فیلم، اپل نخستین پیش پرده سریال بنیاد آسیموف را نشان داد

به گزارش گروه سرگرمی، شرکت اپل در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان (WWDC) امسالش نخستین پیش پرده بنیاد، سریال جدید اپل تی وی را که از رشته رمان های بنیاد نوشته آیزاک آسیموف اقتباس شده است، به نمایش درآورد.

فیلم، اپل نخستین پیش پرده سریال بنیاد آسیموف را نشان داد

به گزازش خبرنگاران به نقل از آرس تکنیکا فیلمبرداری این سریال جدید که جرد هریس و لی پیس در آن نقش آفرینی می کنند، قبلا شروع شده بود تا اینکه همه گیری جهانی کرونا باعث توقف تولید آن در ماه مارس شد.

ای پیش پرده نخستین صحنه ها را از این سریال بسیار مورد انتظار را و نیز بخش های از پشت صحنه آن را نشان می دهد.

رشته رمان های بنیاد آسیموف به صورت هشت داستان کوتاه در مجله داستان های شگفت انگیز (Astounding Magazine) در فاصله سال های 1942 تا 1950 شروع شد و تا حدی از کتاب ظهور و سقوط امپراتوری رم ادوارد گیبسون الهام گرفته بود.

چهار داستان اول این مجموعه داستان ها گرداوری شدند و با یک داستان مقدماتی جدید در سال 1951 به صورت کتاب بنیاد منتشر شدند. دو داستان بعدی به صورت کتاب بنیاد و امپراتوری (1952) درآمدند و دو داستان پایانی به صورت کتاب دومین بنیاد در سال 1953 منتشر شدند.

ناشران آسیموف نهایتا او را قانع کرند که دنباله ای بر این رشته داستان ها بنویسد: لبه بنیاد (1982) و بنیاد و زمین (1986). دو دنباله دیگر با نام های سرشروع بنیاد (1988) و مقدمه بنیاد (1993) منتشر شدند. این کتاب آخر پس از مرگ آسیموف که در سال 1992 رخ داد، منتشر شد.

سه گانه اصلی بنیاد بر ریاضیدانی به نام هری سلدون متمرکز است که رویکردی ریاضی به جامعه شناسی ایجاد کرده است که آن را روان تاریخ می نامد و به او امکان پیش بینی آینده جمعیت های بزگ مانند امپراتوری کهکشانی را می دهد که همه ساکنان راه شیری را شامل می شود.

متاسفانه نظریه سلدون سقوط قریب الوقوع امپراتوری را در 500 سال آینده پیش بینی می کند- که در مهعیارهای کهکشانی زمان نزدیکی شمرده می شود. این سقوط به یک دوران تاریک خواهد انجامید که 30000 سال طول می کشد و پس از آن امپراتوری دومی ظهور خواهد کرد.

این پیش بینی اعضای کمیته ایمنی عمومی را که حکمران اصلی امپراتوری است، خوش نمی آید و سلدون به همراه شاگرد ریاضی دان درخشانش به نام گال به اتهام خیانت محاکمه می شود.

سلدون در دفاعیه اش می گوید که نمی تواند مانع این سقوط شود، راهی برای محدود کردن این دوران تاریک به فقط 1000 سال وجود دارد. او پیشنهاد ایجاد بنیاد را می دهد، گروهی از هوشمندترین افراد امپراتوری که وظیفه حفظ همه دانش بشری را در دائره المعارف کهکشانی را به عهده می گیرند. کمیته به جای اعدام کردن سلدون را به همراه اعضای این بنیاد جدید را به سیاره دوردستی به نام ترمینوس تبعید کند تا آنها در آنجا گردآوری این دائره المعارف را شروع کنند. بیشتر کتاب اول در سه گانه بنیاد برقرار مستعمره در ترمینوس و توطئه های سیاسی گوناگون که تاریخ اولیه آن را شکل می دهند، دنبال می کند و بعد آشکار می شود که سلدون بدون اطلاع کمیته بنیاد دومی را در آن سوی کهکشان ایجاد کرده است.

نیولاین سینما برای نخستین بار در سال 1998 تلاش کرد اقتباسی سینمایی از این سه گانه بسازد و 1.5 میلیون دلار هم خرج آن کرد، اما بعد آن را کنارگذاشت و تولید سه گانه ارباب حلقه ها را شروع کرد. کلمبیا پیکچرز در سال 2009 قصد داشت کار مشابهی انجام دهد و رولند امریش برای کارگردانی انتخاب شد، اما این طرح هم به جایی نرسید. HBO در سال 2014 حقوق اقتباس از این رمان ها را خرید و جاناتان نولان را به کا رگرفت تا آنها را به صورت سریالی تلویزیونی بسازد، اما این طرح هم به جایی نرسید.

در نهایت اپل سفارش ساخت سریالی 10 قسمتی را به سرپرستی دیوید گویر داد.

هنوز معلوم نیست که سریال تا چه حدی به رمان ها وفادار خواهد بود، اما حضور رابین آسیموف، دختر رمان نویس به عنوان یکی از تهیه کنندگان اجرایی نشانه خوبی است.

جرد هریس نقش سلدون را بازی می کند و لی پیس در نقش امپرتور کهکشان ظاهر می شود.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.

فایل آن را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

در این پیش پرده می بینیم که سلدون به گال می گوید که هر دوی آنها روز بعد دستگیری و به اتهام خیانت محاکمه خواهند شد. جرم آنها به کار بردن روان تاریخ برای پیش بینی آینده است- پیش بینی آینده ای بسیار بد برای امپراتوری کهکشانی. سلدون می گوید: این امپراتوری سقوط خواهد کرد. نظم عمومی به هم خواهد ریخت. وقایع پرشتاب به سوی ما می شتابند. و ما می شنویم که گال می گوید: شاید بتوانیم تاریکی را کوتاه تر کنیم.

در مجموع این پیش پرده قضیه اصلی را بیان می کند و شات ها چشم نوازی از صحنه هایی را نشان می دهد که پیش از تعطیلی کار فیلمبرداری شده اند.

بنیاد در سال 2021 در اپل تی وی به نماشی درخواهد آمد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1043

به "فیلم، اپل نخستین پیش پرده سریال بنیاد آسیموف را نشان داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم، اپل نخستین پیش پرده سریال بنیاد آسیموف را نشان داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید