رافائل کشتی کروز ایرانی که غرق شد

به گزارش گروه سرگرمی، رافائل بزرگترین کشتی کروز تفریحی که بر اثر برخورد موشک همانند تایتانیک به زیر آب رفته بود، قرار است پس از 30 سال با کمک دولت و متخصصان مجرب و تجهیزات نیروی دریایی ارتش از خواب شیرین بیرون بیاید.

رافائل کشتی کروز ایرانی که غرق شد

سفری هیجان انگیز در انتظار شماست، با تور کشتی کروز هر روز در یک شهر و بندر جدید از خواب بیدار شوید و از نگران یستن و باز کردن چمدان ها نباشید.

رافائل نام نخستین کشتی ایرانی است که براساس طرح کشتی های میکل آنژ و رافائل در سال 1958 میلادی کشیده شد است، می باشد. قرار بود هنر تاریخی طراحی ایتالیایی ها با هنر و صنعت مهندسی کشتی سازی آن زمان در هم ممزوج شود و دو شناور عظیم را ایجاد کند. طراحی ها در ابتدا، دو کشتی را با بدنهٔ سیاه رنگ و دو دودکش عظیم سفید نشان می داد. اما برخلاف دیدگاه سنتی کشتی سازان ایتالیایی، طراح این پروژه تصمیم به طراحی یک کشتی مدرن گرفت. بنابراین دوباره تیم طراحان دست به کار شدند و کشتی ای را با بدنهٔ سفید همراه با دو دودکش عظیم مشبک به سرپرستی پروفسور موتورینو استاد دانشگاه پلی تکنیک تورینو طراحی کردند و بعد از ساخت آن همۀ دیده ها بر زبیایی و شکوه رافائل شگفت زده شده بودند اما طولی نکشید که این کشتی با عظمت هدف موشکهای عراقی قرار گرفت.

کشتی 270 متری رافائل که در دهه 60 میلادی ساخته شده بود، توسط چند ایرانی ثروتمند از ایتالیایی ها خریداری شد. این کشتی تجملی با 60 متر پهنا و گنجایش 1800 مسافر، یک شهرک تفریحی پر تجمل بود، با 6 استخر مخصوص بچه ها و عظیمسالان و 750 کابین به صورت سوئیت های عظیم و کوچک که در توصیف آن گفته می شد حمام هایش با مرمرهای گرانبهای ایتالیا پوشیده شده بود.

هدف از خرید چنین کشتیی این بود که در یکی از جزایر ایران مستقر شود و جاذبه ای برای جهانگردان خارجی از جمله ثروتمندان کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد تا برای مدتی از امکانات تفریحی آن استفاده کنند.

این خرید، همزمان با وقوع انقلاب اسلامی شد و خروج کارکنان ایتالیایی رافائل و شرایط آن روز، باعث شد تا پروژه مد نظر خریداران آن مسکوت بماند. در سال 1362 تصمیماتی برای استفاده از رافائل در گوشه و کنار کشور شنیده می شد.

اما پایان روز 26 آبان سال 62 دو هواپیمای عراقی در ضمنً بمباران خارگ و بوشهر چند موشک هم به رافائل بی آزار و محترم زدند که تا نیمه اش در آب فرو رفت اما وجودش مزاحم تردد کشتی ها شد. در این زمان یک یدک کش، رافائل را که دیگر کسی داوطلب خریدش نبود، به منطقه ای دیگر منتقل کرد اما یک ماه بعد زمانی که رافائل بدون برق خاموش مانده بود، کشتی باری ایران سیام به آن خورد و کاری را که هواپیماهای عراق آغاز کرده بودند به پایان برد.

رافائل شش سال بعد از آن که به سواحل ایران آمد، آرام آرام به زیر آب رفت، تکه تکه شد و مانند عروسی جان باخته و زنگ زده، نزدیک بوشهر زیر آب خفته بود. فرو رفتن این کشتی تفریحی که عظیمترین کشتی مغروق در خلیج فارس است تا امروز هم اثرات و تبعاتی برای تردد کشتی ها و محیط زیست دریایی کشورمان داشته است.

اما اکنون خبری خوش از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار ما قرار گرفته که نشان می دهد قرار است، رافائل پس از دقیقا 30 سال و 30 روز، از خواب شیرین بیرون بیاید و دولت با کمک متخصصان مجرب و تجهیزات نیروی دریایی ارتش، قصد دارد این کشتی را از آبهای بوشهر خارج کند.

به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اینکه متخصصان کشورمان، تجربه عملی برای خارج سازی کشتی های غول پیکر از عمق دریا نداشته اند، بررسی ها نشان داد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی توان بررسی محاسبات و انجام این کار را داراست و اکنون کنندگان قوه مجریه و ارتش، در حال بررسی و استخراج دستورالعمل های لازم و دستیابی به توافق با نیروی دریایی ارتش هستند.

اگرچه تجربه ناموفق خارج سازی نفتکش سونگ بونگ متعلق به کره جنوبی، از عمق آبهای جزیره خارک باعث شده بود تا مسئولان کشورمان با احتیاط بیشتری درباره رافائل برنامه ریزی کنند، اما تجارب و تخصص بالای نیروی دریایی ارتش باعث شده تا بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده، احتمالا تا پایان سال 92 این عملیات با موفقیت به پایان برسد و تایتانیک ایرانی بار دیگر خورشید را به نظاره بنشیند.

منبع: نمناک
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: fungroups.ir شناسه مطلب: 822

به "رافائل کشتی کروز ایرانی که غرق شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "رافائل کشتی کروز ایرانی که غرق شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رافائل کشتی کروز ایرانی که غرق شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید