صندوق بین المللی پول بدون فشارهای آمریکا وام ایران را پرداخت کند

به گزارش گروه سرگرمی، تهران(پانا) - رییس کل بانک مرکزی با اشاره به درخواست ایران برای دریافت منابع اضطراری از صندوق بین المللی پول به منظور مقابله با ویروس کرونا، گفت انتظار می رود این صندوق به سرعت و بدون هیچ گونه تبعیض و تاثیرپذیری از لابی گری های سیاسی و یا فشارهای دیگر کشورها از جمله آمریکا به این درخواست قانونی پاسخ دهد.

صندوق بین المللی پول بدون فشارهای آمریکا وام ایران را پرداخت کند

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، نشست روسای بانک مرکزی کشورهای عضو منا (MENA) عصر امروز به شیوه ویدئوکنفرانس برگزار گردید.

عبدالناصر همتی در این نشست تاکید نمود: بیماری کووید 19 به بسیاری از کشورها آسیب رساند و ایران بیشتر از بسیاری از کشورها آسیب دید، اما باوجود تحریم های شدید آمریکا و شرایط دشواری که کشور با آن روبرو بود، ایران پیروز شد این مسئله را مهار کند و سیاست های اقتصادی خویش را پیش ببرد.

همتی با بیان اینکه باید پذیرفت که هر کشور به منابع اقتصادی مناسب و کافی احتیاج دارد تا بتواند سیاست های خود را پیش ببرد، توضیح داد: شرایط پیش بینی نشده کنونی بسیاری از کشورها را با مشکل بودجه و نقدینگی روبرو ساخت و ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست.

رییس کل بانک مرکزی اضافه نمود: ایران توانست با اتکا به منابع قانونی خود اقدام های مناسبی را انجام دهد؛ اما مشکل آنجاست که تحریم های غیرقانونی آمریکا، ایران را از دسترسی به منابع خود که بدون هیچ منطق قابل قبولی در خارج از کشور مسدود شده اند، محروم سازد.

وی ضمن تاکید بر اینکه همزمان و با توجه به شرایط کنونی، ایران همانند دیگر کشورهای عضو صندوق بین المللی پول، این حق را دارد که از منابع اضطراری صندوق که برای مقابله با ویروس کرونا فراهم شده اند، استفاده کند، گفت: ایران در بین نخستین کشورهایی بود که درخواست دریافت منابع اضطراری داد، اما این فرآیند به شکل غیرمنطقی و بدون هیچ نتیجه مشخصی زمان زیادی به طول انجامیده است.

همتی اضافه نمود: به تازگی اطلاع یافتم که بر اساس بیانیه اداری 15 اکتبر 2020، به مدیر اجرایی گروه آمریکا دستور داده شده تا با درخواست ایران برای تسهیلات مخالفت کند. در این صورت خواسته یک کشور، دیگری را از دسترسی به منابع اقتصادی لازم برای مقابله با اثرات کوید 19 محروم می سازد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این امر آشکارا با روحیه و اهداف یک سازمان بین المللی مغایرت دارد، گفت: انتظار می رود که صندوق بین المللی پول به سرعت و بدون هیچ گونه تبعیض و تاثیرپذیری از لابی گری های سیاسی و یا فشارهای دیگر کشورها از جمله ایالات متحده به این درخواست قانونی پاسخ دهد.

کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین المللی پول نیز در سخنرانی پایانی خود ضمن تاکید بر این موضوع که سعی می کنیم در تخصیص تسهیلات مقابله با بیماری کووید19 بدون تبعیض عمل کنیم، توضیح داد: شرایط ایران برای بهره مندی از وام صندوق بین المللی پول را درک می کنیم و بر همین مبنا تمام تقاضاهای به جامانده از کشورهایی که هنوز وام مقابله با کرونا دریافت ننموده اند، آنالیز و کوشش می کنیم شرایط بهره مندی همه کشورها را فراهم کنیم.

لازم به ذکر است منا (به انگلیسی: MENA - Middle East and North Africa) به معنی خاورمیانه و شمال آفریقا اصطلاحی است که برای نامیدن کشورهای عمده تولیدکننده نفت که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند به کار می رود.

رییس کل بانک مرکزی پیش از این با اشاره به برنامه های حمایتی نظام بانکی برای کنترل اثرات اقتصادی گسترش کرونا، گفت: این بانک، تمامی کوشش خود را نموده و خواهد نمود تا اقتصاد کشور با کمترین آسیب از این گذرگاه عبور کند.

عبدالناصر همتی با انتشار یادداشتی در اینستاگرام اضافه نمود: تمام خواسته و آرزوی دولت و بانک مرکزی، ارائه یاری های بیشتر در سطح وسیع تر و بلاعوض است، اما تحریم های ناجوانمردانه آمریکا به همراه کاهش قیمت نفت، هزینه های مقابله با ویروس کرونا و آثار درآمدی آن، امکانات داخل و خارج از بودجه دولت را به شدت در تنگنا قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1244

به "صندوق بین المللی پول بدون فشارهای آمریکا وام ایران را پرداخت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندوق بین المللی پول بدون فشارهای آمریکا وام ایران را پرداخت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید