مگس ها و میوه های سردسیری جنوب کرمان

به گزارش گروه سرگرمی، خوش نشینی مگس های مدیترانه ای در میوه های سردسیری جنوب کرمان موجب نابودی بخش زیادی از محصولات این منطقه شده و در نهایت، افزایش قیمت و ناراحتی باغداران را رقم زده است.

مگس ها و میوه های سردسیری جنوب کرمان

به گزارش ایرنا، اسناد و پژوهش ها نشان می دهد که مگس مدیترانه ای نخستین بار در استان های فارس و مشهد مشاهده و پس از آن طی سال های 1354 تا 1357 در باغ های اطراف تهران و بعضی مناطق شرقی و مرکزی مازندران تا محمودآباد و نور نیز رویت شده و در سال 1361 به طور کامل نابود شد و تا سال 1370 هم گزارشی مبنی بر وجود آن ثبت نشد، اما سر و کله این مگس ها باز هم پیدا شده و این بار در روندی رو به افزایش در مناطق سردسیر جنوب کرمان حضور خود را علنی نموده اند و هر سال گستره بیشتری از باغ ها را مورد حمله قرار می دهند.

  • ردیابی مگس مدیترانه ای در باغ های جنوب کرمان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از ردیابی مگس میوه مدیترانه ای در باغ های این دیار اطلاع داد و گفت: ردیابی مگس میوه مدیترانه ای از اردیبهشت امسال در سطح باغات سردسیری منطقه دلفارد جیرفت شروع شده است.

محمدرضا ساردویی توضیح داد: این آفت میزبان بیش از 350 گونه گیاهی از جمله درختان میوه هسته دار، دانه دار، گرمسیری و انواع محصولات جالیزی و صیفی با قدرت تخریبی بیش از 50 تا 90 درصد است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، ضمن توصیه به کشاورزان جنوب کرمان، گفت: کشاورزان ضمن همکاری لازم با کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی نسبت به مبارزه به موقع و کنترل این آفت اقدام نمایند.

ساردویی ادامه داد: تا کنون در سطح 105 هکتار از باغ های مناطق آلوده جنوب کرمان عملیات مبارزه اجرا شده است.

  • مگس میوه مدیترانه ای آفت قرنطینه ای

دانشجوی دکتری حشره شناسی گفت: مگس میوه مدیترانه ای از آفات قرنطینه ای است که در سال 1386 از استان فارس گزارش شد و انار یکی از میزبان های اصلی این حشره است.

ابراهیم سلیمان نژادیان اضافه کرد: برای مبارزه با این نوع مگس، 2 روش تله گذاری و طعمه پاشی مورد ارزیابی قرار گرفته که موفقیت آمیز بوده است.

وی توضیح داد: در روش تله گذاری، سه ماده جلب نماینده (تیمار) شامل تری مدلور، بیولور، فیمی لور و شاهد به طور جداگانه در تله تفری ترپ در سه تکرار و از 2 طریق محاسبه میانگین میوه های آلوده (به همراه شاهد) و تعداد مگس های میوه مدیترانه ای به دام افتاده در تله ها انجام می گردد.

این حشره شناس ادامه داد: در روش طعمه پاشی 2 نوع پروتیین هیدرولیزات شامل بایوسبو یا اسمل فول به صورت پاشش به عرض یک متر بر روی سمت جنوبی درخت و به صورت پاشش روی تنه درخت، به همراه تیمار شاهد، در سه تکرار و همراه با سم مالاتیون با غلظت دو در هزار (هر دو هفته یک بار) انجام می گردد.

وی گفت: مگس مدیترانه ای بین 2 تا 6 ماه عمر می نماید و از این نوع مگس به عنوان یکی از آفات مخرب با توان تخریب و خسارت بالا در جهان یاد می گردد که طبق پژوهش های صورت گرفته، پاییز زمان پیک جمعیتی این آفت بوده لذا به همین دلیل بر مرکبات تاثیر منفی می گذارد.

این حشره شناس بر برداشت سریع میوه های باقی مانده برای قطع پل ارتباطی میزبانی با هدف پیشگیری از افزایش جمعیت و جمع آوری میوه های ریخته شده پای درختان و دفن آنها برابر دستورالعمل مربوط تاکید نمود.

  • مگس مدیترانه ای عامل ضرر اقتصادی باغداران دهستان دلفارد

باغدار اهل دهستان دلفارد از روند مبازره با مگس مدیترانه ای انتقاد کرد و گفت: تمامی باغ هلوی حاصل دسترنج چندین ساله ام بر باد رفت.

ایوب دلفاردی اضافه کرد: امسال نتوانستم میوه های باغ خود را برداشت کنم و دچار زیان اقتصادی زیادی شده ام.

  • بیمه خسارتی برای ضرر اقتصادی مگس مدیترانه ای در نظر بگیرد

باغدار اهل ساردوئیه نیز ضمن ابراز ناراحتی از حمله مگس مدیترانه به باغ خود، گفت: مسئولان برنامه ریزی لازم را برای جبران خسارت این مگس به وسیله بیمه ها اتخاذ نمایند.

ذبیح الله بحراسمانی اضافه کرد: تمهیدات لازم برای جلوگیری از افزایش این مگس در بخش ساردوئیه اتخاذ گردد تا در سال های بعدی شاهد ضرر و زیان اقتصادی بیشتری نباشیم.

مگس مدیترانه ای طی یک سال گذشته به صورت محدود در مناطق سردسیر مشاهده شده ولی امسال در تمامی نقاط سردسیر جنوب کرمان حضور دارد و باعث از بین رفتن میوه های این مناطق شده است، در صورتی که با جدیت برای کنترل جمعیت این آفت اقدام نگردد، احتمالاً پاییز امسال جمعیتی به مراتب بیشتر از سال های گذشته از این مگس مزاحم در باغ های مناطق سردسیر خواهیم داشت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 192

به "مگس ها و میوه های سردسیری جنوب کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مگس ها و میوه های سردسیری جنوب کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید