7 سوال که قبل از خرید گجت هوشمند خانگی باید بپرسید

به گزارش گروه سرگرمی، آماده سازی یک خانه هوشمند فراتر از انتخاب چند چراغ و دوربین ساده است. شما باید مطمئن شوید که دستگاه هایی که انتخاب می کنید مناسب، ایمن و با سایر فناوری های خانه شما سازگار باشند. در ادامه به 7 سوال می پردازیم که قبل از خرید گجت هوشمند باید از خود بپرسید.

7 سوال که قبل از خرید گجت هوشمند خانگی باید بپرسید

این گجت هوشمند از کدام سیستم های خانه هوشمند پشتیبانی می نماید؟

سه سیستم خانه هوشمند غالب وجود دارد: Google Home، Amazon Alexa و Apple HomeKit. به طور کلی بهتر است خانه هوشمند خود را بر اساس یکی از این سیستم ها بنا کنید، زیرا این کار پشتیبانی داخلی از دستگاه هایی که در حال حاضر دارید را تضمین می نماید.

ذیرش یک سیستم خانه هوشمند به معنای انتخاب آسان ترین مسیر است تا اعضای خانه بتوانند به راحتی با خانه هوشمند شما تعامل داشته باشند. می توانید از ترکیبی از سیستم ها و برنامه های شخص ثالث بهره ببرید، اما بهتر است همه چیز را در یک مکان داشته باشید. انتخاب یک سیستم تا حد زیادی به وسایلی که در حال حاضر در خانه دارید بستگی دارد. اگر از آیفون استفاده می کنید، همه دستگاه های HomeKit شما در برنامه Home اپل ظاهر می شوند. اگر به وسیله Chromecast یا Android TV رسانه دیدن می کنید، Google Home ممکن است انتخاب بهتری باشد.

دستیار هوشمندی که برای کنترل دستگاه های خود استفاده می کنید نیز یک عامل است. این دستیارها به تلفن های هوشمند، بلکه به بلندگوهای هوشمند، تلویزیون ها و وسایل حجیم تر مانند یخچال های هوشمند نیز متصل هستند. اگر همه چیز با یک سیستم واحد کار کند، می توانید کارهای بیشتری را از یک نقطه کنترل انجام دهید. منظره خانه هوشمند به گونه ای در حال تکامل است که این موضوع در آینده اهمیت کمتری خواهد داشت. استاندارد Matter به دستگاه های خانه هوشمند اجازه می دهد تا بدون توجه به پشتیبانی زیست بوم بومی، با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. Thread یک پروتکل بی سیم کم مصرف است که به این دستگاه ها اجازه می دهد بدون احتیاج به شبکه بی سیم متمرکز ارتباط برقرار نمایند. پشتیبانی به پذیرش رویکردی چندپلتفرمی به وسیله فراورینمایندگان و به روزرسانی دستگاه هایشان بستگی دارد.

بعلاوه پلتفرم هایی مانند Home Assistant وجود دارد، یک پروژه خانه هوشمند متن باز که در حال حاضر هزاران دستگاه را در یک پلتفرم واحد گرد هم می آورد. با این گفته، حتی کاربران اختصاصی Home Assistant نیز باید قبل از خرید هر چیزی فهرست دستگاه های سازگار را آنالیز نمایند.

آیا امکان استفاده از گجت هوشمند بدون اینترنت وجود دارد؟

بعضی از گجت های هوشمند خانگی کاملاً به اینترنت وابسته هستند، در حالی که بعضی دیگر به صورت محلی روی یک شبکه کار می نمایند. بعضی دیگر نیز ترکیبی از این دو روش را ارائه می دهند. اگر نگران قطعی سرویس هستید که بر عملکرد عادی خانه هوشمند شما تأثیر می گذارد، خوب است بدانید که با چه چیزی سروکار دارید.

به عنوان مثال، یک دوربین مداربسته هوشمند را در نظر بگیرید. بسیاری از دوربین ها تصاویر زنده را به یک سرور ارسال می نمایند، آن ها را در فضای ابری ذخیره می نمایند، آن ها را تجزیه و تحلیل می نمایند و به شما امکان می دهند به وسیله اینترنت در هر کجا آن ها را مشاهده کنید. سایر دوربین های هوشمند به صورت محلی در مقصدی که شما انتخاب می کنید، مانند یک هارد دیسک قدیمی یا یک کارت حافظه SD، ضبط می نمایند.

اگر بدترین اتفاق بیفتد و به خانه شما نفوذ نمایند و دزد پیروز گردد برق یا دسترسی به اینترنت را قطع کند، آیا مدرکی برای تحویل به پلیس خواهید داشت؟ همین مورد در خصوص زنگ های تصویری درب ورودی نیز صدق می نماید، که بسیاری از آن ها فقط به وسیله اینترنت کار می نمایند. بعضی از مهم ترین دستگاه ها، به ویژه قفل های هوشمند، از قبل برای این موارد راهکار هایی دارند. اگرچه درب ها را می توان از راه دور قفل یا باز کرد و برای اعطای دسترسی در صورت لزوم تنظیم کرد، اما بیشتر آن ها برای ورود به صورت آنالوگ دارای پشتیبان هایی مانند صفحه کلید، حسگر اثر انگشت یا شکاف کلید فیزیکی نیز هستند.

اگر گجت هوشمند از کار بیفتد چه می گردد؟

اینترنت قطع گردد و شما نتوانید به طور موقت از یک دستگاه بهره ببرید، یک مسئله است، اما اگر اتصال به طور کلی قطع گردد چه اتفاقی می افتد؟ بعضی از دستگاه های خانه هوشمند به طور کامل روی سیستم های اختصاصی کار می نمایند، جایی که عملکرد اصلی به سرورهای ابری وابسته است. با خاموش شدن سرور، بخش زیادی از عملکرد دستگاه نیز از بین می رود. اگر سرویس ابری فقط یک بخش اختیاری از یک بسته بزرگ تر باشد، این مشکل چندانی ایجاد نمی نماید. اگر از ذخیره سازی محلی و آنالیز دستی تصاویر امنیتی خانه خود راضی هستید، ممکن است احتیاجی به پرداخت هزینه برای ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل مبتنی بر فضای ابری نداشته باشید.

اما اگر سازنده دوربین اصرار بر استفاده از سرورهای خود برای دستیابی به ابتدایی ترین عملکردها داشته باشد، ممکن است با خاموش شدن سرورها، با یک سیستم امنیتی خانگی بی استفاده روبرو شوید. تصور اینکه این شرکت ها برای همیشه کار خواهند کرد آسان است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد. این امر به ویژه در خصوص محصولات مقرون به صرفه قیمت و بدون نام تجاری بیشتر صدق می نماید. خوشبختانه، دستگاه های ساده تر مانند کلیدها و پریزهای هوشمند به لطف پشتیبانی از زیست بومی مانند الکسا یا هوم کیت، عملکردهای اساسی خود را حفظ خواهند کرد.

چگونه می توانیم گجت را آپدیت کنیم؟

اینترنت اشیا یا به اختصار IoT اصطلاحی است که تا حدودی منسوخ شده و به اضافه شدن قابلیت اتصال به اینترنت به وسایل روزمره، مانند وسایلی که در یک خانه هوشمند یافت می گردد، اشاره دارد. در این میان کاربران زیادی هنگام خرید گجت هوشمند خانگی همیشه نگران حفره های امنیتی هستند.

یکی از راه های نفوذ به این دستگاه ها به وسیله باگ های نرم افزاری و حفره های امنیتی است. این همان چیزی است که به روز رسانی نرم افزار را بسیار مهم می نماید. وبسایت The Register جزئیات مربوط به نقص های امنیتی در دستگاه های IoT را توضیح می دهد، که بخش عمده ای از آن ها به سیستم عامل یا میان افزار (firmware) زمینه ای مرتبط هستند. به طور خلاصه، هنگام اضافه کردن دستگاه هایی به خانه خود که می توانند حریم خصوصی یا امنیت شما را به خطر بیندازند، باید بسیار مراقب باشید.

توانایی وصله کردن مسائل در صورت بروز آن ها لازم است. آنالیز کنید که این فرآیند چقدر آسان است. آیا دستگاه با اتصال به اینترنت به صورت اتوماتیک به روزرسانی می گردد؟ آیا احتیاج به به روزرسانی دستی به وسیله برنامه دارید؟ آیا برای به روزرسانی با استفاده از کامپیوتر خود احتیاج به دانلود و فلش کردن فایل های میان افزار دارید؟

بعضی از دستگاه ها ممکن است هرگز به روزرسانی نرم افزاری دریافت ننمایند. بعضی از شرکت ها ممکن است صرفاً در تجارت فراوری بی وقفه دستگاه ها بدون توجه به امنیت آن ها باشند. بعد از اینکه دستگاه را خریدید، این مشکل شماست.

آیا برای استفاده احتیاج به تجهیزات جانبی داریم؟

استفاده از تمام گجت های هوشمند خانگی به راحتی و سادگی صورت نمی گیرد. در حالی که راه اندازی بیشتر آن ها آسان است، بعضی به کمی فکر بیشتر احتیاج دارند. بعضی از نمونه ها شامل دوربین های امنیتی، ترموستات های هوشمند، زنگ های هوشمند در و قفل های هوشمند هستند. دوربین های امنیتی برای نصب در موقعیت های مفید، مانند بالای گاراژ شما طراحی شده اند. بسته به سیستمی که انتخاب می کنید، ممکن است احتیاج به کابل کشی داشته باشید. بسیاری از دوربین های خانه هوشمند از برق رسانی به وسیله اترنت (PoE) استفاده می نمایند که هم برق و هم اتصال شبکه را فراهم می نماید. برای این کار، به یک پاور اینجکتور (PoE injector) احتیاج دارید زیرا یک روتر یا سوئیچ استاندارد کارایی نخواهد داشت.

قفل های هوشمند نیز مشکل تأمین برق را دارند. بسته به سیستم، ممکن است احتیاج به سیم کشی قفل هوشمند در چارچوب در داشته باشید. رویکرد آسان تر این است که از یکی از قفل های هوشمند بسیاری که با باتری کار می نمایند و به در متصل می شوند (با تعویض باتری های یکبار مصرف یا با شارژ) بهره ببرید. همین مورد در خصوص زنگ های هوشمند درب ورودی نیز صدق می نماید. ترموستات های هوشمند یکی از مؤثرترین ارتقاءهای خانه هوشمند هستند که می توانید انجام دهید، اما بعضی از آن ها برای تأمین برق دائمی ترموستات به سیم مشترکی (بعلاوه به عنوان سیم C شناخته می گردد) احتیاج دارند. دو تا از محبوب ترین ترموستات های هوشمند، ترموستات هوشمند Ecobee و ترموستات یادگیرنده Nest گوگل، هر دو راهکار هایی برای مشکل سیم C ارائه می دهند: باتری یا یک کیت اضافی برای ساخت راهکار خودتان.

ضمناً اگر بخواهید تمام گجت های هوشمند را با وای فای به یکدیگر وصل کنید، شاید باید بهبود پوشش وای فای در خانه را هم در نظر بگیرید.

آیا شرکت سازنده قابل اطمینان است؟

در نهایت، خرید یک گجت هوشمند خانگی تفاوتی با خرید ماشین، گوشی هوشمند یا تلویزیون ندارد. یکی از مهم ترین معیارهایی که باید رعایت کنید، قابلیت اطمینان است. برای گجت های خانه هوشمند، این فقط به معنای دوام دستگاه یا گارانتی مناسب نیست. می خواهید مطمئن شوید که پشتیبانی محصول نیز به مقدار کافی خوب است. خدمات ابری که قرار است به آن ها تکیه کنید چقدر قابل اعتماد هستند؟ آیا عملکرد بی سیم مسئله ای دارد؟ آیا باتری به مقدار کافی دوام می آورد؟ آیا تجربه کاربری دلپذیر است؟ آیا اعلان های زنگ درب ورودی واقعاً همانطور که تبلیغ می گردد کار می نمایند؟ آیا در شب دوربین مداربسته ویدیو های باکیفیتی ضبط می نماید؟

این همان دقت و احتیاطی است که هر بار برای خرید هر چیزی با ارزش که تأثیر زیادی روی زندگی شما می گذارد، باید انجام دهید. با توجه به پیامدهای قابل توجه قابلیت استفاده، امنیت و حریم خصوصی، در خصوص دستگاه های IoT باید بسیار مراقب باشید.

آیا با دستگاه هایی که در این فهرست رد می شوند مسئله ای ندارید؟

گاهی اوقات، مجبور به سازش هستید. ما به شما توصیه می کنیم کمی در خصوص عملکرد و سهولت استفاده سازش کنید و شاید با باتری های قابل شارژ روی دوربین زنگ درب ورودی خود کنار بیایید. اما شما هرگز نباید در خصوص امنیت سازش کنید. این ممکن است به این معنی باشد که شما باید از بعضی قابلیت ها صرف نظر کنید یا برای توسعه سیستم خود کمی بیشتر صبر کنید. اشکالی ندارد، گجت های هوشمند خانگی دیگری وجود دارند که می توانید فعلاً روی آن ها سرمایه گذاری کنید.

در نهایت باید بگوییم که برای خرید انواع گجت هوشمند خانگی، می توانید به فروشگاه خبرنگاران سر بزنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 خرداد 1403 بروزرسانی: 6 خرداد 1403 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 2279

به "7 سوال که قبل از خرید گجت هوشمند خانگی باید بپرسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 سوال که قبل از خرید گجت هوشمند خانگی باید بپرسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید