ستاره ابرغول ابط الجوزا احتمالا از آنچه تصور می شد به زمین نزدیک تر است

به گزارش گروه سرگرمی، دانشمندان در پژوهشی تازه عنوان می نمایند که ستاره بزرگ ابط الجوزا (Betelgeuse) ممکن است از آنچه تا کنون تصور می شد به زمین نزدیک تر باشد.

ستاره ابرغول ابط الجوزا احتمالا از آنچه تصور می شد به زمین نزدیک تر است

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

ابط الجوزا یک ابرغول سرخ است و در مقایسه با خورشید ما ابعاد بسیار بزرگتری دارد. پژوهشی که این هفته در نشریه The Astrophysical Journal منتشر شده محاسبات تازه ای را از جرم و فاصله این ستاره نشان می دهد و تخمین می زند که این ابرغول چه زمانی ممکن است به یک ابرنواختر تبدیل گردد.

این ستاره با توجه به قابل مشاهده بودن با چشم غیرمسلح، همواره به نوبه خود جذاب بوده است اما از سال گذشته در کانون توجه بیشتری هم قرار گرفته است. حدس ها درباره انفجار ابط الجوزا هنگامی که این ستاره در اواخر سال 2019 تغییر شدت نور عجیبی را تجربه کرد، به سرعت رشد یافت. اما یافته های دانشمندان نشان می دهد که ابری از گردوغبار که جلوی این ستاره را پوشانده و باعث کم نور شدن آن شده است.

مریدیت جویس (Meridith Joyce) نویسنده ارشد این مقاله از دانشگاه ملی استرالیا (ANU) در بیانیه ای گفت: ما متوجه شدیم که دومین رخداد کم نور شدن ضعیف تر ابط الجوزا، به دلیلی تپش های این ستاره است.

تیم علمی از شبیه سازی استفاده کرد تا آنچه را که با تپش های این ستاره رخ می دهد، بهتر درک و دنبال کند. شینگ چی لینگ (Shing-Chi Leung) از دانشگاه توکیو این ضربان ها را امواج فشاری، عموما امواج صوتی توصیف می نماید. این مدل سازی به محققان یاری کرد تا بفهمند که ستاره ابط الجوزا در کجای چرخه زندگی خود واقع شده است.

نتایج نشان داد که ابط الجوزا در خطر نابودی نیست و به این زودی شاهد انفجار ابرنواختری نخواهد بود. بلکه رسیدن به این مرحله به آسانی می تواند 100 هزار سال طول بکشد. این یافته با چیزی که پیش از این هم دانشمندان دیگر پیشنهاد داده بودند، تطبیق دارد.

این پژوهش همچنین دانش ما را از اندازه ستاره دگرگون می نماید. اندازه واقعی ابط الجوزا همواره کمی رمزآمیز بوده است. مطالعات قبلی نشان می داد که ابعاد این ستاره می تواند از مدار مشتری هم فراتر رود اما به گفته لاسزو مولنار (Laszlo Molnar) از رصدخانه کنکولی (Konkoly Observatory) بوداپست مجارستان، نتایج پژوهش تازه بیان می نماید که این ستاره فقط تا دو سوم این میزان گسترش می یابد و شعاعی 750 برابر خورشید خواهد داشت.

با بهتر شدن تخمین اندازه ابط الجوزا، تیم تحقیقاتی توانست محاسبه دقیق تری هم از فاصله آن نسبت به زمین انجام دهد و این فاصله را 530 سال نوری نسبت به زمین اندازه گرفت. این میزان 25 درصد نزدیک تر از چیزی است که تا پیش از این محاسبه شده بود. با وجود نزدیک تر محاسبه شدن فاصله این ستاره، اما هنوز به اندازه کافی دور هست که با انفجار در هزاران سال آینده، اثری روی زمین نداشته باشد.

جویس اعلام نمود: هنوز هم که یک ابرنواختر خاموش می گردد واقعا یک پدیده مهم است و این ستاره نزدیک ترین گزینه احتمالی است. این یک فرصت نادر برای ما فراهم می نماید تا ببینیم که پیش از انفجار ابرنواختری چه اتفاقی برای ستارگان رخ می دهد.

عکس کاور: تصویری از ابط الجوزا توسط مجموعه آلما (ALMA)

Credit: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/E. OGorman/P. Kervella

منبع: CNet

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 1260

به "ستاره ابرغول ابط الجوزا احتمالا از آنچه تصور می شد به زمین نزدیک تر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاره ابرغول ابط الجوزا احتمالا از آنچه تصور می شد به زمین نزدیک تر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید