سیمون آیوازیان معیارهای داوری بخش گیتار جشنواره موسیقی جوان را خاطرنشان کرد

به گزارش گروه سرگرمی، تهران (پانا) - سیمون آیوازیان نوارنده گیتار و داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معتقد است گروه سنی الف، امید اصلی جشنواره محسوب می گردد و سال جاری تعداد شرکت کنندگان در این گروه سنی بیشتر از هر سال بود.

سیمون آیوازیان معیارهای داوری بخش گیتار جشنواره موسیقی جوان را خاطرنشان کرد

به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی، آیوازیان درباره شرکت نمایندگان در گروه های سنی مختلف جشنواره گفت: گروه سنی الف بهتر از دو گروه دیگر بود و باعث خوشحالی است که نوجوانان زیر 18 سال اینقدر فعال بودند اما در مجموع کیفیت کارشان خیلی بالا نبود یا اگر بخواهم دقیق تر بگویم با استعدادهای حیرت انگیز در این دوره از جشنواره روبرو نشدیم. به عنوان نمونه پارسال یکی دو نفر خیلی کارشان به چشم آمد اما سال جاری سطح کیفی آثار شرکت نمایندگان این گروه سنی به هم نزدیک بود.

این داور درباره شرایط گروه های سنی ب و ج نیز شرح داد: گروه ب ضعیف تر بود و در گروه ج به زحمت توانستیم از بین 10 نفر، 3 نفر را انتخاب کنیم. همواره در گروه ج کمتر علاقمند به شرکت در جشنواره داریم؛ نمی دانم به غرورشان مربوط است یا علت دیگری دارد اما در هر صورت همواره بر همین منوال بوده است.

این نوازنده گیتار سطح کیفی گروه های شرکت نماینده را با سال قبل مقایسه کرد و گفت: سال گذشته گروه الف خوب بود، گروه ب میانه ظاهر شده بودند، شاید کمی بهتر از سال جاری و گروه ج مثل سال جاری نه تعداد قابل توجهی شرکت نماینده داشت و نه کیفیت آثارشان خیلی خاص بود. ما انتظار بیشتری از شرکت نمایندگان داریم بخصوص از گروه های بالاتر اما خوشبختانه سال جاری شرایط گروه الف خوب بود. این شرکت نمایندگان که زیر 18 ساله هستند و یک نوازنده 18 ساله در مرز گروه سنی ب قرار گرفته است یعنی اکر از بچگی آغاز نموده باشد، به راحتی 5 یا 6 سال تجربه کسب نموده و می تواند خیلی خوب ظاهر گردد.

به گفته سیمون آیوازیان سال جاری 80 نفر در گروه الف نوازندگی گیتار شرکت کردند که در مقایسه با سال های گذشته بیشتر است و رکورد این سال ها به لحاظ تعداد شرکت نماینده شکسته شده است. او در این باره گفت: در تمام سال هایی که داور جشنواره بوده ام، گروه الف بهتر شده و رشد داشته اما در گروه های ب و ج رشد محسوسی ندیده ام.

آیوازیان معتقد است مهمترین ملاک و معیار داوری آثار جشنواره، قطعات انتخابی هستند. او در این باره شرح داد: من به شخصه روی اجرای قطعات اجباری و تمرینی نظر ندادم چون برای من معیار نیستند. از نظر من معیار سنجش همان قطعه انتخابی است. در تجربیات چند دهه آموزش و داوری آثار به این نتیجه رسیده ام که قطعات انتخابی بهتر می توانند مقدار تبحر و تسلط نوازنده ها را نشان بدهند.

این مدارس گیتار اضافه نمود: وقتی کسی قطعه ای را به عنوان قطعه انتخابی در نظر می گیرد یعنی نسبت به آن قطعه مدعی است، سال ها تمرین نموده و می تواند اجرای موفقی داشته باشد اما وقتی کیفیت اجرای قطعه انتخابی بالا نباشد، یعنی به میزان کافی در کارش تسلط ندارد. به نظرم قطعه انتخابی، معیار سنجش توانایی های افراد است.

این داور جشنواره اشاره نمود که شرکت نمایندگان این دوره قطعات اجباری را خیلی شبیه به هم اجرا نموده بودند و بیشتر آنها در قطعات تمرینی کارشان بد نبود اما در قطعات انتخابی هیچ اجرای درخشان و تاثیرگذاری ندیده بودند.

آیوازیان درباره تاثیر کرونا بر کار شرکت نمایندگان در جشنواره گفت: به نظرم کرونا تاثیری روی کیفیت کار شرکت نمایندگان نداشته است چون وقتی افراد در خانه هستند، قطعات را راحت تر و بدون استرس اجرا می نمایند اما سال های قبل برای انتخاب باید جلوی داوران و روی صحنه اجرا می کردند؛ یک بار در مرحله داوری اولیه و یک مرحله اجرای نهایی که منتخبین روی صحنه اجرا می کردند. سال جاری همه این مراحل آ ن لاین انجام شد و کار شرکت نمایندگان از همواره آسان تر بود.

این داور معتقد است برگزاری جشنواره به صورت مجازی روی کار داوران تاثیرگذار بوده است. آیوازیان در این باره شرح داد: داوری ما بسیار مشکل بود چون انجمن موسیقی فایل های صوتی را در اختیار داوران قرار می دهد. وقتی ما حالت های آرتیستیک، استایل و آرامش نوازنده، حرکت دست، سیستم و تکنیک او را نبینیم، نمی توانیم خیلی با دقت ارزیابی کنیم و رای دقیق بدهیم.

سیمون آیوازیان درباره نقش و تاثیرگذاری جشنوار ملی موسیقی جوان در شرایط موسیقی کشور گفت:جشنواره بسیار مفید است و ما همواره روی نیرویی که تازه آغاز نموده و در حال کار کردن است، بیشتر حساب می کنیم تا کسی که خودش را خیلی خوب می داند. بنابراین باعث خوشحالی است که تعداد شرکت نمایندگان گروه الف تا این میزان زیاد شده است.

این مدرس ساز گیتار شرح داد: شرایط آموزش موسیقی چندان امیدوارنماینده نبود و بخصوص بعد از شیوع ویروس کرونا شرایط بدتر شد چون آموزش های آنلاین جایگزین شدند که من به این شیوه تدریس اعتقادی ندارم.

آیوازیان که بعد از شیوه کرونا، دیگر تدریس را کنار گذاشته، درباره شرایط فعلی آموزش موسیقی گفت: با سیستم ها و روش های آموزشی داشتم ناامید می شدم و گمان می کردم دیگر امیدی به نوازندگان نوجوان نیست چون به نظرم کارکردن با ساز در درجه اول یک ارتباط روحی و انسانی است و استاد و شاگرد باید این رابطه روحی را تجربه نمایند؛ شاگرد باید از استاد انرژی بگیرد، تشویق گردد و در یک ارتباط انسانی نواختن ساز را بیاموزد با خریدن یک دیسک و تمرین توی خانه نمی گردد با ساز ارتباط گرفت و نوازنده شد.

این نوازنده که گمان نمی کرد سال جاری با این تعداد نوازنده نوجوان در جشنواره روبرو گردد، حالا امیدوار است و معتقد است که اتفاق مهمی در حال رخ دادن است که تعداد زیادی شرکت نماینده در گروه سنی الف در جشنواره سال جاری شرکت نموده اند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 بهمن 1400 بروزرسانی: 1 بهمن 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1902

به "سیمون آیوازیان معیارهای داوری بخش گیتار جشنواره موسیقی جوان را خاطرنشان کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیمون آیوازیان معیارهای داوری بخش گیتار جشنواره موسیقی جوان را خاطرنشان کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید