9 آگوست روز جهانی عاشقان کتاب

به گزارش گروه سرگرمی، روز عاشقان کتاب هر سال در 9 آگوست (19 مرداد) برگزار می گردد. این روز به نوعی یک روزِ تعطیلِ غیررسمی است برای ترغیب کتابخوانی و به ویژه مطالعه ادبیات. در این روز به مردم توصیه می گردد تلفن های هوشمند و هر نوع حواس پرتی تکنولوژیکی خود را کنار بگذارند و یک کتاب برای مطالعه انتخاب نمایند. روز عاشقان کتاب به طور گسترده در مقیاس جهانی شناخته می گردد، اما منشاء و خالق آن تا امروز ناشناخته است.

9 آگوست روز جهانی عاشقان کتاب

این روز در اصل یک روز ملی در تقویم مردم آمریکا است. به گفته سیوکس سیتی ژورنال آمریکایی ها این روز را انتخاب کردند. هدفشان از معین این روز این بود که مردم کتاب هایی که خوانده اند را به همدیگر معرفی نمایند و خودشان هم خواندن یک کتاب جدید را شروع نمایند.

روز عاشقان کتاب فرصت خوبی برای کسانی است که عاشقانه مطالعه کردن را دوست دارند و کتاب به یکی از نزدیک ترین دوستان آن ها تبدیل شده. در بیش از صد کشور جهان این روز با برنامه های جالب و جذابی برگزار می گردد.

در سراسر جهان بخاطر اهمیت کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی، فستیوال ها و مراسم های بسیاری برگزار می گردد. همچنین روز های مختلفی با نام های مختلف در حوزه کتاب معین شده است. از جمله مهم ترین این روز ها عبارتند از:

روز جهانی کتاب و حق مؤلف که یک رویداد سالانه است و در 23 آوریل هر سال برگزار می گردد. این روز توسط یونسکو نامگذاری شده است. در سال 1995 یونسکو تصمیم گرفت که روز جهانی کتاب و حق امتیاز در این روز جشن گرفته گردد. این روز همچنین مصادف با سالگرد در گذشت ویلیام شکسپیر و سروانتس است.

روز جهانی کتاب کودک که 2 آوریل (برابر با 14 فروردین) هر سال برگزار می گردد. این روز را به افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده داستان های بچه ها نامگذاری نموده اند.

اعلام سالانه پایتخت جهانی کتاب

پایتخت جهانی کتاب عنوانی است که از سال 2001 میلادی به این سو هر ساله از سوی سازمان یونسکو به شهری داده می گردد که در جهت تقویت صندلی کتاب و خواندن آن تلاش شایانی نموده باشد. هدف یونسکو این است تا از این طریق در آن سال به اجرای برنامه های فرهنگی مرتبط با کتاب بپردازد و از این راه شوق مطالعه را در مردم ایجاد کند. این انتخاب هیچ جایزه اقتصادی را برای برگزیده آن دربر ندارد؛ بلکه تصدیق بهترین برنامه اختصاص داده شده به کتاب و کتاب خوانی است.

سازمان یونسکو هر سال یک شهر را با یاری سه مرکز بین المللی کتاب به عنوان پایتخت کتاب معین می نماید که این سه مرکز انجمن ناشران بین المللی کتاب، اتحادیه بین المللی فروشندگان کتاب و اتحادیه بین المللی انجمن کتابخانه ها است. سالی که شهر برگزیده عنوان پایتخت جهانی کتاب را دارا است از 23 آوریل یعنی روز جهانی کتاب تا 22 آوریل سال بعد از آن ادامه دارد.

بانکوک سیزدهمین شهری است است که به عنوان پایتخت جهانی کتاب انتخاب می گردد. کمیته تصمیم گیرنده اعطای این عنوان دلیل انتخاب بانکوک را به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال 2013 ایجاد انگیزه برای سهیم شدن و شرکت مردم در زنجیره تأمین کتاب، حضور فعال بازیگران تایلندی در پروژه ای ادبی که از قبل به همین منظور طراحی شده و همچنین عمل به تعهدات در حوزه نشر اعلام نموده است.

پیش از این مادرید اسپانیا (2001)، اسکندریه مصر (2002)، دهلی نو هندوستان (2003)، آنتورپ بلژیک (2004)، مونترال کانادا (2005)، تورین ایتالیا (2006)، بوگوتا کلمبیا (2007)، آمستردام هلند (2008)، بیروت لبنان (2009)، لوبلیانا اسلوونی (2010)، بوینوس آیرس آرژانتین (2011) و ایروان ارمنستان (2012) پایتخت جهانی کتاب بودند.

تهران یک بار در سال 2006 و بار دیگر در سال 2011 برای کسب عنوان پایتخت کتاب جهان تقاضا داده است که هر دو تقاضا رد شده است. تهران در سال 2006 با یک رأی این عنوان را به تورین ایتالیا باخت. گفته می گردد که نیشابور با پشتوانه تجربه ای که در پایتختی کتاب ایران کسب نموده است، برای کسب عنوان پایتخت جهانی کتاب اقدام نموده است.

معیار های انتخاب پایتخت جهانی کتاب:

کمیته انتخاب و معرفی نامزد ها از برنامه هایی استقبال می نماید که توسط شهردار یک شهر اجرا یا تأیید شده و در جهت ترویج و گسترش کتاب خوانی است.

کمیته انتخاب نامزد ها توجه خود را به برنامه های خاصی جلب می نماید که به این توضیح اند: درجه مشارکت همه سطوح (از شهری تا بین المللی)، تأثیر بالقوه این برنامه ها، دامنه و کیفیت فعالیت هایی که توسط کاندیدا ها طرح شده است و گستره ای که در آن ناشران، نویسندگان، کتاب فروش ها و کتابداران درگیر می شوند و سازمان های غیردولتی هم در آن فعال هستند و هر پروژه دیگری که کتاب و کتاب خوانی را ارتقا می دهد. همچنین برنامه ها باید در راستای ارتقای آزادی بیان و اعلامیه جهانی حقوق بشر باشد.

یک خبر خوب برای عاشقان کتاب، همزمان با روز جهانی عاشقان کتاب:

طرح تابستانه کتاب از (18 مرداد) در کتابفروشی های عضو این طرح در سراسر کشور شروع به کار کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، 761 کتابفروشی از 31 استان کشور در طرح تابستانه کتاب مشارکت نموده اند که از (18 مردادماه) با یارانه 20درصدی کتاب های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را به مخاطبان ارائه می نمایند.

در این طرح، استان تهران با 115 کتابفروشی، اصفهان با 85 کتابفروشی و خراسان رضوی با 81 کتابفروشی بیشترین مشارکت را از آن خود نموده اند.

اسامی و مشخصات کتابفروشی های عضو طرح تابستانه کتاب 99 به تفکیک هر استان بر روی سایت tarh.ketab.ir قابل مشاهده است.

در این طرح که با شعار کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم از 18 مردادماه شروع و تا 30 مرداد ادامه خواهد داشت، سقف مجاز خرید برای هر خریدار 150 هزار تومان است.

در تابستانه کتاب 99 به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، خرید های غیرحضوری نیز با ثبت اطلاعات مربوطه در پنل از سوی کتاب فروشی ها فراهم شده است.

در سرانجام چند جمله از بزرگان درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی را با هم می خوانیم:

اینشتین:

افکار و اندیشه های انسان به گونه ای است که ممکن است فقط خواندن یک کتاب پایه اندیشه ها و افکار انسان را بر مبنای جدید یا در راستا خاصی قرار دهد و چه بسا ممکن است کتابی راستا سرنوشت میلیون ها انسان را در راه مخصوصی بیندازد.

مُنْتِسکیو:

من هیچ غمی نداشتم که خواندن یک صفحه کتاب از بین نبرده باشد. کتاب، عمر دوباره است. در جهان لذتی که با لذت مطالعه برابری کند، نیست.

کارلایل:

دانشگاه واقعی، جایی است که مجموعه ای از کتاب در آن جمع آوری شده باشد.

موریس مترلینگ:

آدم تنها در بهشت هم باشد، به او خوش نمی گذرد، ولی کسی که به کتاب یا تحقیق علاقه مند است، هنگامی که به مطالعه یا تفکر مشغول است، جهنم، به تنهایی برای او بهترین بهشت هاست.

آبراهام لینکلن:

بدون حکومت، می گردد زندگی کرد، ولی بدون کتاب و مطبوعات نمی گردد.

وُلتر:

برگ های کتاب به منزله بال هایی هستند که روح ما را به عالم نور و روشنایی پرواز می دهند.

ویکتور هوگو:

خوشبخت، کسی است که به یکی از این دو چیز دست رسی دارد، یا کتاب های خوب یا دوستانی که اهل کتاب باشند.

سقراط:

جامعه وقتی فرزانگی و سعادت می یابد که مطالعه، کار روزانه اش باشد.

بیهقی:

بهترین سخن گویان و یاران، کتاب است و آن گاه که دوستان تنهایت نهند، می توانی به آن سرگرم شوی. اگر او را هم راز خویش قرار دهی، سرّ تو را فاش نمی نماید و با کتاب است که می توان به دانش و نیکی ها دست یافت.

منبع: فرارو
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1122

به "9 آگوست روز جهانی عاشقان کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 آگوست روز جهانی عاشقان کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید