پاسخ به 10 پرسش درباره حذف قبوض کاغذی برق

دراین گزارش ابتدا اشاره ای به فوایدحذف قبوض کاغذی داریم و بعد بعضی از دردسر ها و پاسخ مسئولان را درباره آن مرور می کنیم.

پاسخ به 10 پرسش درباره حذف قبوض کاغذی برق

به گزارش، موضوع حذف قبوض کاغذی که از قبض تلفن آغاز شد و از ابتدای مهرماه برای قبض برق درحال اجراست و در آینده نزدیک مشمول قبوض گاز و آب نیز می گردد، به مثابه تیغه دولبه ای است که از یک سو فواید فراوانی را در اقتصاد کشورمان می آفریند و از سوی دیگر ممکن است دردسر ها و مشکلاتی را برای بعضی از اقشار مردم نظیر سالمندان، افراد بی بضاعت، روستاییان و ساکنان نقاط دورافتاده و ... به وجود آورد، اما فواید این کار به قدری هست که ارزش انجام آن را داشته باشد. دراین گزارش ابتدا اشاره ای به فواید این کار داریم و بعد بعضی از دردسر ها و پاسخ مسئولان را درباره آن مرور می کنیم.

اواخر پاییز سال گذشته بود که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از صرفه جویی 1440 میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن اطلاع داد و گفت: با این صرفه جویی می توان کار های بزرگی به نفع مردم انجام داد و ذهن مردم را باید به هدر رفت این منابع حساس کرد.

آمار ها حاکی از آن است که 35 میلیون کنتور برق، حدوداً همین تعداد کنتور آب و 20 میلیون کنتور گاز وجود دارد و برآورد ها نشان می دهد 1440 میلیارد تومان برای قبوض خدماتی هزینه می گردد. در حالی که به گفته آذری جهرمی، ظرفیت کامل دولت الکترونیکی فراهم است تا تمام این قبوض را به صورت الکترونیکی صادر کند.

در این باره روح ا... نوریان، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران نیز گفته است: در صورت اجرایی شدن طرح حذف قبوض کاغذی برای همه 23 میلیون مشترک گاز، مبلغی حدود 850 میلیارد ریال به صورت سالانه در هزینه های آشکار صرفه جویی خواهد شد، همچنین ارتقای کیفیت ارائه خدمات به مشترکان، تسریع در وصول مطالبات و نیز حفظ محیط زیست از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

هادی مدقق، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکین توانیر نیز با تاکید بر این که حذف قبوض کاغذی برق مانع از قطع 12 هزار درخت در سال می گردد، گفت: بر اساس برنامه ریزی اجرا شده مقرر شده است تا از محل کاغذی که از این طریق صرفه جویی می گردد، برای 100 هزار دانش آموز مناطق محروم وسایل آموزشی تامین گردد.

دردسر های حذف قبوض کاغذی این روز ها بیشتر شامل قبض برق می گردد که از ابتدای مهرماه حذف آن کلید خورده و جدی دنبال می گردد، به همین دلیل به سراغ دکتر مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور رفتیم. در ادامه بعضی از موضوعات دردسرساز را به صورت پرسش و پاسخ مرور می کنیم:

-درصد مشارکت مردم بسیار خوب است، بیش از 97 درصد مشترکین تلفن همراه شان را با شناسه قبض در سامانه های اعلام شده از طرف وزارت نیرو و توانیر ثبت نموده اند، یعنی از 36 میلیون مشترک حدود 700 هزار نفر ثبت ننموده اند. این مقدار از مشارکت را انتظار نداشتیم و جا دارد از مردم تشکر کنم.

-این ها غالبا افرادی هستند که دسترسی کاملی به تلفن همراه ندارند یا ممکن است در نقاط کور و دورافتاده ای که دسترسی به تلفن همراه مشکل است، حضور داشته باشند یا کسانی که سالخورده یا بیمار و ناتوان هستند که در این موارد کسانی که کار های افراد سالخورده و بیمار را انجام می دهند، مثل اعضای خانواده باید به جای آن ها تلفن همراهشان را با شناسه قبض در سامانه ثبت نمایند.

-بله، می توانیم همزمان با یک خط تلفن قبض خود و فرد سالخورده یا بیمار خانواده یا پدر و مادر و... را بپردازیم.

-همکاران ما در صنعت برق خودشان را به این افراد خواهند رساند یعنی مراجعه حضوری می نمایند که به چه دلیل تلفن شان اعلام نشده است و به نحوی عمل می نمایند که با قبض کاغذی یا هرطریق دیگری که ممکن باشد، مسئله پرداخت حل گردد. البته این افراد تاکنون کمتر از 3 درصد کل مشترکان بوده اند و انتظار داریم که در روز های آینده این آمار کمتر هم بگردد.

-بله، به وسیله سایت ها و اپلیکیشن های مربوط می توان عین قبض کاغذی را به صورت دیجیتالی رویت کرد. الان اپلیکیشن های مختلفی از سوی شرکت های توزیع تبلیغ می گردد که می توان به وسیله آن ها قبوض را پرداخت و حتی دوره های قبلی مصرف را نیز رصد کرد.

بعضی درفضای مجازی می گویند که با حذف قبوض کاغذی، به نوعی نرخ محاسبه قبوض برق نیز افزایش می یابد، آیا درست است؟

-به هیچ وجه درست نیست، هیچ تغییری در نرخ محاسبه و تعرفه ها و پلکان های مصرفی اتفاق نیفتاده و صرفا قبوض کاغذی حذف شده است و همه محاسبات مثل گذشته است.

-فرقی نمی کند، برای هر کنتور یک شناسه قبض وجود دارد که همان شناسه باید به سامانه پیامک گردد، در این صورت برای هر کنتور پیامک جداگانه ای می آید. همین طور برای ساختمان هایی که چند واحد در آن زندگی می نمایند یا کنتور مشاعات هم همین طور، باید شناسه همان کنتور پیامک گردد.

-بله، مثلا من با تلفن همراهم می خواهم علاوه بر قبض برق خودم، قبض منزل پدرم را هم بپردازم، در این صورت هر 2 شناسه قبض به وسیله یک تلفن همراه ارسال و پیامک پرداخت برای آن شماره فرستاده می گردد.

-پس از استقرار در منزل جدید باید شماره شناسه قبض جدید به سامانه ارسال گردد، دراین صورت خود به خود شماره قبلی حذف می گردد، یعنی شماره جدید جایگزین می گردد و قبض جدید برای آن پیامک می گردد. این طرح مستمر است و تداوم دارد. این طور نیست که تمام گردد. این کار به وسیله اپلیکیشن ها نیز قابل انجام است.

-همکاران ما فقط یک نوبت برای قرائت کنتور به منازل مراجعه دارند و یک نوبت مراجعه آن ها برای ارائه قبوض کاغذی حذف می گردد که این نیز در صرفه جویی و افزایش کارایی موثر است. البته جا انداختن این موضوع مقداری زمان می برد و طبیعی است که ابتدای کار مشکلاتی وجود داشته باشد.

قبوض کاغذی گاز از اوایل آذرماه سال جاری حذف می گردد و زیرساخت های لازم برای اجرای این کار آماده شده است. در شرکت های گاز استانی، با استفاده از سرویس های پیامکی، تلفنی، ایمیل یا مراجعه کنتورخوان، اقدام به جمع آوری شماره موبایل و ثبت خوداظهاری مشترکان در این باره شده که تاکنون بیش از هفت میلیون شماره همراه مشترکان جمع آوری شده است.

به گفته روح ا... نوریان، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران، برای اجرای این طرح، پروژه ای با عنوان ESB (Enterprise Service BUS در دستور کار مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته است که مطابق اقدام های صورت گرفته و برنامه ریزی های به عمل آمده، پیش بینی می گردد تا اواخر مهرماه سال جاری به بهره برداری برسد.

نوریان از مشترکان گاز سراسر کشور درخواست کرد تا به وسیله یکی از درگاه های اطلاع رسانی مانند وب سایت و شماره پیامک شرکت ملی گاز ایران یا شرکت های گاز استانی به شماره پیامک مندرج روی قبوض گاز، اطلاعات پرونده ای خود را کامل نمایند. این شماره در تهران طی روز های آینده اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو نیز از حذف قبوض کاغذی آب و فاضلاب از سال آینده خبرداد و گفت که البته این طرح الان به صورت آزمایشی دراصفهان درحال اجراست.

قاسم تقی زاده خامسی در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره حذف قبوض کاغذی آب اضافه کرد:مرحله آزمایشی حذف قبوض کاغذی آب از اصفهان آغاز شده و برنامه ریزی نموده ایم که از اوایل سال آینده استان به استان آغاز به حذف قبوض کاغذی آب کنیم. وی در پاسخ به این که وضعیت کنتور های مشترک آب در مجتمع های مسکونی با حذف قبوض کاغذی آب چگونه می گردد، اضافه کرد: در مورد کنتور های مشترک، پیامک قبوض الکترونیکی به مدیریت مجتمع که از سوی خود مردم به اداره آب معرفی می گردد، ارسال خواهد شد.

معاون وزیر نیرو با بیان این که هیچ برنامه ای برای افزایش تعرفه آب در نیمه دوم سال جاری نداریم اضافه کرد: افزایش تعرفه که به اندازه 7 درصد برای همه و 16 درصد برای پرمصرف ها در اوایل سال جاری اجرا شد، در گزارش های کوتاه مدت آن پیروز ارزیابی شده است.

به گفته وی، میانگین قیمت تمام شده هر متر مکعب آب با احتساب فراوری در آب شیرین کن ها و دیگر منابع، 2500 تومان می گردد، ولی وزارت نیرو به طور میانگین 400 تومان در قبوض می گیرد.

معاون وزیر نیرو بر این نکته نیز تاکید نمود که برای این وزارتخانه موضوع خوداظهاری اهمیت فوق العاده ای دارد و به دنبال آن هستیم که با حذف قبوض کاغذی خوداظهاری نیز ترویج یابد به طوری که سالیانه یک بار با مراجعه به منازل مردم قبوض تسویه و در طول سال قبوض به صورت ماهیانه و با قرائت شماره کنتور توسط خود مردم اجرایی گردد. به گفته وی موضوع خوداظهاری قبوض آب نیز به صورت آزمایشی در یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی درحال اجراست و درآینده درکل کشور اجرایی خواهد شد.

منبع: روزنامه خراسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: بروزرسانی: 19 آبان 1398 شناسه مطلب: 386

به "پاسخ به 10 پرسش درباره حذف قبوض کاغذی برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به 10 پرسش درباره حذف قبوض کاغذی برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید