ماهی قرمز چه خطراتی برای بچه ها دارد؟

به گزارش گروه سرگرمی، تهران (پانا) - والدین معمولا در عید نوروز برای بازی بچه ها ماهی قرمز خریداری می نمایند اما هیچ اطلاعاتی از خطرات و بیماری هایی که ممکن است با دست زدن به ماهی به بدن کودک انتقال پیدا کند ندارند.

ماهی قرمز چه خطراتی برای بچه ها دارد؟

به گزارش سایت نمناک، ماهی های قرمز همه ساله بر سر سفره هفت سین ما ایرانی ها قرار گرفته است و نماد خوش یمنی و سر زندگی است . اما همین ماهی های کوچک و زیبا در صورتی که به خوبی از آنها نگهداری و مراقبت نکنید موجب انتقال آلودگی و ویروس به شما می گردد.

برخی والدین ماهی را به عنوان وسیله بازی برای بچه ها خود می خرند، و بچه ها با آنها بازی می کنند و به آنها دست می زنند و نمی دانند چه خطراتی در کمینشان است و از همین رو توصیه می گردد والدین بچه ها خود را به طور جد از تنگ ماهی دور نگه دارند. با توجه به اینکه عید نوروز نزدیک است، در این بخش به این موضوع پر اهمیت پرداخته ایم تا با آسیب هایی که خرید ماهی قرمز می تواند به بچه ها وارد کند، شما را آشنا سازیم.

آیا ماهی قرمز برای بچه ها مضر است؟

خطرات خرید ماهی قرمز

ماهی قرمز عید که اغلب بچه ها آن را دوست دارند و گاهی از اواسط اسفند ماه آن را تهیه می کنند، سبب انتقال بیماری به بچه ها می گردد. خطراتی که در رابطه با خرید ماهی قرمز برای بچه ها وجود دارد عبارتند از:

1. اگر بچه ها به ماهی قرمز بدون هیچ واسطه ای دست بزنند، ممکن است بیماری هایی که بین انسان و آبزیان مشترک است به آنها انتقال یابد.

2. افراد حساس و دارای سوابق آلرژی نباید بدون واسطه به ماهی قرمز عید دست بزنند.

3. ترشحات روی پوست ماهی های قرمز ممکن است وارد آب تنگ یا آکواریوم گردد که موجب بروز حساسیت های جلدی، اگزما و خارش پوستی در بچه ها و بزرگسالان می گردد.

4. در فضله ماهی ها عامل بیماری زایی به نام سالمونلا وجود دارد که با ورود به بدن موجب ایجاد بیماری تیفوئید و سایر بیماری های دستگاه گوارش در بچه ها می گردد.

بیماری های انتقالی از ماهی قرمز به بچه ها

5. عوارض دست زدن بچه ها به ماهی ها اسهال و استفراغ و تب شدید است.

6. توصیه می گردد بعد از هر بار دست زدن به ماهیان زینتی، دست ها با آب و صابون خوب شسته گردد و از دست زدن به چشم، پوست و دهان خودداری گردد. استفاده از دستکش نیز برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی لازم است.

7. برخی از ماهی ها به باکتری مایکو باکتریوم (سل) آلوده اند و تماس آنها با انسان ممکن است موجب بیماری های پوستی و اگزما گردد.

آسیب به چرخه محیط زیست

برخی از افراد ماهی قرمز خود را در نزدیک ترین رودخانه یا برکه رها می کنند تا آن را آزاد نموده باشند اما نمی دانند که با این کار چه ضرری به چرخه محیط زیست وارد می کنند زیرا انواع ماهی های قرمز تهاجمی هستند و با خوردن تخم و نوزاد ماهی های دیگر، باعث کاهش جمعیت ماهی های دیگر می شوند و به محیط زیست آسیب می رسانند.

جلوگیری از خطرات ماهی قرمز برای انسان و محیط زیست

در هنگام تهیه ماهی قرمز ماهی را انتخاب نمایید که سالم باشد تا دچار مسائل پوستی و آلرژی نشوید.

سعی کنید ماهی قرمزی را تهیه نمایید که ظاهر و تحرک مناسب داشته باشد و فلس آن ریخته نباشد.

از قرار دادن ماهی قرمز در کنار ماهی های آکواریوم خودداری نماید زیرا این ماهی ها از نظر شرایط نگهداری و شرایط زیستی با هم متفاوت هستند.

کسانی که مسائل پوستی یا جراحاتی در سطح پوست دارند از تماس مستقیم با ماهی و یا آب ماهی بپرهیزند زیرا این امر ممکن است موجب انتقال بیماری از ماهی به فرد گردد.

هنگام تعویض آب ماهی مراقب باشید و از دستکش استفاده کنند.

بلافاصله پس از تعویض آب تنگ دست های خود را با آب و صابون بشویید.

پس از ایام نوروز ماهی ها را در محیط های طبیعی همانند رودخانه ها و سدها رهاسازی نکنید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2020

به "ماهی قرمز چه خطراتی برای بچه ها دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهی قرمز چه خطراتی برای بچه ها دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید