خبرنگاران اوج و فرود پرندگان مهاجر در حصار تهدیدهای محیط زیستی

به گزارش گروه سرگرمی، تهران - خبرنگاران - آواز بخوان، پرواز کن، اوج بگیر مثل پرنده شعار روز جهانی پرندگان مهاجر در سال 2021 است که با هدف جلب توجه، ارتقاء سطح آگاهی و آموزش در مورد پرندگان مهاجر و تهدیدات پیش روی آنها مشخص شده است.

خبرنگاران اوج و فرود پرندگان مهاجر در حصار تهدیدهای محیط زیستی

پرندگان موجودات زیبا، دوست داشتنی و در عین حال مفید برای انسان و طبیعت هستند، پرندگان علاوه بر اینکه با کنترل آفات، گرده افشانی و پراکنش بذر گیاهان در حفظ عملکرد اکوسیستم ها نقش بسزایی ایفا می نمایند، با صدای زیبا و دلنشینان آرامبخش و نوازشگر روح خسته انسان امروزی هستند.

به طور کلی روح و روان انسان با طبیعت و حیوانات عجین است، وقتی از کار روزانه خسته می شوید دلتان می خواهد به طبیعت بزنید جایی که فقط درخت و گیاه و صدای پرندگان باشد تا به آرامش برسید، چند دقیقه خود را در این شرایط رها کنید می بیند که حالتان بهتر می گردد.

اما متاسفانه انسان مانند همواره با نفس زیاده خواه خود عرصه را بر این موجودات زیبا تنگ نموده و زیستگاه آنها را در تصرف خود در آورده است و به جای درخت و سبزه این بتن و سیمان است که سر به فلک کشیده و اینطور شد که پرندگان مجبور شدند آشیانه خود را در میان انبوه خانه های سیمانی بنا نمایند، اینطور شد که درختان جایشان را به برج های بی روح سیمانی دادند و دیگر خبری از آن لطافت و طراوت درختان در شهر وجود ندارد.

ایران از لحاظ اقلیمی کشوری غنی است از این رو گفته می گردد که تعداد پرندگان در ایران از تمام قاره اروپا بیشتر است در واقع وجود تالاب های فراوان باعث شد که پرندگان زیادی این آب و خاک را خانه خود برگزینند و حتی سالانه تعداد زیادی پرنده به کشور ما مهاجرت می نمایند تا آنها نیز حظی از این اقلیم غنی ببرند.

گونه های زیادی از پرندگان مهاجر هستند، مهاجرت یا سفر پرندگان معمولا منظم و به صورت فصلی و رفت و برگشت است، به گفته کارشناسان سفر پرندگان ممکن است در پاسخ به تغییرات آب و هوایی، دسترسی به مواد غذایی و یافتن زیستگاه مناسب باشد، حضور پرندگان در یک منطقه نشانه هایی است که متوجه می شویم کدام زیستگاه در تعادل است و اینکه چرخه طبیعت دارد کار خود را درست انجام می دهد یا نه.

تخمین زده شده در دنیا حدود 50 میلیارد بال پرنده از حدود 9 هزار گونه وجود دارد که حجم زیادی از آنها مهاجر هستند، بر همین اساس حدود 5 تا 7 میلیون بال در فصول مختلف به ایران مهاجرت می نمایند، در ایران حدود 530 گونه پرنده وجود دارد که از این تعداد حدود 320 گونه مهاجر هستند که بعضی آنها جزو پرندگان مهاجر داخلی و بعضی خارجی هستند.

ایران به علت موقعیت جغرافیایی و اقلیمی متنوعی که دارد از گذشته کریدور اصلی مهاجرت پرندگان بوده و بر این اساس سالانه حجم زیادی پرنده برای زمستان گذرانی وارد کشور می شوند تا در تالاب های آن ساکن شوند اما در چند سال اخیر عواملی مانند توسعه شهرنشینی، تخریب زیستگاه ها و شکار بی رویه جزو عوامل تهدید آنها شناخته شده است.

شواهد نشان می دهد در چند سال گذشته عوامل تهدید سبب از بین رفتن تعداد زیادی از پرندگان اعم از مهاجر و بومی کشورها شده است چند سالیست که شاهد تلف شدن حجم زیادی از پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله هستیم که جلوگیری از این مساله قطعا احتیاجمند آنالیز و دقت نظر بیشتر دستگاه های متولی است.

به طوری که کیومرث کلانتری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست امروز(یکشنبه) در پیغام خود به مناسبت روز دنیای پرندگان مهاجر گفت: ایران نیز همه ساله میزبان خیل عظیمی از پرندگان مهاجر درراستاهای مهاجرتی آنهاست که به صورت عبوری یا زمستان گذران، بهاره یا تابستانه میهمان طبیعت بی نظیر کشور عزیزمان می شوند. اغلب این پرندگان به تالاب ها وابسته اند و زیبایی تالاب ها را صدچندان می نمایند.

وی اضافه کرد: اما متاسفانه این پرندگان در راستا مهاجرت خود با تهدیدات بسیاری از جمله تخریب و از دست رفتن زیستگاه، شکار غیر فانونی، مسمومیت، برخورد با سازه های انسان ساز مانند ساختمان های شیشه ای و کابل های انتقال برق روبرو می شوند. تغییر اقلیم هم تهدید اساسی دیگری است که با تاثیر مخرب بر زیستگاه های مورد احتیاج آنها برای فراوری مثل، استراحت و تغذیه فشار مضاعف بر پرنده وارد می نماید.

البته این تهدیدات فقط مختص کشور ما نیست بلکه می توان گفت که بیشتر کشورها کم و بیش با این مسائل روبرو هستند از این رو به منظور افزایش توجه دنیای به موضوع اهمیت پرندگان مهاجر، از سال 2006 توافقنامه پرندگان مهاجر آبی آفریقا - اوراسیا (AEWA) اقدام به نامگذاری و برگزاری روز دنیای پرندگان مهاجر نموده است. در واقع این روز در واکنش به تبلیغات منفی در خصوص پرندگان مهاجر که در نتیجه شیوع آنفلوانزای مرغی ایجاد شده بود، انتخاب شد.

در واقع روز دنیای پرندگان مهاجر یک کمپین آگاهی افزایی سالانه است که بر احتیاج به محافظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه های آن ها تاکید می نماید.

این روز هر ساله در دو نوبت مصادف با دومین شنبه از ماه های مه (اردیبهشت - خرداد) و اکتبر (مهر و آبان) همزمان با اوج مهاجرت در بین پرندگان گرامی داشته می گردد و هر ساله به فراخور شرایط و شرایط زیستگاه ها و محیط زیست شعاری برای این روز در نظر گرفته می گردد که سال جاری آواز بخوان، پرواز کن، اوج بگیر مثل پرنده معین شده است.

هر ساله افراد و سازمان های مربوطه در سراسر دنیا این روز را با برگزاری فستیوال ها، برنامه های آموزشی و نمایشگاه ها گرامی می دارند اما سال جاری به علت همه گیری و خطر ابتلا به ویروس کرونا رویدادها به صورت مجازی برگزار می گردد.

9014

منبع: ایرنا
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1600

به "خبرنگاران اوج و فرود پرندگان مهاجر در حصار تهدیدهای محیط زیستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اوج و فرود پرندگان مهاجر در حصار تهدیدهای محیط زیستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید