قوانین کنسلی هتل ها در ایران و دنیا چگونه است؟

به گزارش گروه سرگرمی، کنسل کردن رزرو هتل در تمام ایام سال طبیعی و اجتناب ناپذیر است. برای اینکه این تغییر در برنامه مسافر ضرری متوجه هتلدار نکند، تقریبا تمام هتل ها شرایط و قوانین کنسلی هتل را بادقت و جزئیات می نویسند تا منافع مسافر و هتل را تامین نموده باشند. این قوانین شرایط زمانی و جریمه لغو رزرو را به طور کامل پوشش می دهند. همراه ما باشید تا مفصل دراین باره صحبت کنیم.

قوانین کنسلی هتل ها در ایران و دنیا چگونه است؟

قانون کنسلی هتل در ایران

قوانین کنسلی هتل بسته به عوامل مختلفی مانند نرخ یک شب اقامت، زمان رزرو (ایام پیک یا غیرپیک)، سطح هتل و نوع اتاق انتخابی فرق دارد. هتل ها به زمانی که برای کنسلی اقدام می کنید و نوع اقدام شما (آنلاین یا حضوری) اهمیت می دهند. به طور کلی هرچه تاریخ اقامت نزدیک تر باشد، جریمه بیشتری برای کنسل کردن رزرو هتل در نظر گرفته می گردد. چون هتل فرصت کمتری برای اجاره مجدد اتاق به مسافران دیگر دارد.

بعضی هتل ها به مهمانان اجازه می دهند تا 72 ساعت قبل از روز تحویل اقامت خود را لغو و کل وجه پرداختی را دریافت نمایند؛ بعضی دیگر برای کنسلی از 72 ساعت، 48 ساعت و 24 ساعت قبل، به ترتیب 10 درصد، 20 درصد و 30 درصد از کل مبلغ پرداختی را به عنوان جریمه یا کارمزد لغو برمی دارند. در هتل های سطح بالایی مثل هتل ترنج کیش کنسلی از 72 ساعت قبل مشمول 50 درصد جریمه و 48 ساعت قبل کسر هزینه یک شب اقامت خواهد بود! بعلاوه مسافرانی که 24 ساعت قبل از اقامت، رزرو خود را در هتل ترنج کیش لغو نمایند، باید کل هزینه اقامت شب های رزروشده را بپردازند.

بنابراین نمی توان قانون یا سیاست واحدی برای رزرو هتل در ایران یا خارج از مرزهای کشورمان تعریف کرد. قوانین هتل ها در مورد کنسلی و استرداد مبلغ با یکدیگر فرق دارد و تنها راه جلوگیری از ضرر، تحقیق و آنالیز کافی قبل از رزرو است.

قوانین کنسلی هتل ها در جهان

گفتیم که قانون و جریمه لغو رزرو بسته به تاریخ رزرو و نوع اقامت فرق دارد. به طور کلی بیشتر هتل ها یکی از این سه سیاست را در پیش می گیرند:

امکان لغو تا تاریخ مشخص: این نوع سیاست لغو به مسافران امکان می دهد اقامت خود را تا تاریخ مشخصی به صورت رایگان لغو نمایند. بعد از گذشت این بازه زمانی جریمه کنسلی هتل از مسافران دریافت خواهد شد.

سیاست یک شب جریمه: در این حالت مدیریت هتل هزینه یک شب اقامت را به عنوان جریمه از مبلغ پرداختی مسافر کسر نموده و باقی را بازمی گرداند.

منع کنسلی بدون قابلیت استرداد وجه: بعضی از هتل ها به هیچ وجه اجازه لغو رزرو به مسافر نمی دهند و مبلغ پرداخت شده غیرقابل استرداد است.

معمولا هتل های ترازاول جهان که در تمام ایام سال مسافر دارند، فقط 10 روز بعد از ثبت درخواست رزرو به مسافران فرصت می دهند اقامت خود را کنسل نموده و کل هزینه را پس بگیرند. بعد از گذشت این بازه، کل هزینه رزرو نزد هتل باقی می ماند و مسترد نخواهد شد. البته هستند هتل هایی که بعد از 10 روز فقط 30 درصد مبلغ پرداختی (یا اندازه مشخصی) را به عنوان جریمه کم و باقی را به حساب مهمان بازمی گردانند.

اتاق های گارانتی دار و فاقد گارانتی

هتل ها برای پذیرایی از مسافران دو نوع اتاق گارانتی دار و فاقد گارانتی در نظر می گیرند. مورد اول امکان کنسلی ندارد و مورد دوم در شرایط خاص مبلغ رزرو را عودت می دهد. برای رزرو مطمئن تر سراغ اتاق های فاقد گارانتی بروید تا هر زمان که قصد کنسلی داشتید، تنها با چند کلیک در وب سایت هتل یا وب سایت های واسطه و پراخت کارمزد کنسلی، مبلغ پرداختی را پس بگیرید. دقت کنید که با انتخاب اتاق های گارانتی دار، موظفید تا 5 روز پس از ثبت درخواست رزرو، اقامت خود را لغو و 90 درصد هزینه را باز پس بگیرید. بازگرداندن وجه پرداختی از جانب هتل بین 2 تا 3 روز کاری زمان می برد.

محدودیت لغو رزرو از جانب هتل

امکان لغو رزرو هتل همواره و در هر شرایطی وجود ندارد! بعضی از ایام سال مانند تعطیلات نوروز، اعیاد، آخر هفته ها یا تعطیلات رسمی که پیک مسافر و جهانگرد وجود دارد، هتل داران کنسل کردن رزرو هتل را برای مسافران سخت می نمایند تا در صورت هرگونه تغییر برنامه مسافران، ضرری متوجه آنها نگردد. به هر حال مادامی که سیاست های خود را درمورد ابطال رزرو به طور کاملا شفاف به اطلاع مسافران برسانند، منع کنسلی اشکالی نداشته و کاملا موردانتظار است.

البته بعضی از سرویس های رزرو آنلاین به اعتبار خود شرایط لغو را برای مسافران راحت تر می نمایند. برای مثال اگر اتاق دلخواه خود را به وسیله سرویس آنلاین رزرو هتل اسنپ گرفته باشید، از تاریخ 29 اسفند تا 13 فروردین می توانید رزرو خود را بدون پرداخت جریمه (فقط در بعضی از هتل ها!) لغو کنید.

قوانین کنسلی در وب سایت های رزرو آنلاین

در وب سایت های رزرو آنلاین قوانین کنسلی با توجه به سیاست های مالک وب سایت و مالک هتل مشخص می شوند. در ادامه نگاهی به شرایط و قوانین کنسلی هتل در بعضی از معروف ترین و معتبرترین وب سایت های رزرو آنلاین خارجی می اندازیم.

1. قوانین کنسلی Hotels.com

هتلز دات کام از جانب خود جریمه ای برای کنسلی مسافران در نظر نمی گیرد و این کار را به مدیریت هتل واگذار می نماید. هر هتل شرایط خاص خود را برای لغو رزرو تنظیم نموده و به وسیله این پلتفرم به اطلاع می رسانند. در نتیجه قوانین کنسلی بسته به سیاست های هر هتل متفاوت بوده و می تواند رایگان یا همراه با جریمه نقدی باشد.

2. قوانین کنسلی Disney Hotel

دیزنی هتل به منطور ثبت رزرو اولیه، از مسافران می خواهد دو هفته قبل از تاریخ موردنظر، هزینه یک شب اقامت را بپردازند. مسافران تا 6 روز قبل از تاریخ اقامت با لغو رزرو خود کل مبلغ پرداختی را پس می گیرند و اگر بعد از این بازه زمانی اقدام به کنسلی نمایند، مطابق با خط مشی دفتر مرکزی رزرواسیون دیزنی تنها بخشی از آن مبلغ را دریافت می نمایند.

3. شرایط کنسلی Choicehotels.com

در چویس هتلز مسافران برای کنسلی رزرو خود با 2 مسئله روبه رو هستند: قوانین کنسلی هتل و شرایطی که پلتفرم رزرو آنلاین مشخص می نماید. چویس هتل صرف نظر از قوانین هتلی که مسافر رزرو نموده، هزینه یک شب اقامت را از مبلغ پرداختی کم می نماید.

4. قوانین لغو رزرو Hotelreservations.com

در پلتفرم رزرو آنلاین هتل رزرویشنز، هتل ها مسئول مشخص سیاست های کنسلی هستند. مسافران می توانند جزئیات لغو هر هتل را را هنگام رزرو در بخش توضیحات مطالعه نمایند.

5. سیاست های کنسلی هتل هیلتون

در هتل های زنجیره ای هیلتون قانون کنسلی هتل تا حد زیادی به مدیریت هر هتل بستگی دارد. تمام هتل های این مجموعه زمان بندی مشخصی به عنوان فرصت کنسلی اعلام می نمایند و این بازه زمانی در بیشتر آنها 24 ساعت قبل از روز اقامت است. مسافران موظف اند قبل از رزرو شرایط و قوانین لغو در هتل موردنظر خود را بادقت مطالعه نمایند.

6. قوانین کنسلی هتل Expedia

در اکسپدیا قوانین کنسلی کمی فرق دارد! در این بستر رزرو آنلاین برای اتاق های مختلف با مشورت مدیریت هتل قوانین متفاوتی در نظر گرفته می گردد که ممکن است با قوانین کلی آن هتل همسو نباشد. برای بیشتر اتاق ها با کنسلی در فاصله 24 تا 72 ساعت قبل از روز اول، کل مبلغ رزرو باز گردانده می گردد.

7. شرایط کنسلی در Hotwire

پلتفرم هاتوایر به هیچ یک از مسافران اجازه لغو یا جابه جایی زمان رزرو را نمی دهد و در صورت لغو سفر مبلغ رزرو را باز نمی گرداند! بنابراین زمانی که به وسیله این بستر آنلاین اقدام به رزرو اتاق در هتل موردنظر خود می کنید، باید از قطعی بودن برنامه سفر خود مطمئن باشید.

کلام آخر

برنامه ریزی و مقدمه چینی ماه ها قبل از سفر از عادت های خوب ما ایرانی هاست اما تغییر برنامه سفر به خاطر مسائل ریزودرشت به خصوص در ایام پیک، فاصله زمانی زیاد بین زمان رزرو و تاریخ سفر را غیرمنطقی می نماید. با توجه به این نکته، اگر می خواهید اتاقتان را چند هفته یا چند ماه قبل رزرو کنید، حتما سراغ هتل هایی بروید که در این زمینه انعطاف پذیرند و سیاست های کنسلی ساده تری دارند.

شما از تجربه کنسلی رزرو خود در هتل های ایرانی و غیرایرانی برای ما بگویید. کدام هتل ها شرایط لغو راحت تری دارند؟

منبع: همگردی
انتشار: 7 فروردین 1402 بروزرسانی: 7 فروردین 1402 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2195

به "قوانین کنسلی هتل ها در ایران و دنیا چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین کنسلی هتل ها در ایران و دنیا چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید