طرح نسخه الکترونیک سرعت ارائه خدمات تامین اجتماعی را افزایش می دهد

به گزارش گروه سرگرمی، خبرنگاران/هرمزگان مدیر درمان تامین اجتماعی استان هرمزگان گفت: با توجه به اهمیت مقوله سلامت و در راستای ارائه خدمات بهینه و خدمات هوشمند سلامت، سازمان تامین اجتماعی تصمیم به حذف نسخه کاغذی و جایگزینی آن با نسخه الکترونیک گرفت.

طرح نسخه الکترونیک سرعت ارائه خدمات تامین اجتماعی را افزایش می دهد

دکتر مریم امیری در گفت و گو با خبرنگاران، اضافه کرد: در این بین نیز پزشکان، دندانپزشکان، داروخانه ها، بیمارستان ها، فیزیوتراپی ها و مراکز تصویربرداری نیز می توانند با متصل شدن به سامانه تامین اجتماعی و یا استفاده از واسط های برنامه نویسی کاربردی (API) از این خدمت بهره مند شده و نسخه ها را به صورت الکترونیکی ارائه کنند.

وی ادامه داد: در صورت ارائه نسخه بصورت الکترونیکی، احتیاجی به ارائه نسخه کاغذی از سوی پزشکان و دیگر مراکز وجود ندارد و بدون مراجعه حضوری نیز صورتحساب ها در کمترین زمان پرداخت می گردد.

امیری در مورد توسعه خدمات الکترونیک سازمان گفت : در راستای بهبود کیفیت، افزایش پوشش، سهولت دسترسی و ارتقای خدمات درمانی قابل ارائه به بیمه شدگان، طرح نسخه الکترونیک و حذف دفترچه های درمانی با توسعه زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری لازم، پیاده سازی و آمادگی کامل برای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک فراهم شده است.

امیری اظهار کرد: علاوه بر این بیمه شدگان می توانند برای اطلاع از سوابق بیمه درمانی خود به آدرس eservices.tamin.ir مراجعه و بعد از ثبت نام در سامانه از قسمت خدمات سلامت الکترونیک - پرونده سلامت الکترونیک من سوابق درمانی خود را مشاهده کنند.

مدیر درمان تامین اجتماعی هرمزگان مطرح نمود: پزشکان و دندانپزشکان می توانند با استفاده از یکی از دو روش مبادرت به نسخه نویسی الکترونیک کنند. در صورتیکه فاقد سامانه هستند، برای نسخه نویسی الکترونیکی به آدرس .ep.tamin.ir مراجعه نمایید. همچنین در صورتیکه از سامانه دیگری غیر از سامانه تامین اجتماعی استفاده می کنند، با درخواست از شرکت توسعه دهنده سامانه اطلاعاتی خود برای پیاده سازی واسط های برنامه نویسی کاربردی (API) ، احتیاجی به استفاده از سامانه تامین اجتماعی و ثبت موازی اطلاعات در سامانه تحت مالکیت سازمان نخواهند داشت.

امیری خاطرنشان کرد: تمهیدات و امکاناتی برای تسهیل و توسعه نسخه نویسی الکترونیک برای پزشکان و دندانپزشکان فراهم شده است که از آن جمله می توان به پرداخت و تسویه 95درصد کارکرد روزانه پزشک (سهم سازمان) در صورت استفاده از امضای دیجیتال (و 80 درصد در صورت عدم استفاده از امضای دیجیتال) به صورت علی الحساب، برخط و روزانه، امکان انعقاد قرارداد پزشکان و دندانپزشکان با سازمان به صورت فوری، غیرحضوری و بدون رسیدگی و تشریفات به وسیله آدرس .ep.tamin.ir، عدم احتیاج به تنظیم صورتحساب ماهیانه برای وصول مطالبات، عدم احتیاج به مراجعه حضوری برای تحویل نسخ و صورتحساب ها، امکان رویت تداخلات دارویی و ... ، اخذ وام یاری هزینه خرید تجهیزات رایانه ای از بانک رفاه کارگران بدون احتیاج به ضامن و بدون مراجعه حضوری اشاره نمود.

این مقام مسئول درباره چگونگی دسترسی داروخانه ها به نسخ الکترونیک نیز تشریح کرد: از این به بعد داروخانه های می توانند با استفاده از یکی از این دو روش، نسخه الکترونیک پزشکان و دندانپزشکان را به صورت برخط دریافت و نسبت به تحویل دارو به بیمه شدگان اقدام کنند.

وی ادامه داد: استفاده از سامانه نسخه الکترونیک سازمان به آدرس darman.tamin.ir و یا بهره گیری از سامانه فعلی مورد استفاده خود و متصل کردن آن به سامانه این سازمان به وسیله واسط های برنامه نویسی کاربردی (API) ارائه شده توسط سازمان، که در این صورت احتیاجبه ثبت موازی اطلاعات در سامانه های تحت مالکیت سازمان نخواهند داشت.

وی مزایای استفاده از این طرح برای داروخانه ها را مطرح نمود: استحقاق سنجی برخط و حذف کسور از صورتحساب داروخانه، سهولت در دریافت دارو و خدمت از چند مرکز، عدم احتیاج به تنظیم و ارائه صورتحساب ماهانه، عدم احتیاج به مراجعه برای تحویل نسخ و صورتحساب ها، امکان اعمال قواعد بیمه همزمان با ثبت نسخه کاغذی همانند نسخ الکترونیک در سامانه تحت مالکیت داروخانه، کاهش مسائل نسخه خوانی و امکان ارجاع نسخه ناخوانا به پزشک (کاهش خطا)، پرداخت 30 درصد مطالبات روزانه داروخانه به صورت علی الحساب و برخط که در آینده نزدیک این رقم به 50 درصد افزایش خواهد یافت از جمله مزایای استفاده داروخانه ها از طرح نسخه الکترونیکی است.

مدیر درمان تامین اجتماعی هرمزگان درباره دیگر مراکز نیز گفت: درمانگاه ها، آزمایشگاه ها، فیزیوتراپی ها و مراکز تصویربرداری با استفاده از یکی از این دو روش می توانند نسخه الکترونیک پزشکان و دندانپزشکان به صورت برخط دریافت و بر آن اساس ارائه خدمات کنند. اول استفاده از سامانه طراحی شده برای نسخه نویسی درمانگاه ها به آدرس ep .tamin.ir و برای نسخه پیچی در درمانگاه ها، آزمایشگاه ها، فیزیوتراپی ها و مراکز تصویربرداری استفاده از سامانه darman.tamin.ir سازمان تامین اجتماعی . همچنین روش دیگری است که این مراکز می توانند از نسخه الکترونیک استفاده کنند .در روش دوم، با پیاده سازی واسط برنامه نویسی کاربردی(َAPI) در سامانه خود به وسیله شرکت توسعه دهنده آن سامانه، احتیاجی به ثبت موازی اطلاعات در سامانه های تحت مالکیت سازمان نخواهند داشت.

امیری درباره مزایای استفاده از طرح برای مراکز درمانی و پاراکلینیکی اظهار کرد: از جمله مزایای استفاده از طرح نسخه الکترونیکی برای مراکز درمانی و پاراکلینیکی می توان به استحقاق سنجی برخط و حذف کسور از صورتحساب مراکز، عدم احتیاج به تنظیم و ارائه صورتحساب ماهانه، عدم احتیاج به مراجعه برای تحویل نسخ و صورتحساب ها، کاهش مسائل نسخه خوانی و امکان ارجاع مستقیم نسخه ناخوانا پزشک اشاره نمود.

وی در سرانجام گفت: استفاده از نسخه الکترونیک بسیاری از مسائل را هم برای بیمه شدگان و هم پزشکان، مراکز درمانی و پاراکلینیکی کاهش داده و سرعت ارائه خدمات را افزایش می دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1286

به "طرح نسخه الکترونیک سرعت ارائه خدمات تامین اجتماعی را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح نسخه الکترونیک سرعت ارائه خدمات تامین اجتماعی را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید