صورت آهسته و پیوسته به نرخ تورم نزدیک شود.

وی با اشاره به پیش بینی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر این که احتمال وارد آمدن شوک به بازار مسکن بسیار کم است، اضافه کرد: اگر قیمت مسکن را با قیمت خودرو و مواد غذایی مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که قیمت ها در این بازار کمتر از نرخ تورم افزایش یافته است.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی باعث شده تا قیمت ها در بازار مسکن چندان دستخوش تغییرات نشود، توضیح داد: مهم ترین دلیل ثبات مسکن به تحقق اهداف وزارت راه در این بخش برمی شود. این وزارتخانه یک وظیفه اصلی داشت که آن تامین مسکن گروه های هدف یعنی اقشار کم درآمد بود.

صومعلو ادامه داد: به عنوان یکی از مدیران وزارت راه و شهرسازی معتقدم که ما به این هدف به صورت موفقیت آمیز و قابل قبول رسیده ایم.

وی با اشاره به این که مسکن نسبت به بازارهای رقیب فرایند صعودی قیمتی بسیار آرامی را داشته است، گفت: آمار سامانه املاک و مستغلات بیانگر این است که در دی ما ه سال جاری میانگین معاملات بیش از 20 هزار فقره بوده که تغییرات قیمتی آنها کمتر از نرخ تورم است.

وی با بیان این که تورم عمومی اعلام شده توسط بانک مرکزی حدود 27 درصد است در مورد آینده بازار مسکن گفت: وقتی انتظار تورمی برای قیمت ها در این بخش به وجود آید احتمال وقوع یک سری اتفاقات منفی برای مسکن پیش بینی می شود، در واقع نگرانی ما از ورود بازیگران غیرحرفه ای به این بازار است که می خواهند سرمایه خود را حفظ نمایند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که این مسئله باعث افزایش واحدهای نیمه تمام می شود، اعلام کرد: بی ثباتی بازار مسکن موجب می شود تا انبوه سازان به دلیل مبهم بودن آینده دیگر تمایلی به سرمایه گذاری در بخش مسکن نداشته باشند و خانه های در حال ساخت نیز نیمه تمام رها شوند.

صومعلو با بیان این که برای جلوگیری از این معضل افتتاح واحدهای طرح مسکن مهر در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: در حال حاضر بیش از 85 درصد از دو میلیون و 180 هزار واحد مسکونی شهری این طرح از مرحله اسکلت گذشته و تکمیل این تعداد تا خاتمه دولت دهم در برنامه قرار گرفته است.

وی همچنین با بیان این که واحدهای مسکونی طرح مهر با خدمات روبنایی و زیربنایی تحویل متقاضیان می شود، توضیح داد: منابع اقتصادی برای اجرای خدمات زیربنایی و روبنایی از محل یارانه بخش مسکن، درآمدهای سازمان ملی و زمین و تهاتر با واحدهای تجاری مسکن مهر تامین می شود.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 693

به "پیش بینی بازار آرام مسکن در سال 92، رشد قیمت مسکن کمتر از تورم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی بازار آرام مسکن در سال 92، رشد قیمت مسکن کمتر از تورم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید